عضو کمیته کشوری ایدز در حالی نسبت به افزایش آمار بیماری ایدز در جوانان هشدار داد که پیش‌تر نیز وزیر بهداشت گفته بود: زمینه گسترش ایدز وجود دارد و مردم به‌ویژه جوانان باید مراقب باشند؛ البته وضعیت در زمینه ایدز کنترل شده اما به این معنا نیست که مشکل نداریم.

ایدز توهم نیست؛ قبول کنیم وجود دارد

سلامت نیوز: عضو کمیته کشوری ایدز در حالی نسبت به افزایش آمار بیماری ایدز در جوانان هشدار داد که پیش‌تر نیز وزیر بهداشت گفته بود: زمینه گسترش ایدز وجود دارد و مردم به‌ویژه جوانان باید مراقب باشند؛ البته وضعیت در زمینه ایدز کنترل شده اما به این معنا نیست که مشکل نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، سیدحسن هاشمی با اشاره به وظایف متولیان نظام سلامت در كنترل و پیشگیری از ایدز در كشور، افزود: شبكه‌های بهداشتی و مراكز تحقیقاتی ما به خوبی برنامه‌های كنترلی و پیشگیری را آموزش می‌دهند و به ‌روز هستند.

وی از ایران به‌عنوان یكی از كشورهای موفق منطقه در كنترل ایدز نام برد و گفت: ایدز یك توهم نیست و باید قبول كنیم كه وجود دارد.

همچنین دكتر مسعود مردانی، عضو كمیته كشوری ایدز با تأكید بر اینكه شایع‌ترین راه انتقالHIV در دنیا مقاربت جنسی است، ضمن ابراز نگرانی از افزایش موارد ابتلا در میان جوانان، هشدار داد و افزود: این آمار در میان جوانان به‌دنبال مقاربت جنسی حفاظت‌نشده ایجاد شده و متأسفانه در حال افزایش است؛ به همین دلیل باید رسانه‌ها، صدا و سیما، مطبوعات، پزشكان، شهرداری و... در بالا بردن آگاهی جوانان اقدام كنند؛ در غیر این صورت با اپیدمی بیماری ایدز در كشور روبه‌رو می‌شویم.

وی همچنین ضمن تأكید بر اینكه بیماران مبتلا به ایدز با درمان‌هایی كه امروز وجود دارد، می‌توانند طول عمری مشابه دیگران داشته باشند، افزود: تنها تفاوت آنها با دیگران این است كه باید دارو مصرف كنند. مردم نیز باید بدانند راه‌های انتقال این بیماری بسیار محدود است و شامل تماس جنسی، اعتیاد و تزریق مشترك، انتقال از خون و فرآورده‌های خونی آلوده و مادر مبتلا به ایدز است. همچنین ایدز از طریق تماس‌های معمولی، بوسیدن، نشستن، برخاستن، استخر و مجامع عمومی به‌ هیچ‌وجه منتقل نمی‌شود؛ حتی شما می‌توانید با یك فرد مبتلا زندگی كنید و كوچك‌ترین ‌آسیبی نبینید.

    اهداف، 90، 90، 90

دكتر محمدمهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت اما درباره آخرین آمار مبتلایان به ایدز در سال۹۵ گفت: تا اوایل پاییز امسال در كشور 32هزار و 670نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند و برآورد ما این است كه تعداد مبتلایان به ایدز در كشور بین 75 تا 90هزار نفر باشند و با سرعت در تلاش هستیم تا گروهی كه از بیماری خودشان آگاهی ندارند را شناسایی كنیم و مورد مشاوره و آزمایش قرار دهیم. در واقع یكی از اهداف در وزارت بهداشت پیشگیری و مراقبت از بیماری ایدز است كه به‌طور ویژه در نظر گرفته شده و سال گذشته شاهد ادغام برنامه پیشگیری از ایدز در برنامه خدمات بهداشتی كشور به‌خصوص در حاشیه شهرها بودیم.

دكتر گویا از تدوین و تصویب برنامه استراتژیك چهارم ایدز كشور شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی كشور به ریاست رئیس‌جمهور و عضویت 9نفر از وزرا خبر داد و گفت: این برنامه بر مبنای هدف جهانی پایان دادن به ایدز تهیه شده كه باید بتوانیم ظرف 4سال آینده 90درصد از افراد مبتلا به این عفونت را در كشور شناسایی كنیم، 90درصد از افراد مبتلا به ایدز تحت درمان باثبات و پایدار قرار گیرند و اطمینان حاصل كنیم كه 90درصد از افرادی كه تحت درمان باثبات و پایدار قرار دارند، درمان مناسبی دریافت می‌كنند و تعداد ویروس در بدن آنها به حداقل ممكن رسیده و احتمال آلوده كردن افراد دیگر توسط آنها به صفر نزدیك شده است كه به این اهداف 90، 90، 90 می‌گویند. همچنین تمام سازمان‌ها و نهادهای درگیر با بیماری ایدز در كشور متعهد شدند كه برای رسیدن به اهداف 90، 90، 90 نهایت تلاش خود را به‌كار گیرند.

    پیشگیری از انتقال ویروس HIV از مادر به فرزند

یكی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت به گفته گویا پیشگیری از انتقال ویروس HIV از مادر به فرزند است. وی گفت: هدف ما كاهش 90درصدی انتقال ویروس ایدز از مادر به فرزند تا سال2020 است و این برنامه ابتدا در 16 استان كشور آغاز شد و براساس برنامه استراتژیك چهارم ایدز كشور، بناست پیشگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به فرزند در تمام استان‌های كشور اجرا شود. همچنین همه تمهیدات لازم برای انجام آزمایش‌های سریع در زنان باردار، تشخیص عفونت احتمالی و تحت درمان قرار دادن آنها انجام شده است؛ بنابراین مادران باردار در نخستین مراجعه، مشاوره و درصورت نیاز درمان می‌شوند، شانس انتقال ویروس آنها به فرزندشان و دیگران به حداقل می‌رسد، عمرشان طولانی‌تر می‌شود و همسرشان نیز تحت مراقبت قرار می‌گیرند و درصورت نیاز درمان می‌شوند.

    ارائه خدمات رایگان ایدز در مراكز آزمایش‌ها، دارو و مشاوره‌ها

مراكز بهداشتی - درمانی خاصی برای مشاوره این بیماران وجود دارد كه قبلا به آنها مراكز مثلثی می‌گفتند و هم‌اكنون به نام مراكز مشاوره بیماری‌های رفتاری نامیده می‌شوند. در این مراكز آزمایش‌ها، دارو و مشاوره‌ها رایگان است و دولت هزینه‌های درمان این بیماری را قبول كرده است. این مراكز در بیمارستان‌های امام خمینی، مسیح دانشوری، لقمان حكیم، مركز بهداشت غرب در خیابان استاد معین، مركز بهداشت طالقانی در خیابان شریعتی تهران و تمام مراكز بهداشتی دانشگاه‌های علوم‌پزشكی كشور وجود دارند. حتی اگر فردی به بیماری مبتلا نباشد و تنها می‌خواهد از آن مطمئن شود، می‌تواند در این مراكز به‌صورت رایگان آزمایش دهد.

* دكتر پروین افسركازرونی، رئیس اداره كنترل ایدز وزارت بهداشت: آمارها نشان می‌دهد ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی در یك سال گذشته افزایش یافته است.
* دكتر سیدمحمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت: براساس آمارهای غیررسمی ۱۰۰ هزار مبتلا به ایدز داریم كه ۷۰ هزار نفر آنها از بیماری خود اطلاعی ندارند.
* دكتر علی‌اكبر پورفتح‌اله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران: نوع نگاه به ایدز در كشور، این بیماری را تابو كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha