درحالی كه هنوز نتایج دومین آزمون دستیاری دوره 37 منتشر نشده و وزیر بهداشت وعده داده كه تا پایان خرداد ممكن است نتایج را اعلام كند، اما یكی از نماینده‌های مجلس خبر از تخلف در آزمون دوم می‌دهد.

تحقیق مجلس درباره آزمون دستیاری/ آزمون دوم اشكال داشت، نه تقلب

 شاهرخ رامین، عضو كمیسیون بهداشت مجلس كه نماینده این كمیسیون برای پیگیری اعتراضات داوطلبان به دومین آزمون دستیاری 88 هم هست دراین‌باره می‌گوید: «امتحان دوم از مشكلات زیادی برخوردار بوده است اما تاكنون مدركی دال بر تقلب در امتحان دوم به‌دست نیاورده‌ایم. امتحان دوم اشكالاتی داشته كه این اشكالات به‌دلیل اینكه در شرایط اضطراری و مدت زمان كوتاهی برگزار شده، بسیاری از عوامل موجود در امتحان اول به دلایل امنیتی حذف شده و اشخاص دیگری به صورت فوری جایگزین شده بودند. مدت زمان در اختیار بسیار كوتاه بوده و فشار روانی روی گروه طراح و مجری امتحان دوم دستیاری به دلیل ابطال امتحان اول دستیاری و جو موجود در جامعه زیاد بوده است.»
سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی صبح پنج‌شنبه 29 بهمن ماه 88 با حضور 16 هزار و 648 داوطلب در 34 حوزه امتحانی و 25 رشته تخصصی برگزار شد. آزمون از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به دلیل لو رفتن سوالات ابطال و آزمون مجدد 13 اسفند برگزار شد. آزمون مجدد نیز پس از اعلام نتایج با اعتراض برخی داوطلبان روبه‌رو شد.
داوطلبان معترض دومین آزمون دستیاری معتقدند در نوع محاسبه امتیازات دستكاری شده است و آن را تقلب یا تخلف می‌دانند. وزارت بهداشت این اعتراض را نمی‌پذیرد و می‌گوید روند محلسبه امتیازات و رتبه‌ها كاملا علمی و صحیح است. همچنین نماینده‌های مجلس خبر از بایكوت نتایج نهایی آزمون داده اند، تا زمان بررسی كامل و تحلیل آماری نمرات و رتبه‌های دستیاری، نتایج آزمون دوره سی و هفتم اعلام نشود. اما شخص وزیر بهداشت می‌گوید تا پایان خرداد نتایج اعلام می‌شود. حتی ثبت نام آزمون دستیاری سال 89 هم شروع شده است. به گفته رامین گزارش شامل این موضوع است كه چه اشكالاتی وجود داشته، قدرت تفكیك كنندگی سوالات به چه شكل بوده، میزان تقسیم سوالات چگونه بوده و میزان فنی بودن سوالات در چه حدی بوده است كه همه این مسائل به صورت مفصل و سوال به سوال قید شده است. او همچنین درباره بخشهایی از گزارش تحقیق كه به بخش تقلب در آزمون اول دستیاری پرداخته است، گفت: «در آزمون اول به صورت مستند 25 سوال بیرون آمده بود. پیش از هر چیزی ما به دنبال كسانی بودیم كه تقلب كرده بودند و تلاش ما بر این بود كه هزینه تقلب كردن را بالا ببریم و برخورد جدی قانونی با متخلفان صورت گیرد تا جامعه پزشكی و دانشگاهی بداند كه با این گروه برخورد شدیدی صورت خواهد گرفت تا انگیزه تقلب حتی از این گروه ولو اندك نیز گرفته شود.»
رامین همچنین از گروهی از داوطلبان خبر می‌دهد كه در آزمون اول شركت كردند اما عطای حضور در آزمون دوم را به لقایش بخشیده اند: «بر اساس بررسی‌هایی كه انجام شد گروهی بودند كه در آزمون دوم به دلیل نگرانی از نتیجه نهایی شان و یا مشكلاتی كه در طی دو هفته تا امتحان دوم برای آنها به‌وجود آمده بوده در آزمون دوم شركت نكرده‌اند كما اینكه گروهی بوده‌اند كه در امتحان اول ثبت نام كرده و شركت نكرده‌اند و از فرصت امتحان دوم استفاده كرده اند. این مسائل از روی پاسخنامه‌ها و لینك ثبت‌نام آنها مشخص شد و عده زیادی كه در آزمون شركت نكرده‌اند الزاما متخلف نبوده‌اند اما همه معیارها و سنجش‌ها به شناسایی متخلفان به ما كمك كرد.» وزیر بهداشت پس از اثبات لو رفتن سوالات در آزمون دستیاری اول، پاكسازی گسترده‌ای در مركز آزمون وزارتخانه داشت. بسیاری از این افراد هم به عنوان متخلف به قوه‌قضائیه معرفی شدند. رامین درباره متخلفان می‌گوید: «گزارش كاملی از نقش برخی از عوامل آزمون از سوی حراست وزارت بهداشت پیگیری شده و افراد متخلف دستگیر شده و به قوه‌قضائیه معرفی شده اند. رده تخلف در آزمون دستیاری متفاوت است. افرادی بوده‌اند كه سوالات را منتشر كرده‌اند و كسانی بوده‌اند كه سوال را خریده اند. هر دو گروه متخلف هستند اما تخلف آنها با هم متفاوت است. از سوی دیگر تا مداركی كه وجود دارد برای قاضی محرز نشود، نمی‌توان از آن به عنوان تخلف نام برد. اما كسانی كه براساس آنالیز و بررسی‌های آماری مشكوك به تقلب بوده‌اند به قوه‌قضائیه معرفی شده‌اند و از این به بعد هم ممكن است افراد دیگری معرفی شوند.»
وزارت بهداشت پس از باطل شدن آزمون دستیاری 37 اعلام كرد پروانه پزشكی متخلفان باطل می‌شود. اما این مجازات در هیچ قانونی وجود ندارد. رامین دراین باره می‌گوید: «قانونگذار در سال 82 جریمه نقدی سنگین و حبس برای داوطلبان متخلف آزمون‌های سراسری درنظر گرفته اما در همان قانون به پزشكی به عنوان حرفه خاص نگریسته نشده است. از سوی دیگر حرفه پزشكی با سایر حرفه‌ها تفاوت دارد و به دلیل قداست این حرفه قطعا قانونگذار باید شرایط متفاوتی را ببیند و مطمئن هستم كه در این دوره برخورد متفاوتی با متخلفان صورت می‌گیرد.» رامین در مورد قرائت گزارش نهایی در صحن مجلس گفت: «این موضوع به تصمیم كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بستگی دارد. البته نظرات نهایی را پس از پاسخ به همه ابهامات و سوالات باقیمانده گروه تحقیق اعلام می‌كنیم.»

امید كریمی - تهران امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha