شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 199720

جهان هرساله اول دسامبر مصادف با روز جهانی ایدز را جشن می‌گیرند. درحال حاضر به‌طور تقریبی 37 میلیون نفر در دنیا با ویروس HIV دست و پنجه نرم می‌کنند.

دستاوردهای جدید مقابله با ایدز

سلامت نیوز: جهان هرساله اول دسامبر مصادف با روز جهانی  ایدز را جشن می‌گیرند. درحال حاضر به‌طور تقریبی 37 میلیون نفر در دنیا با ویروس HIV دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان به نقل از «هافینگتن‌پست» نوشت: آمار مرگ‌ومیر ناشی از ویروس HIV در سال 2015 در مقایسه با 20 سال گذشته کاهش داشته است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2016، جدیدترین شمار مبتلایان به این بیماری در دنیا نشان می‌دهد این آمار به پایین‌ترین حد خود از سال 1991 رسیده است و این می‌تواند به این دلیل باشد که دست‌کم 2 میلیون نفر در سال 2015 تحت‌درمان‌های آنتی‌ویروسی قرار گرفته‌اند که در نوع خود، بزرگ‌ترین طرح درمانی در تاریخچه این بیماری به شمار می‌رود.

 آنتی‌بادی خنثی‌کننده
موسسه ملی بهداشت انگلیس به تازگی به کشفی دست یافته که منجر به تولید واکسن HIV شده است. سیستم ایمنی بدن انسان قادر نیست به خودی خود ویروس HIV را نابود کند، زیرا عامل بیماری‌زای آن به سرعت جهش می‌یابد و پروتئین‌های سطحی آن را تغییر می‌دهد. اما دانشمندان به تازگی یک آنتی‌بادی جدید کشف کرده‌اند. این آنتی‌بادی، پروتئینی است که از طریق سیستم ایمنی بدن به‌منظور نابودی عوامل بیماری‌زای مهاجم تولید می‌شود و قادر است انواع مختلفی از شایع‌ترین انواع ویروس HIV را نابود کند. تا پیش از این کشف، آنتی‌بادی‌های شناخته‌شده تنها می‌توانستند حدود 90 درصد انواع ویروس HIV را خنثی کنند. آنتی‌بادی تازه کشف‌شده موسوم به N6 می‌تواند تا 98 درصد ویروس HIV را خنثی کند. دانشمندان موسسه ملی بهداشت انگلیس آنتی‌بادی N6 را از خون یک فرد مبتلا به HIV به‌دست آوردند. این آنتی‌بادی ویروس HIV را شناسایی می‌کند و به بخش‌هایی از ویروس که در برابر جهش‌های ژنتیکی ثابت باقی مانده‌اند، متصل می‌شود. همچنین N6 از اتصال موادقندی به سطح ویروس جلوگیری می‌کند. این موادقندی مانع اتصال آنتی‌بادی‌ها به سطح ویروس HIV می‌شود. گام بعدی این محققان، تولید واکسنی است که دارای آنتی‌بادی مشابه N6 باشد، چرا که وقتی میزان این آنتی‌بادی در بدن مبتلایان به HIV بیشتر باشد، از آنها در برابر ابتلا به عفونت‌های بیشتر این ویروس جلوگیری می‌کند.

 واکسن ایدز در آفریقای جنوبی
به تازگی خبرهای خوشی به گوش رسیده است، مبنی بر اینکه آزمایش‌های بالینی واکسن ویروس HIV در آفریقای جنوبی آغاز شده است. واکسن جدید ویروس HIV که عامل بروز بیماری ایدز محسوب می‌شود، در این منطقه در حال آزمایش است و دانشمندان این آزمایش‌ را موثرترین واکسن اثربخشی می‌دانند که از سال 2009 تاکنون مورد آزمایش قرار گرفته است. به گزارش «BBC»، قریب هفت میلیون نفر در آفریقای جنوبی با ویروس HIV زندگی می‌کنند و این تعداد زیاد مبتلایان، اصلی‌ترین دلیل انتخاب این کشور برای آزمایش واکسن ایدز بوده است. طبق آمار سازمان ملل متحد، از سال 1983 تاکنون که ویروس HIV برای اولین‌بار شناسایی شد، بیش از 30 میلیون نفر براثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش «africanews» ، در این طرح بزرگ‌ترین واکسیناسیون ویروس HIV در دنیا، اولین نفر در روز چهارشنبه، نخستین دوز واکسن را دریافت کرد. این دوره واکسیناسیون بین 24 تا 36 ماه طول خواهد کشید. واکسن HVTN 702 نسخه تغییریافته واکسن قبلی به نام RV144 است و دانشمندان تغییراتی را در نوع قبلی ایجاد کرده‌اند تا بتواند موثرتر عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha