شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 199643

یك متخصص پروتز دندان گفت: پروتز هنگام شب باید از دهان خارج شود تا مخاط دهان استراحت كند و از التهاب لثه كه منجر به تخریب استخوان می گردد، پیشگیری شود.

التهاب لثه باعث تخریب استخوان می شود

سلامت نیوز:یك متخصص پروتز دندان گفت: پروتز هنگام شب باید از دهان خارج شود تا مخاط دهان استراحت كند و از التهاب لثه كه منجر به تخریب استخوان می گردد، پیشگیری شود.
به گزارش سلامت نیوز دكتر حاجی میر آقا، متخصص پروتز دندان در گفتگو با برنامه «فراسو» شبكه رادیویی سلامت، با بیان اینكه پروتز دستگاهی است كه جایگزین عضو از دست رفته می شود، افزود: ساده ترین فرم آن، دست دندان است كه افرادی كه دست دندان دارند اگر بهداشت را رعایت نكنند و بطور مداوم از آن استفاده كنند، به بیماری های قارچی مانند برفك و بیماریهای مبتلا می شوند.
وی به افرادی كه دست دندان مصنوعی دارند توصیه كرد و گفت: این افراد باید روزی 3-2 بار از آب نمك رقیق شده استفاده كنند؛ یعنی یك چهارم قاشق چای خوری نمك را در یك ایوان cc250 حل كنند و از آن بعنوان دهان شویه استفاده كنند. بعضی مواقع لازم است آب نمك را به مدت 2-3 دقیقه در دهان نگه دارند.
این متخصص پروتز دندان در پاسخ به این پرسش كه آیا دست دندان یا پروتز باید از دهان خارج شود؟، ادامه داد: بله، حتما بخصوص شبها بهتر است از دهان خارج شود تا به مخاط دهان استراحت داده شود؛ و از التهاب لثه پیشگیری شود؛ زیرا التهاب لثه یاعث تخریب استخوان می شود. پس لازم است 8 ساعت در شبانه روز به مخاط استراحت بدهیم.
 وی با اشاره به شست و شوی دست دندان ها ادامه داد: بهتر است برای این منظور از خمیر دندان ساینده استفاده نشود. از آب و صابون استفاده شود بهتر است. اگر دندان ها خیلی خیلی رنگ گرفته از قرص جوشان و آب 60-70 درجه به مدت 20-30 دقیقه استفاده كنید. یا می توانید 2 قاشق غذا خوری سركه را در یك لیوان آب 60 درجه حل كرده و دست دندان را به مدت 30 دقیقه ماهی یكبار قرار دهید البته میزان آب cc200 باشد یعنی كمتر از یك لیوان.
ایمپلنت؛ بهترین انتخاب
این متخصص پروتز دندان در پاسخ به این پرسش كه آیا روكشهایی كه از جنس سرامیك است كیفیت بهتری نسبت به سایر روكش ها دارد؟، گفت: بهترین مواد و امكانات، 50 درصد موثر است و بهداشت و مراقبت هم 50 درصد. پروتز تمام چینی، تمام سرامیك جدیداً به این رشته اضافه شده است؛ اما هیچ فرقی بین روكش فلزی، سرامیك وجود ندارد. منتهی فول سرامیك برای دندان جلویی مناسب است كه از نظر زیبایی اهمیت دارد.
وی در ادامه تاكید كرد: پروتز زمانی برای بیمار باید گذاشته شود كه فرد از نظر مراقبت و رعایت بهداشت آموزش داده شود. حتما مسواك زدن با خمیر دندان داشته باشد. از نخ دندان استفاده كند. اگر پروتز دارید بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید.
 حاجی میر آقا با بیان اینكه ایمپلنت را بهترین انتخاب برای كسی كه دندان از دست داده است دانست و گفت: چون كارایی بیشتری دارد. قدرت آن به اندازه دندان طبیعی است اما متاسفانه گران است. انتخاب بعدی، روكش و پروتز ثابت است در انتها سراغ پلاك پارسیل (تكه ای) می رویم. با بهداشت خوب و مطمئن تمیزی مرتب پایه های پلاك پاسیل پوسیدگی كمتر اتفاق می افتد البته با پیشگیری می توان هزینه های درمان های دندانپزشكی را كاهش داد و به اقتصاد كشور كمك كرد.
این متخصص پروتز دندان در پایان برنامه «فراسو» در پاسخ به این پرسش كه آیا پلاك های فلزی (دندان تكه ای) باعث خرابی دندان می شود؟، اظهارداشت: در بعضی نواحی دندان از دندان تكه ای استفاده می شود مثلا كسی كه آسیاب بزرگ را از دست داده از آن استفاده می كنیم؛ چون برایش تكیه گاه است. بیمار باید قدرت جویدن كافی داشته باشد برای اینكه حركت نداشته باشد قلاب پای دندان می اندازند تا حركتشان كمتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha