قطعنامه جمهوری اسلامی ایران با عنوان «مقابله با ریزگردها» پس از دو ماه و نیم مذاکره از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک روز ۱۱ آذرماه سال جاری با اجماع کلیه کشورها در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

تصویب قطعنامه ایران با عنوان «مقابله با ریزگردها» در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل

سلامت نیوز:قطعنامه جمهوری اسلامی ایران با عنوان «مقابله با ریزگردها» پس از دو ماه و نیم مذاکره از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک روز گذشته ۱۱ آذرماه سال جاری با اجماع کلیه کشورها در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این قطعنامه مساله ریزگردها را به عنوان یک معضل جدی مورد تاکید قرار داده و تصریح کرده است که در سال‌های اخیر مساله ریزگردها آسیب‌های جدی اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و زیست‌محیطی بر ساکنان کشورهای متاثر از آن وارد کرده است.

در همین راستا این قطعنامه بر ضرورت اقدامات فوری برای مواجهه با این معضل تاکید می‌کند و اشعار می‌دارد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ اولین نشست عالیرتبه خود را به منظور بررسی ابعاد مختلف معضلات ریزگردها در کشورهای متاثر از آن و همچنین با هدف بررسی راه‌های لازم برای انجام هماهنگی‌های سیاسی جهانی برگزار خواهد نمود.

قطعنامه مقابله با ریزگردها ضمن تاکید بر نقش نظام توسعه سازمان ملل متحد در پیشبرد همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها، از کلیه آژانس‌های ذیربط سازمان ملل متحد دعوت می‌کند تا در برنامه‌های عملیاتی و اقدامات آتی خود به مساله ارتقای افزایش توانمندی کشورها به‌ویژه از طریق همکاری‌های فنی، سیستم‌های هشداردهنده سریع و تبادل تجربه و اطلاعات بپردازد و با اقدامات خود عوامل اصلی ریزگردها را رفع و کنترل کند.

براساس مفاد این قطعنامه، یک اجلاس بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها با همکاری جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۶ در کشورمان برگزار خواهد شد.

ضمن تاکید بر افزایش همکاری‌ها در سطح جهانی، قطعنامه ریزگردها در بخش‌های دیگر خود سازمان‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای را تشویق به افزایش همکاری برای مقابله با ریزگردها به‌ویژه از طریق ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و تبادل تجربه و دانش فنی می‌کند و از کلیه کشورها، سیستم سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای دعوت می‌کند که مفاد این قطعنامه را اجرا کنند.

قطعنامه ریزگردهای جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آتی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز ارائه و تصویب خواهد شد و از این پس قطعنامه سالانه مجمع عمومی خواهد بود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha