نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد کمبود ویتامین D در نوزادان در هنگام تولد خطر ابتلا به ام اس در آینده را افزایش می‌دهد.

تأثیر کمبود ویتامین D بر افزایش خطر ابتلا به ام اس

سلامت نیوز: نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد کمبود ویتامین D در نوزادان در هنگام تولد خطر ابتلا به ام اس در آینده را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرس تی وی، نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد نوزادانی که هنگام تولد سطح ویتامین D در بدنشان پایین است در آینده بیش از سایرین با خطر ابتلا به بیماری ام اس مواجه می‌شوند.

این در حالی است که کمبود ویتامین D در میان عموم افراد ازجمله بانوان باردار شایع است. بااین‌وجود محققان می‌گویند هنوز خیلی زود است که مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین به‌طور همیشگی به مادران باردار توصیه شود.

دکتر نت مونک نایلسن، محقق دانمارکی که سرپرستی این تحقیق را به عهده داشت می‌گوید: «این تحقیق ثابت نمی‌کند که افزایش سطح ویتامین D خطر ابتلا به بیماری‌ام اس را کاهش می‌دهد. برای تأیید نتایج این تحقیق به مطالعات بیشتر نیازمندیم.»

حدود 2.5 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ام اس مبتلا هستند. ام اس یک بیماری مزمن دستگاه عصبی مرکزی است که در آن به غلاف‌های میلین که رشته‌های عصبی را می‌پوشانند، صدمه وارد می‌شود. این بیماری چند علامت دارد که ازجمله می‌توان به مشکل در راه رفتن، خستگی، بی‌حسی و مشکلات بینایی اشاره کرد.

طبق این تحقیق، کمبود ویتامین D در پیشرفت بیماری ام اس نقش دارد. بااین‌وجود محققان می‌گویند اینکه آیا سطح ویتامین D در دوران جنینی نیز در ابتلا به ام اس مؤثر است یا نه هنوز مشخص نیست.

بااین‌حال نتایج این تحقیق جدید با نتایج تحقیق دانشمندان فنلاندی که سال جاری میلادی منتشر شد، همخوانی دارد.

برای انجام این تحقیق جدید، محققان نمونۀ خون‌های خشک‌شدۀ نوزادان دانمارکی را که در «بانک ذخایر زیستی غربالگری نوزادان دانمارک» نگهداری می‌شد، بررسی کردند. آن‌ها تمامی متولدین از می 1981 را که تا سال 2012 به ام اس مبتلا شده بودند، مشخص کردند.

در این تحقیق، نمونۀ خون 521 نفر از مبتلایان به ام اس با نمونۀ خون 972 نفر از همسالان آن‌ها با جنسیت یکسان که به این بیماری مبتلا نبودند با یکدیگر مقایسه شد.

با تقسیم نمونه‌ها به 5 گروه بر اساس سطح ویتامین D در بدن آن‌ها، محققان دریافتند که افرادی که از بالاترین سطح این ویتامین برخوردار بودند نسبت به کسانی که کمترین سطح این ویتامین را داشتند، حدود 50 درصد کمتر به ام اس مبتلا می‌شوند.

به گفتۀ یکی از محققان «انجمن ملی ام اس امریکا»، بررسی سایر عوامل خطر برای ابتلا به بیماری ام اس نیز اهمیت دارد. علاوه بر خطر بالقوۀ کمبود ویتامین D، مواردی نظیر سیگار کشیدن، چاقی و سابقۀ ابتلا به عفونت ویروسی موسوم به «مونونوکلئوز» نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

حتی باوجود نتایج این دو تحقیق بزرگ، کارشناسان هنوز هم آمادگی ندارند افزایش مصرف ویتامین D به مادران باردار را توصیه کنند و دانشمندان هنوز نمی‌توانند دربارۀ چگونگی تأثیر سطح ویتامین D بر افزایش خطر ابتلا به ام اس توضیح دهند.

یکی دیگر از محققان دراین‌باره گفت: «هرچند برای توصیه به مادران باردار برای مصرف ویتامین D به‌منظور کاهش خطر ابتلای فرزندانشان به ام اس مدارک کافی وجود ندارد، کمبود یا فقر این ویتامین در دوران بارداری همچنان موضوعی نگران‌کننده است. بانوان باید دربارۀ اینکه آیا افزایش مصرف ویتامین D برای آن‌ها مناسب است یا نه با پزشک خود مشورت کنند.»

بدن انسان به‌طور طبیعی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین D تولید می‌کند. این در حالی است که غذاهایی نظیر ماهی سالمون و تن و زردۀ تخم‌مرغ حاوی مقادیر بالایی از ویتامین D هستند. این ویتامین را می‌توان به شیر یا سایر فرآورده‌ها نیز اضافه کرد و یا به‌صورت مکمل مصرف کرد.

نتایج این تحقیق نشان داده است که ویتامین D برای سلامتی استخوان‌ها، رشد سلول‌ها، عملکرد سیستم ایمنی بدن و کنترل التهاب‌ها عنصری حیاتی است.

طبق اعلام انجمن غدد درون‌ریز و انجمن مواد غذایی و تغذیه در آکادمی ملی علوم در امریکا، مادران باردار باید دست‌کم روزانه 600 واحد بین‌المللی ویتامین D دریافت کنند.

نایلسن افزود این تحقیق جدید محدودیت‌هایی دارد ازجمله اینکه «ما افرادی را مورد مطالعه قرار دادیم که در سنین جوانی به ام اس مبتلا شده بودند و بنابراین نتایج این تحقیق برای تمامی مبتلایان به ام اس کاربرد ندارد.»

نتایج این تحقیق 30 نوامبر (10 آذر) منتشر شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha