شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 199685

چای سبز حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان بوده و خواص دیورتیک (ادرارآور) و چربی سوزی دارد. در این مطلب در خصوص نحوه صحیح دم کردن و مصرف آن صحبت خواهیم کرد.

سه خاصیت ناشناخته چای سبز

سلامت نیوز: چای سبز حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان بوده و خواص دیورتیک (ادرارآور) و چربی سوزی دارد. در این مطلب در خصوص نحوه صحیح دم کردن و مصرف آن صحبت خواهیم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، چای سبز یک نوشیدنی فوق العاده است. با وجود اینکه تمام خواص این چای مورد بررسی علمی قرار نگرفته است اما همه محققان بر این عقیده اند که این چای بسیار مفید است. چای سبز حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان بوده و خواص دیورتیک (ادرارآور) و چربی سوزی دارد. در این مطلب در خصوص نحوه صحیح دم کردن و مصرف آن صحبت خواهیم کرد. لطفاً با ما همراه باشید.


چای سبز را مطابق با میلتان آماده کنید

طعم چای سبز بستگی به روشی دارد که شما در تهیه آن به کار می بندید. باید بدانید که دمای آب و مدت زمان دم کشیدن آن جزو عواملی هستند که طعم چای را متفاوت می کنند. چایی سبزخورهای قهار معتقدند که چای سبز خوب، طعم قوی دارد اما تلخ نیست. اگر آب بیش از اندازه داغ باشد یا برگ های چای سبز بیش از اندازه دم بکشند ممکن است که نوشیدنی تان طعم تلخ و نامطلوبی بگیرد. برعکس استفاده از آبی که به اندازه کافی داغ نیست نیز اجازه نمی دهد برگ ها به خوبی خیس شده و طعم خود را آزاد کنند. بادتان باشد که زمان دم کشیدن ایده آل به اندازه برگ های چای سبز نیز بستگی دارد. این چای باید با دمای بین 60 تا 85 درجه سانتی گراد مصرف شود. بهترین زمان برای دم کشیدن چای سبز نیز بین 1 تا 3 دقیقه است.


پژوهش ها چه می گویند؟

نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که شیوه آماده کردن چای سبز تأثیر زیادی روی میزان آنتی اکسیدان های آن دارد. در نتیجه باید به موارد زیر دقت بیشتری داشته باشید:

* اندازه و شکل برگ های چای سبز از اهمیت بالایی برخوردار است. برگ های ریز و کوچک به سرعت دم می کشند و برگ های بزرگ نیاز به زمان بیشتری دارند تا تمام خواص خود را آزاد کنند.
افرادی که به طور منظم چای سبز می نوشند لثه های سالمتری نسبت به افرادی که به ندرت از این چای استفاده می کنند و یا لب آن نمی زنند دارند

* معمولاً چای سبز به صورت کیسه ای و همچنین انواع فله ای آن موجود است. در حالت کلی چای سبزی فله ای طرفدار بیشتری دارد و از ارزش بالاتری نیز برخوردار است. چون در تهیه چای فله ای از برگ های جوان، تکه های از ساقه گیاه و کمابیش تمام قسمت های چای دیده می شود. اما چای سبز کیسه ای فقط حاوی برگ های خرد شده چای است. بنابراین بهتر است انواع فله ای چای سبز را انتخاب کنید.

* دمای آب برای دم کردن چای سبز نیز اهمیت بالایی دارد. زمانی که آب جوش می آید باعث می شود تمام کاتچین های چای در حداقل زمان ممکن خارج شود. با این حال یادتان باشد هر چه آب داغ تر باشد میزان خواص چای که برای بدن لازم است کاهش پیدا می کند. بنابراین لازم است که بعد از جوش آمدن آب بلافاصله از آن برای دم کردن چای سبز استفاده نکنید. آب داغی که از حالت جوش افتاده و اندکی خنک شده است کمتر باعث تجزیه شدن ترکیبات چای مانند اسید گالیک در حین دم کشیدن شده و به این ترتیب خواص آن بهتر حفظ می شود.


خطرات مربوط به مصرف چای سبز کدام است؟

به طور کلی چای سبز نوشیدنی سالمی محسوب می شود. یادتان باشد اگر مدت زمان دم کشیدن چای سبز طولانی شود، طعم آن تلخ شده و میزان کافئین آن بیش از میزان لازم خواهد شد. علاوه بر این، طولانی شدن مدت زمان دم کشیدن خطر آزاد شدن ترکیبات خطرناکی مانند آفت کش ها یا فلزات سنگین را نیز افزایش می دهد. بنابراین بهتر است مدت زمان دم کشیدن چای را کوتاه تر کنید.


چگونه می توان چای سبز را به شیوه ای دیگر مصرف کرد؟

اگر می خواهید از حداکثر میزان قدرت آنتی اکسیدانی فنجان چای سبزتان استفاده کنید می توانید به مدت 2 ساعت برگ های چای را در آب سرد خیس کنید. در این صورت طعم فوق العاده ای خواهید چشید. در این صورت نیز از خواص ضروری این نوشیدنی طبیعی بهره ببرید.

سه خاصیت ناشناخته چای سبز

نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهد که این چای خواص ناشناخته و فوق العاده ای دارد. این نوشیدنی خواص ضدسرطانی دارد و کاهش دهنده استرس و بیماری های قلبی است. علاوه بر این 3 خاصیت ویژه دیگری نیز به این چای نسبت می دهند:

چای سبز برای داشتن دندان ها و لثه های سالمتر
محققان در سال 2009 روی وضعیت سلامت دهان و دندان 940 نفر تحقیقاتی انجام دادند. آن ها مشاهده کردند افرادی که به طور منظم چای سبز می نوشند لثه های سالمتری نسبت به افرادی که به ندرت از این چای استفاده می کنند و یا لب آن نمی زنند دارند. هر فنجان چای سبز باعث کاهش عوامل ایجاد کننده بیماری های دهان و دندان مانند خونریزی لثه و تخریب مینای دندان می شود. پس برای داشتن دهانی سالمتر حتماً چای سبز میل کنید.

چای سبز برای پیشگیری از سکته مغزی
لازم است که بعد از جوش آمدن آب بلافاصله از آن برای دم کردن چای سبز استفاده نکنید. آب داغی که از حالت جوش افتاده و اندکی خنک شده است کمتر باعث تجزیه شدن ترکیبات چای مانند اسید گالیک در حین دم کشیدن شده و به این ترتیب خواص آن بهتر حفظ می شود

در همان سال 2009، پژوهش دیگری ارتباط بین مصرف چای سبز و تأثیر آن در کاهش چشمگیر سکته مغزی را به اثبات رساند.

نتایج این پژوهش که روی 195 هزار نفر انجام شده بود نشان می دهد که نوشیدن روزانه 3 فنجان چای سبز خطر بروز سکته مغزی را به میزان 21 درصد کاهش می دهد.

چای سبز برای بهبود عملکرد مغز
به عقیده متخصصان نوشیدن چای سبز باعث محافظت مغز در برابر اثرات مخرب پیری می شود. در سال 2006، محققان تأثیر چای سبز را روی 1000 ژاپنی بیش از 70 سال بررسی کردند. آن ها مشاهده کردند افرادی که در طول زندگی خود چای سبز مصرف کرده اند کمتر دچار مشکلات حافظه و ضعف عمومی عملکرد حافظه خود شده اند. محققان مشاهده کردند افرادی که در طول زندگی خود هر هفته بین 4 تا 6 بار چای سبز مصرف کرده اند به میزان 38 درصد کمتر در معرض مشکلات دژنراتیو مغزی قرار گرفته اند. در واقع این افراد کمتر دچار زوال قدرت عقل شده اند. البته با وجود این نتایج، به نظر می رسد که نمی توان به طور قطع در خصوص تأثیر درمانی چای سبز روی بیماری ها نظر داد. با این حال متخصصان بر این عقیده اند که این چای اثرات پیشگیرانه فوق العاده ای دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha