شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 199675

انتخاب مواد غذایی که حاوی چربی های سالم غیر اشباع هستند، مانند روغن زیتون یا آووکادو و محدود کردن نمونه هایی دارای چربی های مضر از عوامل کلیدی در کاهش کلسترول است، اما این تنها بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می شود.

دانستنی هایی درباره کلسترول

سلامت نیوز: انتخاب مواد غذایی که حاوی چربی های سالم غیر اشباع هستند، مانند روغن زیتون یا آووکادو و محدود کردن نمونه هایی دارای چربی های مضر از عوامل کلیدی در کاهش کلسترول است، اما این تنها بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، کلسترول بالا از جمله شرایطی است که به واسطه سبک زندگی ناسالم امروزه هرچه بیشتر رواج یافته است. اگر در حال حاضر به کلسترول بالا مبتلا نیستید، ممکن است یکی از افرادی باشید که در آینده به آن مبتلا می شود.

آنچه متخصصان تغذیه دوست دارند درباره کلسترول بالا بدانید

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "اوریدی هلث"، برای مقابله با کلسترول بالا، مشورت با یک متخصص تغذیه اقدامی منطقی محسوب می شود زیرا رژیم غذایی می تواند در سطوح کلسترول خون نقش داشته باشد. در ادامه با برخی دیدگاه های متخصصان تغذیه دوست دارند افراد مبتلا به کلسترول بالا از آنها آگاه باشند، بیشتر آشنا می شویم.

کلسترول غذایی و کلسترول خون یکسان نیستند

ما از کلمه ای مشابه برای کلسترول مواد غذایی و کلسترولی که پزشک از طریق آزمایش خون اندازه گیری می کند، استفاده می کنیم. مطالعه ای جدید نشان داده است که مصرف مواد غذایی حاوی کلسترول به صورت مستقیم مقدار کلسترول خون را در بیشتر افراد تحت تاثیر قرار نمی دهد. در مقابل، محدود کردن مصرف چربی های اشباع شده که در محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات پر چرب یافت می شوند و چربی های ترانس، که به نام روغن های نیمه هیدروژنه شناخته می شوند، توصیه می شود. به گفته انجمن قلب آمریکا، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس از جمله چربی های غذایی هستند که بیشترین تاثیر را بر سطوح کلسترول خون دارند.

همه کلسترول ها مضر نیستند

این که کلسترول بالا در شما تشخیص داده شود، هشدار دهنده است، و سه عددی که درباره سطوح کلسترول به شما ارائه می شوند، شاید گیج کننده باشند. اما به خاطر داشته باشید همه کلسترول ها بد نیستند. اعداد ارائه شده مربوط به کلسترول خوب (HDL)، کلسترول بد (LDL)، و کلسترول کلی می شوند. کلسترول خوب به بهبود سلامت قلب کمک می کند و از این رو، اعداد بالاتر بهتر هستند. در مقابل، کلسترول بد خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

تخم مرغ غذایی شیطانی نیست!

تخم مرغ از شهرتی بد در میان بیماران مبتلا به کلسترول بالا برخوردار شده است. اگرچه یک زرده بزرگ تخم مرغ حاوی 186 میلی گرم کلسترول است، اما مشخص شده است که کلسترول غذایی تاثیر چندانی روی سطوح کلسترول خون در بیشتر افراد ندارد. مردم فکر می کنند با پرهیز از مصرف تخم مرغ همه چیز درست می شود، اما در واقعیت، شرایط می تواند متفاوت باشد. این مساله برای میگو، و دیگر غذاهای سرشار از کلسترول نیز صادق است.

هیچ ماده غذایی جادویی برای کاهش کلسترول وجود ندارد

همان گونه که تخم مرغ نمی تواند دلیلی برای کلسترول بالا باشد، ماده غذایی نیز وجود ندارد که به میزان قابل توجه و در مدت زمان کوتاه کاهش سطوح کلسترول را موجب شود. در همین راستا، شما باید به رژیم غذایی کلی خود توجه داشته باشید. عامل کلیدی در کاهش سطوح کلسترول مصرف یک رژیم غذایی سالم شامل پروتئین بدون چربی، میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و لبنیات بدون چربی یا کم چرب و محدود کردن مصرف چربی های اشباع شده و چربی های ترانس است.

تنها روی چربی ها و کلسترول بالا متمرکز نشوید

انتخاب مواد غذایی که حاوی چربی های سالم غیر اشباع هستند، مانند روغن زیتون یا آووکادو و محدود کردن نمونه هایی دارای چربی های مضر از عوامل کلیدی در کاهش کلسترول است، اما این تنها بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می شود. در شرایطی که چربی ها بیشتر مد نظر قرار می گیرند، توجه به بخش های دیگر رژیم غذایی نیز ضروری و مفید است. شما باید به اندازه کافی میوه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار مصرف کنید. فیبر موجود در این مواد غذایی به کاهش سطوح کلسترول خون کمک می کنند. کاهش مصرف قندهای افزوده شده نیز اثر مثبتی بر سطوح کلسترول خون به همراه دارد.

تغییر در سبک زندگی می تواند سطوح کلسترول را بهبود ببخشد

افزون بر رژیم غذایی، تغییرات مثبت دیگر در سبک زندگی می توانند تفاوتی چشمگیر در سطوح کلسترول ایجاد کنند. رژیم غذایی مهم است، اما بخشی از پازل کلسترول را تشکیل می دهد. به عنوان مثال، ورزش کردن، کاهش وزن، و ترک سیگار و الکل می توانند به کاهش سطوح کلسترول منجر شوند. ترکیب این تغییرات در سبک زندگی با یک رژیم غذایی سالم بهترین نتیجه را برای شما به همراه خواهد داشت.


سابقه خانوادگی می تواند در کلسترول نقش داشته باشد

اگر یکی از اعضای خانواده شما به کلسترول بالا مبتلا است، احتمال این که شما نیز به آن مبتلا شوید، بیشتر است. این به معنای ابتلای حتمی به کلسترول بالا نیست، اما نسبت به فردی عادی باید توجه بیشتری به رژیم غذایی و سبک زندگی خود داشته باشید. اگر از سابقه خانوادگی کلسترول بالا برخوردار هستید، باید کلسترول خون خود را به طور مرتب بررسی کنید و با تمرکز بر یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم خطر ابتلا به آن را کاهش دهید.

اعداد مربوط به کلسترول تنها شاخص مهم نیستند

رژیم غذایی تنها بر سطوح کلسترول تاثیرگذار نیست و می تواند بر سطوح تری گلیسیرید نیز تاثیر چشمگیری داشته باشد. تری گلیسیرید یک نوع چربی در خون انسان است و سطوح بالای آن می تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

رژیم غذایی همواره نمی تواند کلسترول بالا را درمان کند

اگر کلسترول بالا در شما تشخیص داده شده است، برای درمان آن در گام نخست سبک زندگی خود را بررسی کنید. تغییراتی که می توانند به کاهش سطوح کلسترول منجر شوند را مد نظر قرار دهید. این تغییرات را انجام دهید و زیر نظر پزشک بر سطوح کلسترول خود کنترل داشته باشید. روش هایی برای کاهش سطوح کلسترول از طریق تغییرات سالم در سبک زندگی وجود دارند، اما شاید در نهایت مجبور به مصرف دارو نیز باشید. ورزش و رژیم غذایی سالم می توانند به کاهش سطوح کلسترول کمک کنند، اما این شرایط برای همه بیماران صدق نمی کند و ممکن است به مصرف دارو نیز نیاز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha