مدیرعامل سازمان انتقال خون رفع بدهی‌های این سازمان،‌ ایجاد ذخیره‌ یکساله برای ملزومات انتقال خون، سیر نزولی عفونت‌های خون در ایران،‌ غربالگری اهداکنندگان بار اولی خون در چند استان کشور و... را از مهم‌ترین اقدامات انتقال خون طی سه سال گذشته خواند و در عین حال نسبت به نامناسب بودن تجهیزات عمرانی انتقال خون ابراز نگرانی کرد.

عمر 15ساله سانتریفیوژها در انتقال خون/وضعیت نامناسب تجهیزات عمرانی

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان انتقال خون رفع بدهی‌های این سازمان،‌ ایجاد ذخیره‌ یکساله برای ملزومات انتقال خون، سیر نزولی عفونت‌های خون در ایران،‌ غربالگری اهداکنندگان بار اولی خون در چند استان کشور و... را از مهم‌ترین اقدامات انتقال خون طی سه سال گذشته خواند و در عین حال نسبت به نامناسب بودن تجهیزات عمرانی انتقال خون ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علی اکبر پور فتح‌الله با اشاره به اقدامات انجام شده در سازمان انتقال خون طی سه سال گذشته، گفت: در دولت تدبیر و امید اقدامات مهمی در سازمان انتقال خون انجام شده است. باید توجه کرد که پیش از دولت تدبیر و امید سازمان انتقال خون که کل اعتباراتش، با احتساب اعتبار استانی، 150 میلیارد تومان بود، ‌210 میلیارد تومان بدهی داشت و همچنین پیش از این دولت هیچ ذخیره‌ای در حوزه کیت، کیسه و ملزومات مصرفی‌مان در کشور نداشتیم؛ به طوریکه این نیازها را به صورت روزانه مدیریت می‌کردیم و از طرفی هم دریافتی همکاران‌مان در انتقال خون غیرقابل قبول بود.

وی افزود: این در حالیست که امروز خوشبختانه سازمان انتقال خون هیچ بدهی ندارد و علاوه بر آن در حال حاضر برای یکسال کیت،‌ کیسه و ملزومات‌ انتقال خون را به صورت ذخیره داریم. همچنین در زمینه دریافتی پرسنل‌مان هم اقدام خوبی شد و با مساعدت رییس جمهور و مصوبه‌ای که از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شد، پرداخت‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام  می‌شود و در واقع نظام پرداخت در بخش بهداشت و درمان یکسان شد.

سیر نزولی عفونت‌ در خون‌های اهدایی ایران

پورفتح‌الله همچنین اظهار کرد: علاوه بر این اقدامات حرکت بزرگی را در زمینه سلامت خون انجام دادیم؛ به طوریکه اکنون طبق شاخص‌های سلامت خون می‌بینیم که در سال‌های اخیر سلامت خون‌ ایران سال به سال افزایش پیدا کرده و شاخص عفونت در خون نیز در کشور سیر نزولی دارد.

وی ادامه داد: همچنین در بحث سلامت اهداکنندگان خون نیز اقدام بزرگی انجام شد و در این زمینه در حال حاضر در پنج استان و تا پایان سال در 15 استان کشور برنامه غربالگری اهداکنندگان بار اولی خون را انجام می‌دهیم؛ چرا که بر اساس آمار اعلام شده تقریبا بیش از 60 درصد موارد مثبتی که در بین اهداکنندگان خون دیده می‌شد، مربوط به اهداکنندگان بار اولی‌ بوده است. البته انجام غربالگری برای اهداکنندگان بار اولی هزینه بسیار بالایی را برای سازمان انتقال خون به دنبال دارد، اما با این حال سازمان انتقال خون آن را انجام خواهد داد تا بتوانیم به طور کامل سلامت اهداکنندگان را تضمین کنیم.

پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه زیرساخت پیوند سلول‌های بنیادی مغز و استخوان، گفت: در حال حاضر در همه استان‌های کشور امکان اهدای پلاکت مستقیم که نیاز مراکز پیوند مغز استخوان است،‌ فراهم شده است. همچنین در 9 منطقه کشور که می‌تواند کل کشور را پوشش دهد، دستگاه‌های تابش اشعه با آخرین استانداردها، محصولات اشعه‌داده شده را فراهم می‌کند که این کار نقش بزرگی در طول عمر کسانی که دچار نقص ایمنی هستند، دارد. همچنین در زمینه پذیره نویسی سلول‌های بنیادین حرکت بسیار خوبی انجام شد و فکر می‌کنم که در پایان دولت تدبیر و امید و پیش از انتخابات ریاست جمهوری ما یک بانک اطلاعاتی شامل بیش از 50 هزار داوطلب پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادین را با کمکی که مجموعه سازمان انتقال خون و مرکز پیوند بیمارستان شریعتی انجام می‌دهد، در اختیار هموطنان قرار دهیم.

پورفتح‌الله در ادامه صحبت‌هایش درباره مهم‌ترین چالش‌هایی که در حال حاضر سازمان انتقال خون با آن مواجه است، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چالشی که داریم، بحث مدیریت منابع در سازمان انتقال خون است. متاسفانه ما تنها بخشی از نظام بهداشت و درمان هستیم که مقررات‌مان مقداری با سایر بخش‌های این حوزه متفاوت است. بر این اساس انتقال خون تابع مقررات هیات امنایی نیست و درآمدمان اختصاصی محسوب نمی‌شود.

دولت از انتقال خون انتظار درآمد عمومی نداشته باشد

وی افزود: البته سازمان مدیریت در این باره  قول‌هایی به ما داده است و امیدواریم در لایحه بودجه‌ای که امسال تقدیم می‌شود، به وعده و قول‌هایشان عمل کنند. در عین حال اعتقاد نداریم که  دولت از سازمان انتقال خون انتظار ایجاد درآمد عمومی برای دولت داشته باشد، بلکه معتقدیم درآمدی که در سازمان انتقال خون تامین می‌شود، باید صرف توسعه فعالیت‌های سازمان انتقال خون شود.

شرایط تجهیزات عمرانی نامناسب در انتقال خون

پورفتح‌الله با بیان اینکه ما با چالش بزرگی در زمینه اعتبارات عمرانی‌مان مواجهیم، گفت: ظرف یکسال گذشته و امسال اعتبار عمرانی به دستگاه‌ها تخصیص داده نشد و فقط بودجه جاری‌شان به آنها اختصاص یافت. حال این موضوع فشار زیادی را به سازمان انتقال خون وارد کرد. در حال حاضر ما از نظر تجهیزات عمرانی در وضعیت نامناسبی به سر می‌بریم. این در حالیست که اگر بودجه‌ سازمان اختصاصی شود، می‌توانیم از درآمد خودمان، بازسازی و نوسازی تجهیزات را انجام دهیم. این موضوع در حال حاضر به یکی از چالش‌های اساسی سازمان انتقال خون بدل شده است. باید توجه کرد که بیش از 15 سال از عمر سانترفیوژها در انتقال خون می‌گذرد و من در دوره مدیریت قبلی‌ام بازسازی و نوسازی تجهیزات را انجام دادم. بنابراین در حال حاضر از این جهت دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه خود دستگاه‌ها نیز وقتی فرسوده می‌شوند هزینه نگهداری‌شان بالا می‌رود،‌ افزود: بنابراین این موضوعات چالش‌هایی است که امیدواریم در همین دولت رفع شود و در دولت بعد، انتقال خونی را تحویل دهیم که شرایط مناسبی دارد.

سه استانی که از نظر فیزیکی و تجهیزاتی نیاز به نگاهی ویژه دارند

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره میزان درآمد اختصاصی این سازمان گفت: ما امسال 110 میلیارد تومان درآمد اختصاصی داریم که اگر همین درآمد اختصاصی به صورت 100 درصد به ما بازگردد، می‌توانیم بازسازی و نوسازی تجهیزات‌مان را انجام دهیم. البته نزدیک به 70 درصد این درآمد اختصاصی به سازمان بازمی‌گردد، اما بدون برنامه‌ریزی. البته تاکنون هم درآمدمان بر مبنای 70 درصد، پرداخت نشده، بلکه هر زمان خزانه بتواند پولی را به ما می‌دهد و بنابراین نمی‌توان روی آن برنامه‌ریزی کرد. بر این اساس امیدواریم که این موضوع حل شود و حداقل در مرحله اول حدود 30 میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی تجهیزات مورد نیاز به ما داده شود. باید توجه کرد که در حال حاضر ما در برخی استان‌ها مانند تبریز، ایلام و کردستان علاوه بر تجهیزات، وضعیت ساختار فیزیکی و ساختمان‌هایمان هم در وضعیت نامناسبی است و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha