اگر فقط کمی به نشانه‌های ریزی که بدنتان از خود بروز می‌دهد توجه کنید، می‌توانید قبل از اینکه سرماخوردگی در بند بند وجودتان رخنه کند آن را متوقف کنید.

این علائم کوچک نشان می‌دهد به زودی سرما می‌خورید

سلامت نیوز: اگر فقط کمی به نشانه‌های ریزی که بدنتان از خود بروز می‌دهد توجه کنید، می‌توانید قبل از اینکه سرماخوردگی در بند بند وجودتان رخنه کند آن را متوقف کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ در این متن با علائم سرماخوردگی قبل از اینکه شدت بگیرند آشنا می‌شوید و نحوه پیشگیری از آنها را در مقابل دارید. زمستان در راه است و قبل از آن سرمایش در حال خودنمایی. فقط کمی مراقبت کافیست تا از زمستان و زیبایی‌هایش لذت ببرید نه اینکه درگیر سرماخوردگی‌های ناشی از این فصل شوید.

وقتی زیادی خسته‌اید و زیادی می‌خوابید!

گاهی اوقات باید واقعا به صدای بدنتان گوش کنید. او به زبان بی‌زبانی به شما می‌گوید که مشکلی در کار است. آیا دقت کرده‌اید گاهی اوقات بابت خستگی زیاد دلتان می‌خواهد روزها و ساعت‌های طولانی بخوابید؟ این موضوع یعنی اینکه سیستم ایمنی بدن شما در حال ضعیف شدن است. رختخوابتان را گرم کنید و شب‌ها را کامل و در زمان ضروری که برای خواب شبانه تعریف شده استراحت کنید. جدا از اینکه بیش از حد خواب آلود هستید یا نه ، این خواب کافی به مقاوم سازی بدن شما کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است افرادی که کمتر از 7 ساعت در شبانه روز می‌خوابند سه برابر بیشتر از آنهایی که بیش از 8 ساعت می‌خوابند در معرض سرما خوردگی قرار دارند.

زیاد آب بخورید تا مجرای بینی‌تان باز شود

وقتی متوجه می‌شوید که نمی‌توانید به راحتی از راه بینی نفس بکشید ، شاید مجاری بینی شما به رطوبت احتیاج داشته باشند تا اجازه ندهند جرم‌های سرما در آنها نفوذ و اقامت کنند. سرماخوردگی جزئی از بیماری‌های تنفسی فوقانی هستند که نشانه‌هایش معمولا اول در بینی خودش را نشان می‌دهد.ویروس سرماخوردگی به این مجاری حمله می‌کند. بدن هم برای مقابله به مثل موکوس یا همان مخاط بیشتر ترشح خواهد کرد تا ویروس‌ها را از بین ببرد. حالا در این راه شما می‌توانید با آب خوردن زیاد به بدنتان کمک کنید تا این مخاط به راحتی از مسیری که باید عبور کنند و از بدن شما بیرون بیایند.

اگر احساس کسالت می‌کنید از استرس خود بکاهید

ساعت کاری شما به پایان رسیده ، یک روز پر استرس کاری که در آن یک پروژه بزرگ را به سرانجام رسانده‌اید و حالا احساس می‌کنید کاملا تهی و بی‌انرژی شده‌اید. این می‌تواند نشانی از شروع یک سرماخوردگی باشد.دکترها همچنان در تلاش هستند تا رابطه بین استرس و بیماری مانند سرماخوردگی را پیدا کنند. با این حال یک چیز واضح است:استرس‌های مزمن برای سیستم ایمنی بدن اتفاق خوبی نیستند. بر اساس مطالعه لند مارک در ژورنال جدید پزشکی انگلستان مردمی که استرس بیشتری دارند خیلی بیشتر در معرض بیماری‌های اینچنینی قرار می‌گیرند. تحقیقات جدید می‌گوید صرفا میزان بالا رفتن هورمون‌ها استرس زا نیست که باعث می‌شود شما بیمار شوید بلکه وقتی بدن شما هورمون بیشتری از استرس را ترشح می‌کند دیگر نمی‌تواند برای مبارزه با ویروس سرماخوردگی هورمون تولید کند. با این حال اگر خودتان را در معرض سرماخوردگی میبینید سعی کنید به هر نحوی از میزان استرس خود کم کنید.

برای گلوی خراشیده آب نمک غرغره کنید

این ترکیب التهابات را کم و کمتر می‌کند. در واقع آب نمک غرغره کردن کمک می‌کند تا تورم کمتر شده ، و مجموع مخاط جمع شده در پشت گلو و بینی که علت سرفه‌های هستند از بین بروند.

در یک تحقیق که در ژاپن انجام شد ، عده‌ای به طور داوطلبانه به طور منظم آب نمک غرغره می‌کردند در حالیکه عده دیگر اینکار را انجام نمی‌دادند. بعد از 60 روز ، بیماری سرماخوردگی در ‌افرادی که آب نمک غرغره کرده بودند 40 درصد در مقایسه با دیگر گروه تحت کنترل کمتر شد.در همین راستا کلینیک مایو توصیه می‌کند یک چهارم یا یک دوم قاشق چایخوری نمک را با یک فنجان آب گرم ترکیب کرده و آب نمک را بدون اینکه قورت بدهید غرغره کنید.

دوش آب داغ بگیرید

اگر تازگی‌ها بیشتر از معمول برای خالی کردن بینی‌تان از مخاط فین می‌کنید یعنی اینکه احتمالا در شرف سرما خوردگی هستید. اگرچه تشخیص آلرژی‌های فصلی از سرما خوردگی کمی مشکل است اما به هر حال یک دوش آب داغ در این مواقع می‌تواند حسابی جواب بدهد. دیگر راه‌ها می‌تواند استفاده از اسپری‌های بازکننده بینی البته با نظر پزشک باشد. یکی از کارآمدترین راه‌های دیگر هم استفاده از بخور اکالیپتوس است که می‌تواند خیلی خوب مجاری تنفسی شما را باز کند. وقتی از بخور استفاده می‌کنید در واقع با مرطوب کردن مجاری بینی راه عبور و خروج مخاط‌ها را هموار و بدون مشکل‌کرده‌اید. در طول سرماخوردگی هوای خشک می‌تواند باعث خشک شدن مخاط‌های بینی شود بنابراین استفاده از بخور برای رطوبت دادن به فضایی که در آن هستید یکی از بهترین راه‌های ممکن است.

سوپ مرغ برای عفونت‌ها و فشارهای سینوسی

وقتی که قرار است سرماخوردگی شما تازه شروع شود ممکن است در ابتدا احساس کنید صورت‌تان سنگین شده است. از چشم‌هایتان مرتب اشک می‌آید ، روی گونه‌هایتان فشار شدیدی احساس می‌کنید و حتی دچار سردردهای بدی می‌شوید که همگی می‌تواند نشانی از حمله ویروس‌های سرماخوردگی به سینوس‌های شما باشد. یکی از بهترین‌ درمان‌های خانگی به جا مانده از دوران باستان برای سرما خوردگی‌های سینوسی سوپ مرغ است. اما آیا واقعا این راه جواب می‌دهد؟ در واقع سوپ مرغ یکی از بهترین‌ راه‌ها برای رطوبت رسانی به بدن از طریق مایعات داغ ، نمک و الکترولیت‌هاست.

در کنار اینها همچنین استفاده از این مواد می‌تواند خاصیت شفا بخشی سرماخوردگی به وسیله سوپ مرغ را بیشتر کند: پیاز و سیر می‌تواند باعث کاهش مخاط ویسکوزیته شود و به کم کردن احتقان کمک کند. به طور کلی سوپ مرغ خاصیت ضد التهابی دارد و چه بهتر که در آن از سیر تازه و زنجبیل هم استفاده شود.

ورزش سبک برای خلط سینه!

در عین حال که بدن شما برای بازیابی خودش به استراحت و خواب کافی احتیاج دارد،‌ یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن ورزش بسیار سبک است. اینکه ورزش منظم نتیجه‌ای جز سلامت شما ندارد موضوع تازه‌ای نیست. تحقیقی در دانشگاه واشینگتون در سیاتل نشان می‌دهد زنانی که ورزش منظم می‌کنند کمتر از بقیه که این برنامه را ندارند به سرماخوردگی مبتلا می شوند. تحقیق دیگری نشان می‌دهد اگرچه انجام ورزش‌های سبک طول دوره سرماخوردگی را کاهش نمی‌دهد اما دست کم باعث کم شدن علائم بیماری و تعدیل آنها می‌شود بنابراین فرد احساس بهتر شدن می‌کند. بر اساس اعلام کتابخانه ملی پزشکی امریکا ، ورزش کردن باعث خروج جرم‌ها و آلودگی موجود در هوا از ریه می‌شود . بنابراین اگر در ناحیه سینه احساس گرفتگی و سرماخوردگی می‌کنید یک ورزش سبک مثل راه رفتن آرام را در برنامه قرار بدهید به طوریکه ضربان قلبتان در هر یک دقیقه 100 باشد و در عین حال به بدنتان رطوبت رسانی بکنید.

وقتی سرفه می‌کنید بالش زیر سرتان بگذارید

وقتی سرما خورده‌اید، استراحت کردن یکی از ضروریات است با این حال حواستان باشد که حتما سرتان بالا و روی بالش قرار بگیرد چون اگر به صورت صاف دراز بکشید ،‌قدرت جاذبه باعث تراکم خلط در بینی و گلوی شما می‌شود. در نتیجه گلو درد گرفته و سرفه‌هایتان شدت می‌گیرد. ضمن اینکه وقتی صاف دراز کشیده‌اید و بالشی زیر سرتان نیست سرفه کردن سخت‌تر می‌شود و ممکن است در حین خواب و استراحت بیدار شوید. اما اگر زیر سرتان بالش باشد ،‌بالا بودن سر مانع التهاب پشت گلو و جمع شدن اخلاط می‌شود در نتیجه سرفه‌هایتان کمتر خواهد شد.

منبع: ریدرز دایجست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha