: گر یادتان باشد، هفته گذشته درباره افزایش هورمون‌های مردانه در خانم‌ها صحبت کردیم و گفتیم این عارضه شایع‌ترین اختلال غدد درون‌ریز خانم‌ها در سن باروری است و اگر در خانمی هورمون‌های مردانه افزایش یابند سبب ایجاد علائم مردانه خواهند شد که بعضی از این علائم غیر‌قابل برگشت هستند.

درمان بموقع افزایش هورمون‌های مردانه در زنان

سلامت نیوز-*دکتر محمدرضا صفری‌نژاد: گر یادتان باشد، هفته گذشته درباره افزایش هورمون‌های مردانه در خانم‌ها صحبت کردیم و گفتیم این عارضه شایع‌ترین اختلال غدد درون‌ریز خانم‌ها در سن باروری است و اگر در خانمی هورمون‌های مردانه افزایش یابند سبب ایجاد علائم مردانه خواهند شد که بعضی از این علائم غیر‌قابل برگشت هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین ، یادتان باشد وقتی هورمون‌های مردانه زیادی در خانم‌ها وجود داشته باشند این علائم را به همراه دارند:

هورمون‌های مردانه سبب رویش موی صورت، بدن و باعث ریزش موی سر می‌شوند. البته خانم‌ها هیچ وقت دچار طاسی سر نمی‌شوند چون فاقد هورمون مردانه به مقدار زیاد هستند. اگر در خانمی میزان هورمون‌های مردانه افزایش یابد، موهای سر وی شروع به ریزش می‌کند و موهای صورت و بدن افزایش می‌یابند.

تاثیر روی پوست: هورمون‌های مردانه با اثر روی غدد چربی پوست، سبب ایجاد جوش صورت و تنه می‌شوند. یکی از علائم اولیه بلوغ در پسرها جوش صورت است.

تاثیر روی طناب‌های صوتی: هورمون‌های مردانه سبب رشد طناب‌های صوتی و کلفت شدن صدا می‌شوند. در خانم‌هایی که دارای هورمون‌های مردانه زیاد هستند، صدا کم‌کم کلفت می‌شود و متاسفانه این موضوع از جمله مواردی است که حتی پس از درمان همچنان باقی می‌ماند.

تاثیر روی دستگاه تناسلی: هورمون‌های مردانه زیادی سبب رشد کلیتوریس در خانم‌ها می‌شود که اگر زیاد باشد، سبب ایجاد مشکلات بعدی خواهد شد.

تاثیر بر رحم: اگر میزان هورمون‌های مردانه زیاد شود عادت ماهانه را به هم می‌زند. در ضمن مشخص شده است وجود مقادیر زیادی از هورمون مردانه در طولانی مدت سبب افزایش خطر سرطان رحم می‌شود.

با این حساب تشخیص و درمان بموقع این بیماری اهمیت زیادی دارد. گاهی بعضی خانم‌ها فقط دارای یک افزایش مختصر در موهای بدن هستند که پس از بررسی مشخص می‌شود سرطان تخمدان دارند. در ضمن در مواردی که علت بیماری خوش‌خیم است، اگر درمان دیر صورت بگیرد، خانم مبتلا به علائم مرده‌زایی می‌شود که حتی پس از درمان نیز برای وی مشکل ساز خواهد شد.

از طرفی به منظور تشخیص دقیق افزایش هورمون‌های مردانه در خانم‌ها معمولا باید بررسی‌های آزمایشگاهی اولیه انجام شود که در برخی مواقع این بررسی‌ها پیچیده هستند. در صورت لزوم از روش‌های تصویر‌برداری نیز استفاده می‌شود. درمان هم معمولا توسط داروهای خوراکی است که اثرات بهبود بالینی معمولا شش تا 12 ماه پس از مصرف دارو ظاهر می‌شوند. نکته بسیار مهم این که در طول درمان باید از روش‌های جلوگیری از حاملگی قطعی استفاده کرد، چون داروهایی که تجویز می‌شوند روی جنین اثرات سوء شدیدی دارند.

*جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha