شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 199708

زمانی که یک دوست یا یکی از اعضای خانواده به سرطان مبتلا می شود، دانستن اینکه چه باید بگوییم بسیار سخت است؛ اغلب افراد در چنین شرایطی راحت نیستند بنابراین یااظهارات نامناسبی ابراز می کنند و یا اصلا هیچ نمی گویند که هیچ کدام از آنها برای فرد مبتلا به سرطان امیدوار کننده نیست.

آنچه نباید به افراد مبتلا به سرطان گفت

سلامت نیوز:زمانی که یک دوست یا یکی از اعضای خانواده به سرطان مبتلا می شود، دانستن اینکه چه باید بگوییم بسیار سخت است؛ اغلب افراد در چنین شرایطی راحت نیستند بنابراین یااظهارات نامناسبی ابراز می کنند و یا اصلا هیچ نمی گویند که هیچ کدام از آنها برای فرد مبتلا به سرطان امیدوار کننده نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تا سال 2020 تقریبا از هر 2 نفر، یک نفر ( 47 درصد) در برهه ای از زندگی خود سرطان خواهند گرفت؛ به این معنی که حتی اگر خود شما به سرطان مبتلا نشوید اما فردی که می شناسید به این بیماری مبتلا خواهد شد.


روزنامه دیلی میل نوشت:بسیاری از گروه های حامی بیماران سرطانی توصیه هایی در زمینه صحبت کردن با افراد سرطانی مطرح می کنند؛ در گزارش مرکز درمان سرطان آمریکا به هفت موضوع اشاره کرده که هرگز نباید به دوست و یا فرد مبتلا به سرطان گفت.


آنچه نباید به افراد مبتلا به سرطان گفت:

**حالت چطوره؟
هرچند که ممکن است گفتن حالت چطوره یک سئوال باملاحظه و دلسوزانه به نظر آید؛ اما پرسش حال شما چطوره؟ از یک بیمار سرطانی ممکن است آزار دهنده باشد چرا که بیماران مبتلا به سرطان در پاسخ این پرسش چه باید بگویند؟

**اظهارات بیش ازاندازه خوشبینانه
زمانی که فردی به سرطان مبتلا می شود نیازی به یک فرد دلگرم کننده ندارد. بعلاوه اظهارات نوید بخش مانندحال تو خوب می شود باعث می شود که بیمار در صورت عدم توانایی در حفظ روحیه مثبت خود، احساس گناه کند.
دکتراستان گلدبرگ که در 57 سالگی به سرطان مبتلا شد گفت: خوشبینی کاذب آنچه را که در بدن من در حال رخ دادن بود، بی ارزش کرد.

***وزن کم کردی
شوخی با تغییرات فیزیکی فرد مبتلا به سرطان مانند اینکه وزن کم کرده ای، کار امیدوارکننده ای نیست.

***مقایسه با سرطان فرد دیگر
هر سرطان متفاوت است بنابراین حتی اگر عموی شما از این بیماری جان سالم بدر برده است ، ابراز این موضوع کمکی نخواهد کرد.

***شانس آوردی که این بیماری یک نوع بدتر سرطان نیست
اگرچه با ابراز این گفته سعی دارید که بیمار را شاد کنید اما کم اهمیت جلوه دادن سرطان یک فرد، کمکی به ایجاد حس خوب در بیمار نمی کند.

***پرسش درباره پیش آگهی بیماری
صحبت در مورد پیش آگهی سرطان درصوتی که بیمار مایل به همکاری باشد، اشکالی نداره اما درصورتیکه نمی خواهد درباره آن صحبت کند، بهتر است چیزی پرسیده نشود.

***ابرازاحساس پریشانی خود
به دوست خود بگویید از اینکه وی به سرطان مبتلا شده است بسیار متاسف هستید اما در این خصوص زیاد ابراز احساسات و یا ناراحتی نکنید.

***پس به یک فرد سرطانی چه باید گفت؟
به گفته دکترگلدبرگ، مفیدترین روش ارائه کمک مشخص است. نگویید بذار ببینم چه کمکی می توانم انجام دهم بلکه بگوییدمی خوام این هفته یک روز برای تو شام درست کنم چه روزی برایت مناسب است؟
دکتروندی هارپام که برای مدت بیش از دو دهه یک سرطان عود کننده داشت، موافق است که پیشنهاد کارهای مشخص مانندخرید از سوپر مارکت مفیدترین روش است.
اما بیش از هر چیز، مهمترین کار این است که تنها به حرف های فرد مبتلا به سرطان گوش داد و صحبت نکرد. برخی اوقات تنها به یک حضور آرام و گوش دادن دلسوزانه نیاز است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha