نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه حق بیمه درمان کارگران تامین اجتماعی در محل خود هزینه نمی‌شود، خواستار شفاف سازی در هزینه کرد منابع این سازمان شد.

حق بیمه درمان کارگران صرف حقوق‌ها و ساخت و سازهای غیرمتعارف می‌شود

سلامت نیوز: نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه حق بیمه درمان کارگران تامین اجتماعی در محل خود هزینه نمی‌شود، خواستار شفاف سازی در هزینه کرد منابع این سازمان شد.

به گزارش سلامت نیوز، محمدحسین قربانی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حال حاضر حوزه سلامت بحث چگونگی هزینه‌کرد حق بیمه درمان کارگران تامین اجتماعی است، گفت: اگرچه یکی از مباحث مهم و اصلی دربند 7 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت تجمیع بیمه‌ها با محوریت و تولی‌گری وزارت بهداشت است اما هم اکنون شاهد فعالیت بیمه‌های متفاوت درمانی هستیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نگاه این است که تمام منابع بیمه ای دریک جا تجمیع شده و تفاوتی ندارد متولی آن مجموعه وزارت بهداشت یا به صورت مشترک میان وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان مدیریت قرار گیرد، آنچه مهم است تجمیع منابع بیمه ها بوده که در حال حاضر دست سازمان های بیمه گر از جمله تامین اجتماعی و بیمه سلامت است اما ارایه خدمت در دست وزارت بهداشت و درمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان تولیت را دست یک نهاد و ارایه خدمت را به وزارتخانه دیگری سپرد،  تاکید کرد: متاسفانه روند موجود باعث بدهی سازمان‌های بیمه گر به مجموعه وزارت بهداشت شده که در آینده ای نزدیک موجب خواهد شد بیمارستان‌ های دولتی به دلیل بدهی ها از ارایه خدمت بازمانند.

قربانی با بیان اینکه منابع بیمه ای و حق درمان بیمه کارگران تامین اجتماعی در محل خود هزینه نمی‌شود، گفت: 9 بیست و هفتم بیمه شده تامین اجتماعی به طورحتم باید درحوزه بهداشت و درمان هزینه شود، البته سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر درکل کشور کمتر از 20 درصد دارای مراکز درمانی ملکی بوده و مراکز دیگر درمانی در اختیار وزارت بهداشت  و درمان است؛ بنابراین بیشتر خدمات درمانی  از سوی مراکز زیرمجموعه وزارت بهداشت به نیازمندان و صاحبان دفترچه درمانی تامین اجتماعی ارایه می شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم با تاکید بر تجمیع منابع بیمه ای، افزود: به طورقطع حق بیمه درمان کارگران تامین اجتماعی باید در محل خود هزینه شود، این درحالی است که متاسفانه حق بیمه درمان کارگران صرف پرداخت حقوق‌های آنچنانی به مجموعه‌های تحت نظر سازمان تامین اجتماعی می‌شود؛ بنابراین این موضوع ظلم غیرقابل جبران است؛ هرچند که درقانون به صراحت مطرح شده که 9 بیست و هفتم حق بیمه درمان کارگران باید در حوزه درمان هزینه شود.

وی با تاکید براینکه درحال حاضر در خصوص هزینه کرد منابع درمان کارگران تامین اجتماعی شائبه‌هایی وجود  دارد، تصریح کرد: مسئولان مربوطه باید شفاف سازی کنند و بگویند که منابع درمان را کجا هزینه کردند زیرا نیازمندان بسیاری دارای دفترچه درمان تامین اجتماعی هستند ولی نمی توانند از حداقل های درمان استفاده کنند.

قربانی با بیان اینکه در هزینه کرد منابع سازمان های بیمه گر عدم شفافیت وجود دارد، گفت: اگر منابع تجمیع شود می توان از بسیاری ازحاشیه ها جلوگیری کرد و پرداختی ها را به موقع انجام داد.

وی گفت: متاسفانه سازمان های بیمه‌گر از جمله تامین اجتماعی محل‌های غیر ضروری برای هزینه کرد منابع ایجاد کردند که برای تامین هزینه این بخش ها ناچارند از منابع درمان استفاده کنند، اینکه می‌گویند پول تامین اجتماعی از این سازمان خارج نمی شود شاید درست باشد؛ اما قرار نیست پول درمان صرف حقوق ها، ساخت وسازهای آنچنانی، خرید مبلمان آنچنانی و هزینه های حاشیه ای شود.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: تلاش می شود که هزینه کرد منابع بیمه ای شفاف شود، البته در کمیسیون تلفیق متاسفانه پیشنهاد کمیسیون بهداشت حایز آراء کافی نشد اما این حق برای کمیسیون بهداشت مسجل است که پیشنهاد مربوطه در صحن علنی مجلس مطرح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha