بعد از رأی نیاوردن پیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر الزام دولت به تجمیع بیمه‌ها و انتقال آنها به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کمیسیون تلفیق مجلس، بحث‌ها درباره این پیشنهاد جنجالی به اوج خود رسیده است.

درباره ایده انتقال بیمه‌ها به وزارت بهداشت

سلامت نیوز: بعد از رأی نیاوردن پیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر الزام دولت به تجمیع بیمه‌ها و انتقال آنها به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کمیسیون تلفیق مجلس، بحث‌ها درباره این پیشنهاد جنجالی به اوج خود رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، مهم‌ترین حامیان پیشنهاد تجمیع بیمه‌ها و انتقال آنها به وزارت بهداشت كه از عدم‌تصویب این پیشنهاد در كمیسیون تلفیق مجلس به‌شدت ناراحتند و رسما و البته به‌صورت مكرر اعلام كرده‌اند، تمام تلاش خود برای تصویب این پیشنهاد در صحن علنی مجلس می‌كنند، عبارتند از: وزارت بهداشت، كمیسیون بهداشت مجلس و سازمان نظام پزشكی.

در ادامه نگاهی به برخی از واكنش‌های این سه گروه در تاریخ 26 آبان‌ماه (3روز بعد از عدم‌تصویب پیشنهاد كمیسیون بهداشت مجلس در زمینه بیمه‌ها در كمیسیون تلفیق مجلس) می‌اندازیم.سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به انتقاد از فضای ایجاد شده بر ضد‌پیشنهاد تجمیع بیمه‌ها و انتقال آنها به این وزارتخانه در كمیسیون تلفیق مجلس پرداخت و نوشت:

«متأسفم كه در فضای سیاست زده كشور، برخی سیاست بازان هر آنچه را می‌خواهند، وارونه جلوه می‌دهند؛ و از همین وسیله برای رأی نیاوردن نظرات كارشناسان دلسوز حوزه سلامت سود بردند... امیدوارم در صحن علنی، نمایندگان به برنامه‌ای رأی دهند كه نفع مردم در آن است.» البته ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت هم 2روز قبل از انتشار یادداشت دكتر هاشمی در اینستاگرام، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته بود:«طبق اسناد بالادستی، ما همچنان برتجمیع بیمه‌ها، مدیریت منابع سلامت و اعمال تولیت بر كلیه اركان نظام سلامت با محوریت وزارت بهداشت تأكید داریم.»

محمدحسین قربانی، نایب‌رئیس كمیسیون بهداشت مجلس در مصاحبه با مجلس تی وی ضمن دفاع از پیشنهاد تجمیع بیمه‌ها و انتقال آنها به وزارت بهداشت و انتقاد از فشارها و لابی‌گری‌ها در كمیسیون تلفیق مجلس بر ضد‌پیشنهاد مذكور، گفت: «من به شما قول می‌دهم كه همان پیشنهاد را در صحن علنی مجلس به كرسی می‌نشانم.»

علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشكی هم در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا ضمن دعوت بیمه‌های درمانی به تبعیت از قانون گفت: «من تجمیع بیمه‌ها را جزو ضرورت‌های سلامت تلقی می‌كنم، چرا كه یكی از راهكارهایی است كه اكنون می‌تواند منجر به كاهش بوروكراسی و چابكی سیستم شده و بین ارائه‌كنندگان و دریافت‌كنندگان خدمات یك هماهنگی اجرایی مالی و اجرایی اعتباری ایجاد كند.»

اما درصورت تجمیع بیمه‌ها و انتقال آنها به وزارت بهداشت چه اتفاقی در نظام سلامت كشور رخ خواهد داد كه این سه گروه اینقدر به‌دنبال تحقق آن هستند و تمام ابزارهای خود برای الزام دولت به اجرای این موضوع در برنامه ششم توسعه را بسیج كرده‌اند؟

3گروهی كه یك وجه مشترك مهم و البته قابل تامل دارند و همگی پزشك هستند. به‌عبارت ساده‌تر، لابی قدرتمند پزشكان در حاكمیت به‌دنبال تجمیع بیمه‌ها و انتقال آنها به وزارت بهداشت است، اما چرا؟!

در ایران، تولیت حوزه سلامت در اختیار وزارت بهداشت است واین وزارتخانه همزمان بخش قابل توجهی ازخدمات سلامت رانیز در مراكزی از قبیل بیمارستان‌ها، كلینیك‌ها و مطب‌ها ارائه می‌د‌هد. با وجود این، بیمه‌های درمانی مانند سازمان تأمین اجتماعی خریدار خدمت هستند و تحت نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌كنند. درصورت تصویب پیشنهاد الزام دولت به تجمیع بیمه‌ها و انتقال آنها به وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه، بیمه‌های پایه درمان به این وزارتخانه منتقل می‌شود و وزارت بهداشت در جایگاه خریدارخدمت هم قرار می‌گیرد.

در نتیجه، وزارت بهداشت خریدار خدمتی خواهد بود كه خودش ارائه‌كننده آن است و بركیفیت آن نظارت می‌كند. به‌عبارت دیگر، ارائه‌دهنده، خریدار، سیاستگذار و ناظر یكی خواهد شد. درچنین شرایطی، به‌طورطبیعی وزارت بهداشت در راستای حداكثر كردن منافع ارائه‌دهنده خدمت و نه هزینه‌كرد بهینه منابع وتأمین سلامتی مردم پیش خواهد رفت و در این راه با هیچ مقاومتی ازسوی سیاستگذار، ناظر، خریدارخدمت و هر بازیگر دیگری در نظام سلامت روبه‌رو نخواهد شد. تحقق وتداوم چنین فرایندی، افزایش افسارگسیخته هزینه‌ها و كاهش كیفیت خدمات را به‌صورت كاملا طبیعی دنبال خواهد داشت و در نتیجه، كاملا به ضرر گیرنده خدمت (مردم) است.

اما این اصلاح ساختاری نظام سلامت، یك برنده بزرگ هم دارد. بله، درست حدس زدید: «پزشكان».فروشنده (ارائه‌دهنده خدمت یا پزشكان) به‌دنبال فروش حداكثری خدمات خود با بالاترین قیمت است ولی خریدار (خریدار خدمت یا بیمه ها) به‌دنبال خرید بهترین خدمات با كمترین هزینه است زیرا منفعت خریدار به‌عنوان وكیل بیمار، درافزایش كیفیت وكاهش هزینه‌ها ازطریق نظارت برعملكرد ارائه‌دهنده خدمت است. حال وقتی فروشنده و خریدار یكسان شوند یعنی بیمه‌ها به وزارت بهداشت منتقل شوند، مشخص است كه چه اتفاقی می‌افتد.

با توجه به آنچه گفته شد، تلاش گسترده مثلث قدرتمند پزشكان در حاكمیت در 3 لایه دولت (وزارت بهداشت)، مجلس (كمیسیون بهداشت مجلس) و بخش خصوصی (سازمان نظام پزشكی) برای تجمیع بیمه‌ها و انتقال آنها به وزارت بهداشت اقدامی كاملا منطقی در راستای منافع صنفی این بخش است. با توجه به مضرات بزرگ این اصلاح ساختاری نظام سلامت برای مردم، انتظار می‌رود كه نمایندگان مجلس در هنگام بررسی این پیشنهاد در صحن علنی مجلس منافع عموم مردم را درنظر بگیرند و با تصویب این پیشنهاد مخالفت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha