رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ، مهمترین دلیل تروما در کشور را حوادث رانندگی اعلام کرد و گفت: مطالعات انجام شده نشان می دهد که در هر 20 دقیقه یک نفر به علت حوادث رانندگی جان خود را ار دست می دهد.

حوادث رانندگی هر20 دقیقه جان یک ایرانی را می گیرد

سلامت نیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ، مهمترین دلیل تروما در کشور را حوادث رانندگی اعلام کرد و گفت: مطالعات انجام شده نشان می دهد که در هر 20 دقیقه یک نفر به علت حوادث رانندگی جان خود را ار دست می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی رضا جلالی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه دومین کنگره ملی تروما افزود: برآورد خسارت براثر تروما سالانه 12 هزار میلیارد تومان است که البته آمار واقعی بیشتر از این میزان است.
تروما ( Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک٬ آسیب و حادثه وارد شده بر بدن انسان گفته می‌شود با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد.
وی اظهار کرد که تروما چهارمین علت مرگ و میر در دنیا است اما در کشور ما سومین عامل فوتی است و اولین علت مرگ و میر در بین جوانان است.
جلالی با اشاره به اینکه این روند در کشور در حال افزایش است ، گفت: تروما قابل پیشگیری است و با برنامه ریزی دقیق و منظم می توان شاهد کاهش فوتی براثر این حادثه بود.
جلالی اظهار کرد که سالانه حدود 5 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند و حدود 50 میلیون نفر دچار آسیب و ضایعه می شوند.
** شورای عالی تروما باید در کشور تشکیل شود
دبیر علمی دومین کنگره ملی تروما نیز در مراسم افتتاحیه این مراسم گفت که تشکیل شورای عالی تروما به ریاست وزیر بهداشت و با حوزه سایر نهادهای مرتبط از جمله انتطارات ما از مسئولان است.
دکتر حسن عراقی زاده اظهار امیدواری کرد که مانند سایر کمیته ها و شوراهای عالی ، این مجموعه هم برای سیاست گذاری، رصد و برنامه ریزی در این زمینه تشکیل شود.
وی استقرار و راه اندازی سیستم یکپارچه، قوی و کارآمد را از دیگر انتظارات حاضرین این کنگره از مسئولان اعلام کرد و گفت که این سیستم از نیازهای جدی مراکز درمانی است که در حال حاضر در این مجموعه ها وجود ندارد.
عراقی زاده، استقرار سامانه های ثبت اطلاعات بیماران تروما، آموزش همگانی و حمایت جدی سازمان های بیمه گر از بخش تروما بیمارستان ها را از دیگر انتظارات این کنگره اعلام کرد.
وی، پیشگری از بروز تروما، نقش آموزش در کاهش حوادث، پرستاری و تروما و نقش تکنولوژی پبشرفته در این زمینه را از جمله محورهای این کنگره اعلام کرد.
دبیر علمی دومین کنگره ملی تروما ، برگزاری 11 کارکاه آموزشی، پانل های تخصصی و برپایی نمایشگاه تخصصی را از جمله برنامه های جانبی این مراسم برشمرد.
عراقی زاده تعداد مقالات دریافتی را بیش از 180 مقاله اعلام کرد و گفت: از این تعداد 25 مقاله به صورت سخنرانی و 116 مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می شود.
وی به برگزاری بخش دانشجویی اشاره کرد و گفت: بخش دانشجویی این کنگره با ارائه 4 مقاله به صورت سخنرانی و 24 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.
دومین کنگره ملی تروما امروز شنبه با حضور وزیر بهداشت و جمعی از استادان دانشگاه ها و صاحبنظران در حوزه بهداشت و درمان در سالن همایش های کتابخانه ملی آغاز به کار کرد و تا روز سه شنبه 16 آذر ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha