اگر به شما گفته شده که دچار افتادگی دریچه قلب شده اید، ممکن است این سوالات را در ذهن خود مطرح کنید که آیا من نیاز به عمل جراحی قلب و یا تعویض دریچه دارم؟

افتادگی دریچه قلب؛ علل، علائم و راهکارهای مراقبت

سلامت نیوز:اگر به شما گفته شده که دچار افتادگی دریچه قلب شده اید، ممکن است این سوالات را در ذهن خود مطرح کنید که آیا من نیاز به عمل جراحی قلب و یا تعویض دریچه دارم؟

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ، همان سندرم افتادگی دریچه میترال به طرف دهلیز چپ طی انقباض قلب است. در این حالت یک یا هر دو دریچه ممکن است خوب بسته نشوند که این روند باعث بازگشت خون می شود. این بازگشت خون باعث صدای غیر طبیعی در قلب مربوط به جریان خون غیر طبیعی می شود.

علائم

علائم پرولاپس دریچه میترال می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس اضطراب

تپش قلب

سرگیجه

تنگی نفس

درد قفسه سینه.

از دیگر علائم افتادگی دریچه قلب می توان به اضطراب، ناراحتی های فکری و هراس اشاره کرد.

علت‌ این‌ اختلال‌ در بسیاری‌ موارد ناشناخته‌ است‌ اما به نظر می رسد در برخی بیماران ناشی از اختلال ژنتیکی بافت کلاژن باشد. این‌ اختلال‌ ممکن‌ است‌ با برخی بیماری‌ های‌ مادرزادی‌ قلب‌ همراه‌ باشد.

روش های پاراکلینیک برای تشخیص شامل الکتروکاردیوگرام و اکوکاردیوگرام هستند.

پرولاپس‌ یا افتادگی دریچه‌ میترال‌ یک‌ اختلال‌ نسبتا شایع‌ و اغلب‌ خوش‌خیم‌ و شایع ترین شکل بیماری دریچه قلب است. این‌ اختلال‌ در زنان جوان‌ تا میانسال‌ شایع‌ تر از مردان است‌. اما فرمی از بیماری در مردان بالای 50 سال دیده می شود و این مردان نسبت به زنان و جوان ترها 3 برابر بیشتر در معرض خطر نارسایی میترال شدید هستند.

پیش آگهی و مراقبت

پرولاپس دریچه میترال اختلالی قابل پیشگیری نیست اما بیماران می توانند یک زندگی طبیعی داشته باشند. در واقع این اختلال یک اختلال خوش خیم است که زندگی طبیعی را مختل نمی کند.

برخی از راهکارهای مراقبتی در مبتلایان به پرولاپس دریچه میترال ارائه شده است:

کنترل فشار خون: کنترل فشار خون بالا مهم است اگر شما مبتلا به نارسایی دریچه میترال هستید.

رعایت رژیم غذایی سالم: محصولات غذایی اگرچه به طور مستقیم روی نارسایی دریچه میترال اثر نمی گذارد اما یک رژیم غذایی سالم به جلوگیری از دیگر بیماری های قلبی که می تواند عضله قلب را ضعیف کند، کمک می کند. مصرف چربی های اشباع و ترانس به همراه نمک و شکر، باید فراموش شود و میوه ها و سبزیجات، غلات تصفیه نشده، پروتئین بدون چربی و ماهی و آجیل جایگزین شوند.

حفظ وزن سالم: وزن خود را در محدوده توصیه شده که پزشک شما توصیه کرده است، نگه دارید.

مصرف آنتی بیوتیک قبل از اعملا دندان پزشکی برای جلوگیری از اندوکاردیت عفونی: بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال که پس زدن را تجربه می کنند در معرض سه تا هشت برابر خطر بیشتر بروز اندوکاردیت عفونی قرار دارند. از آن جایی که اندوکاردیت با شیوع فراوان ناتوانی و مرگ و میر همراه است، به این بیماران توصیه می شود که پیش از انجام اعمال دندان پزشکی و برخی انواع جراحی آنتی بیوتیک مصرف کنند. با آنتی بیوتیک درمانی پیشگیرانه، احتمال ابتلای بیماران به اندوکاردیت عفونی کمتر است.

اجتناب از سیگار و الکل: مصرف الکل منجر به آریتمی قلب می شود و می تواند علائم شما را وخیم تر کند. مصرف الکل همچنین منجر به کاردیومیوپاتی؛ یک اختلال عضله قلب که خود علت نارسایی میترال است، می شود.

ورزش: نوع و شدت ورزش خود را با پزشک تان در میان بگذارید و البته از انجام ورزش های خیلی شدید پرهیز کنید. قبل از انجام ورزش های رقابتی با پزشک تان مشورت کنید.

مشاوره با پزشک قبل از باردار شدن: بارداری برای زنان مبتلا مشکل ساز نیست، ولی باید تحت نظر باشند، زیرا در صورت بارداری تپش و درد در ناحیه قلب آنها بیشتر می شود و بر میزان اضطراب آنها اضافه می کند.

منبع: everydayhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha