شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 199710

متخصصان بیمارستان طبی کودکان به مردم توصیه کرده اند که تب کودک به ویژه تب های همراه با سردرد و استفراغ را جدی بگیرند و هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

تب کودک را جدی بگیرید

سلامت نیوز:  متخصصان بیمارستان طبی کودکان به مردم توصیه کرده اند که تب کودک به ویژه تب های همراه با سردرد و استفراغ را جدی بگیرند و هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، تب علامت تب می تواند علامت بیماری مننژیت باشد.
مننژیت به تورم یا عفونت پرده های مغز اطلاق می شود که از موارد اورژانس به حساب می آید و در مناطق پر جمعیت و در جایی که رعایت موارد بهداشتی کم است، بیشتر دیده می شود.


به گزارش دانشگاه علوم پزشکی تهران ،مننژیت به دو صورت باکتریایی و ویروسی وجود دارد که از نظر تشخیصی با هم متفاوت است. مننژیت باکتریایی به طور معمول خطرناک تر از نوع ویروسی آن است و در موارد زیادی ، موجب بروز مشکلات ثانویه در مغز و سیستم عصبی می شود.
این بیماری به ویژه در کودکان کمتر از 2 سال وسنین بالای 60 سال که ایمنی بدن ، کامل نیست، بروز می کند.

**علت بیماری مننژیت
برخی از ویروس ها، میکروب ها وعوامل قارچی موجب به وجود آمدن بیماری می شود. گاهی نیز بر اثر بیماری های خونی یا بیماری سل، مننژیت به وجود می آید.
کودکان مبتلا به بیماری سل، عفونت گوش و ریه وکم خونی بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

**نشانه های مننژیت
سر درد ، تب بالا، استفراغ، تغییر در سطح هوشیاری (شامل خواب آلودگی، گیجی و بیهوشی)، عدم حرکت گردن و درد در حرکت گردن، حساسیت بیش از حد به نور و تشنج - به ویژه در مواقع تب بالا - از علائم بیماری مننژیت به شمار می رود.
براساس این گزارش در برخی موارد، ضایعات پوستی به صورت کبودی (نقاط بنفش رنگ ) دیده می شود.

**مننژیت عوارض خطرناکی دارد
برای پیشگیری از عوارض ثانویه مننژیت مانند ناشنوایی، ضایعات مغزی و مرگ،‌ باید هر چه سریع تر بیماری تشخیص داده شود و نسبت به درمان آن در بیمارستان اقدام شود. آزمایش مایع نخاع برای تشخیص بیماری، بسیار ضروری است.
اگر کودک به طور غیر عادی بدحال است یا حداقل دو علامت از علائم نامبرده شده مننژیت در او پدیدار شده باشد باید بلافاصله با پزشک مشورت کرد یا کودک را به نزدیک ترین بیمارستان رساند.
کودک در بیمارستان بستری می شود و نخست آب نخاع او جهت آزمایش نمونه گیری می شود و با کمک این آزمایش می توان مننژیت و عامل ایجاد کننده مننژیت را مشخص کرد. همچنین ممکن است نمونه خون نیز جهت کشت و تعیین وجود باکتری و نوع آن به آزمایشگاه فرستاده شود.

**نقش والدین در پیشگیری از بیماری مننژیت
به گزارش علوم پزشکی ایران ، والدین در صورت مشاهده علائم مننژیت باید کودک را هرچه زوتر برای معاینه نزد متخصص کودکان یا به بخش فوریت های پزشکی ببرند. همچنین در صورت مشاهده تب همراه با تشنج در کوتاه ترین زمان ممکن باید کودک خود را به بخش فوریت های پزشکی یا پزشک متخصص برسانند.
در صورتیکه کودک دارای تماس نزدیک با شخص بیمار بود، هر چه زوتر به پزشک مراجعه کنید تا در مورد ضرورت تجویز آنتی بیوتیک تصمیم بگیرد.
گرفتن مایع نخاعی هیچگونه عارضه جدی برای کودک ایجاد نخواهد کرد و منفعتی که او با تشخیص و درمان زودرس مننژیت از آن بهره مند می شود بسیار بیش از درد و ناراحتی ناشی از نمونه گیری است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha