تكدی‌گری از جمله نابهنجاری‌های اجتماعی است كه نمایی از بحران در ساختار جامعه محسوب می‌شود و می‌توان گفت علاوه بر معضل اقتصادی، ارتباط تنگاتنگی نیز با مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه هم دارد.

حضور 2 هزار كودك متكدی خارجی در تهران

سلامت نیوز: تكدی‌گری از جمله نابهنجاری‌های اجتماعی است كه نمایی از بحران در ساختار جامعه محسوب می‌شود و می‌توان گفت علاوه بر معضل اقتصادی، ارتباط تنگاتنگی نیز با مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه هم دارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: تكدی‌گری از جمله نابهنجاری‌های اجتماعی است كه نمایی از بحران در ساختار جامعه محسوب می‌شود و می‌توان گفت علاوه بر معضل اقتصادی، ارتباط تنگاتنگی نیز با مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه هم دارد. وسعت دایره این معضل و افزایش حضور متكدیان در سطح شهر در سال‌های اخیر، مسئولان را به سمت ارائه طرح‌ها و برنامه‌هایی سوق داد تا به كاهش این مهم منجر شود كه از جمله این تصمیمات بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مورخ در اردیبهشت 78 است كه ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادها از جمله كمیته امداد، سازمان بهزیستی، وزارت كار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان را موظف به ساماندهی متكدیان كرد.

همزمان با تشدید جمع‌آوری متكدیان بزرگسال و معضل تکدی‌گری به سمت افزایش كودكان تكدی‌گر تغییر کرده و اهم این تغییر بر اساس كودكان تكدی‌گر اتباع خارجی استوار شده است. مسئولان بهزیستی متولی اصلی بحث متكدیان را فرمانداری معرفی می‌كنند كه بر اساس قانون موظف است با همكاری شورایی متشكل از شهرداری، نیروی انتظامی، كمیته امداد، بهزیستی، قوه‌قضائیه و دادگستری و سازمان زندان‌ها اقدام به ساماندهی متكدیان کند.

2 هزار كودك متكدی از اتباع سایر كشورها هستند
طبق آخرین آمار ارائه شده توسط عیسی فرهادی، فرماندار تهران از مجموع 3 هزار كودك متكدی شناسایی شده، 2 هزار نفر از اتباع سایر كشورها هستند.
آماری كه به گفته شخص فرماندار بسیار بالا است، اما وی در ادامه گفته‌های خود به حساسیت دستگاه قضایی در خصوص جمع‌آوری كودكان متكدی اشاره می‌كند و می‌گوید: قوه‌قضائیه با بروز هرگونه آسیب در جریان جمع‌آوری كودكان متكدی به ویژه حضور نیروی انتظامی در این امر مخالف است. البته این قوه برای جمع‌آوری كودكان متكدی در سه منطقه تهران به عنوان طرح پایلوت موافقت كرده است.
 
متأسفانه معضل تكدی‌گری یك موضوع پیچیده و چندوجهی است كه ساماندهی آن در یك چرخه معیوب قفل شده است؛ چراكه از یك سو مخالفت قوه‌قضائیه با حضور ناجا برای جمع‌آوری این كودكان مطرح است و از سوی دیگر حتی اگر فرض بر جمع‌آوری آنها هم باشد، مشكل دیگر به جمع‌آوری، حفظ و نگهداری كودكان اتباع بیگانه مربوط می‌شود.  این كودكان معمولاً یا توسط مهاجرت قانونی یا غیرقانونی والدین یا بستگانشان وارد كشورمان شده‌اند، یا محصول نامبارك ازدواج اتباع بیگانه با دختران ایرانی هستند. افزایش زاد و ولد به دلایل متعدد از جمله احتمال اقامت در كشورمان و بهره‌كشی از كودكان برای تأمین هزینه‌های زندگی، انگیزه‌های دیگری است كه در جای خود قابل بحث و بررسی است.
 
چرخه معیوب جمع‌آوری و ترخیص كودكان اتباع
اما همان طور كه پیش‌تر به آن اشاره شد، این مشكل برخاسته از چرخه معیوب جمع آوری و ترخیص كودكان اتباع است. از آنجایی كه مراكز اداره كل امور آسیب‌های اجتماعی فاقد بخش مجزا برای كودكان است و این كودكان در بخش زنان نگهداری می‌شوند، بنابراین فرایند پذیرش كودكان اتباع در این مراكز صورت نمی‌گیرد. همچنین طبق گفته مسئولان بهزیستی، معرفی كودكان متكدی اتباع خارجی اگر به صورت مكرر و برای چندمین بار صورت گیرد، پذیرش مجدد آنها صورت نخواهد گرفت كه همین امر به افزایش تعداد كودكان اتباع در سطح شهر دامن زده است.
هر چند كه برخی دیگر از مسئولان مدعی هستند، برخی از این كودكان، بعد از شناسایی خانواده نهایتاً تحویل والدین یا بستگان می‌شوند، اما از آنجایی كه فقط به صورت صوری یك تعهدنامه دریافت می‌شود یا نهایتاً از والدین خواسته می‌شود كه در صورت امكان به دلیل حضور غیرقانونی كشور را ترك كنند، چرخه معیوبی در حال تكرار شدن است كه همچنان مشكلات عدیده‌ای را در ساختار نظام شهری ایجاد كرده است.

گذشته از تعابیری چون متولیان متعدد، موازی‌كاری، تمكین نكردن از قانون، كمبود بودجه، اقدامات مقطعی و سایر مواردی كه هر كدام از مسئولان به زعم خود از آن یاد می‌كنند، اما به راستی لازمه برخورد با پدیده نابهنجار تكدی‌گری كودكان چیست؟
زیرساخت‌هایی كه سال‌هاست مسئولان، ساماندهی متكدیان را بر پایه آن ممكن می‌دانند توسط چه كسی و چه زمانی قرار است فراهم شود؟ به راستی چه كسی پاسخگوی آمار وجود 2 هزار كودك متكدی اتباع خارجی در پایتخت است و معضل وجود این كودكان چه زمانی مرتفع خواهد شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha