یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 199736

اگر در کودکی به آبله مبتلا شده‌اید، تصور نکنید که دیگر خطری تهدیدتان نمی‌کند چون در این شرایط در معرض ابتلا به زونا هستید.

چه افرادی در معرض ابتلا به زونا هستند؟

سلامت نیوز:اگر در کودکی به آبله مبتلا شده‌اید، تصور نکنید که دیگر خطری تهدیدتان نمی‌کند چون در این شرایط در معرض ابتلا به زونا هستید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، بیماری زونا از عامل بیماری‌زا مشابه با آبله ناشی می‌شود که ویروس آن می‌تواند برای سال‌ها در سلول‌های عصبی بدن پنهان بماند و بعدها به دلایلی از جمله ضعیف شدن سیستم ایمنی علائم خود را در فرد ظاهر سازد.


آگاهی داشتن از علائم اولیه بیماری زونا بخصوص در فصل زمستان حائز اهمیت است. زونا بیماری همراه با دردی است که می‌تواند مشکلات جدی را متوجه فرد کند. هلث لاین در گزارشی آورده است که تقریبا نیمی از موارد ابتلا به زونا در افراد ۶۰ ساله و بالاتر رخ می‌دهد.


مبتلایان به HIV، افرادی که تحت درمان بیماری سرطان قرار گرفته اند، دریافت کننده‌های پیوند اعضا و همه افرادی که تحت فشار و استرس فراوان هستند بیشتر مستعد ابتلا به زونا خواهند بود.


درد در ناحیه شکم به طور معمول اولین علائم زوناست. برخی افراد این بیماری را بدون ظاهر شدن جوش روی بدن تجربه می‌کنند. ویروس زونا می‌تواند موجب احساس بی‌حسی، خارش، گزگز شدن و درد سوزشی در این ناحیه شود و با پیشرفت بیماری تشدید گردد.


به طور معمول جوش‌های ناشی از ویروس زونا به شکل رشته‌هایی از تاول ظاهر می‌شود که سمت راست یا چپ بدن را می‌پوشانند. این وضعیت حدود یک تا پنج روز پس از شروع بیماری اتفاق می‌افتد. همچنین جوش‌ها ممکن است در اطراف چشم یا یک طرف گردن یا صورت ظاهر شود.
جوش‌های ناشی از زونا در نهایت به شکل زخم‌های تاول مانند حاوی مایع شفاف در می‌آیند. این تاول‌ها به تدریج کوچک شده و طی هفت تا ۱۰ روز ناپدید می‌شوند.


از دیگر علائم اولیه زونا احساس خستگی، درد عضلانی، سردرد، حالت تهوع و تب است. زونا به طور معمول بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد.
به گزارش مدیکال دیلی، درد ناشی از بیماری زونا با مصرف داروهای مسکنی همچون ایبوپروفن و استامینوفن برطرف می‌شود. همچنین مصرف برخی داروهای ضد ویروسی توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha