هنوز مازندران از خسارت ناشی از برف هفته گذشته رهایی نیافته و کشاورزان و باغداران مازندرانی، همچنان از خسارت ناشی از مرکبات، مات و مبهوت بودند که حادثه‌ای دیگر استان مازندران را درنوردید.

باد، سقف ۹۰۰ خانه را برد

سلامت نیوز:هنوز مازندران از خسارت ناشی از برف هفته گذشته رهایی نیافته و کشاورزان و باغداران مازندرانی، همچنان از خسارت ناشی از مرکبات، مات و مبهوت بودند که حادثه‌ای دیگر استان مازندران را درنوردید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، هفته گذشته، بارش برف در مناطق مختلف مازندران، هزار میلیارد تومان به مرکبات و کیوی این استان خسارتی جدی وارد کرد و کشاورزان را در شوک بر باد رفتن حاصل دسترنج یکساله‌شان فروبرد. این‌بار ورود طوفانی با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت، شرق استان مازندران را درنوردید و بر‌اساس برآوردهای اولیه، حدود ۹۰۰ منزل مسکونی در شرق مازندران، دچار خسارت از ۲۰تا ۸۰ درصد شده‌اند. بیشترین خسارت واردشده از طوفان به منازل مسکونی مردم در روستاهای کوهستانی بالادست، بر سقف و ریزش دیوارهای منازل بوده است که دامداری‌ها هم از این حادثه در امان نماندند و واحدهای مسکونی و دامداری، متحمل خسارت‌های سنگینی شده‌اند. دراین‌بین، اما مردم روستاها با نگرانی از برودت و کاهش شدید دما در این مناطق، منتظر خدمات‌رسانی به‌موقع مسئولان در نقاط مختلف هستند.

محمد احمدی، یکی از روستاییان منطقه با اعلام اینکه بسیاری از منازل در این هوای سرد، سقف ندارند، خواهان رسیدگی مسئولان به این بخش و سَرسازی منازل روستایی شد. او گفت: اکنون در سرمای مناطق کوهستانی، زندگی در زیر سقف هم سخت است چه برسد به اینکه، سقفی هم نداشته باشیم.
علی قاسمی با تشکر از حضور به‌موقع امدادگران و نیروهای خدماتی به مهر گفت: در شرایط فعلی، وصل شدن برق و تعمیر سقف منازل و دامداری‌ها اولویت مهم ماست که امیدوار هستیم چاره‌اندیشی شود و مسئولان به داد ما برسند.

او ادامه داد: در طوفان ماه‌های گذشته نیز آسیب‌هایی به ما وارد آمد که با کمک مسئولان برطرف شد و امیدوارم در این مشکل هم ما را یاری کنند. بخش‌های مختلفی از مناطق کوهستانی شرق مازندران شامل روستاهای آکرد، کفرات، کچپ‌محله، سنگر، خرم‌چماز، تلم، سوچلما و... در نکا، بخش‌هایی از خلیل‌شهر و همچنین روستاهای متکازین، کوادره، سمچول، غلامی و... در بهشهر و روستاهای بخش بالادست و کوهستانی نیالا، ولو و اوارد و... در گلوگاه، دچار آسیب فراوان شده‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران، تعداد افراد حادثه‌دیده بر اثر طوفان در استان را ۶۳۵ نفر اعلام کرد. مجتبی اکبری با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته و عملیات امداد و نجات در حادثه طوفان استان، اظهار کرد: طوفان به مناطقی از سوادکوه، زیرآب، بالا زیرآب و روستاهای تلم و اوکرکا، برما، خرم‌چماز، سنگر، کچپ‌محله، سوچلما، کفرات، اسماعیل‌محله، آکرد، فریمک، ولامده، چمازده در نکا و روستاهای زنگت، متکازین، غلامی، کوادره، کوا در بهشهر و همچنین روستاهای اوارد، نیالا و ولو در گلوگاه خسارت زد. او تعداد خانوار حادثه‌دیده را ۱۲۷ خانوار و تعداد افراد حادثه‌دیده را ۶۳۵ نفر اعلام کرد و گفت: ۹ تیم عملیاتی با ۳۵ نیرو و هشت دستگاه خودرو برای امدادرسانی وارد عمل شدند و تاکنون ۴۳۹ کیلوگرم نایلون بین خانوارهای آسیب‌دیده توزیع‌ شده است.


خسارت طوفان به ۴۰۰ منزل مسکونی روستایی
فرماندار بهشهر در گفت‌وگو با مهر از خسارت طوفان به حدود ۴۰ منزل مسکونی در مناطق کوهستانی خبر داد و گفت: علاوه بر منازل، تعدادی از دامداری‌ها هم دچار خسارت شد. سیدخالق سجادی، همچنین از خسارت به شبکه برق روستایی خبر داد و گفت: این اتفاق، منجر به قطعی برق ۴۰ روستای منطقه بهشهر شده است. او با اعلام اینکه آسیبی جدی به برخی از بخش‌های شبکه برق روستایی در پی وقوع طوفان اخیر ایجاد شده است، یادآور شد: با تلاش مأموران شرکت برق، برق بسیاری از روستاها ‌هاوصل شده است. سجادی افزود: از جمعه که شرایط آب و هوایی در شهرستان تغییر کرد، متأسفانه خاموشی در برخی از روستاهای کوهستانی اتفاق افتاد که با خدمات ارائه‌شده از سوی نیروهای شرکت برق، مشکل قطع برق، رفع شده است. فرماندار نکا با بیان اینکه در طوفان اخیر، حدود ۵۰ روستای بخش مرکزی و هزارجریب آسیب‌دیده است، گفت: بیشترین آسیب به منازل مسکونی و شبکه برق‌رسانی بوده است. جعفر احمدی افزود: بیش از ۴۰۰ مسکن روستایی شهرستان نکا دچار آسیب شده است که با بررسی میدانی، خسارت نهایی در روزهای آینده اعلام می‌شود.


خسارت به منازل روستایی، مهم‌ترین خسارت طوفان در گلوگاه
فرماندار گلوگاه هم بیشترین خسارت واردشده در طوفان اخیر را خسارت به منازل مسکونی روستایی اعلام و اظهار کرد: در طوفان روز جمعه، حدود ۵۰ منزل مسکونی گلوگاه دچار خسارت شد. محمدرضا تباکی گفت: تاکنون بر اثر این طوفان به بخش‌های مختلف برق‌رسانی، منازل مسکونی، دامداری‌ها و دیوار منازل در ۱۵ روستا خسارت وارد شده که شکستگی درختان و قطع شاخه‌ها و افتادن چراغ‌برق و... از دیگر خسارت‌های اعلام‌شده بودند. به گزارش مهر، دو حادثه بارش برف و طوفان از هفته گذشته تاکنون هرچند با تلفات جانی در مازندران روبه‌رو نبود اما زنگ خطر فراهم نبودن زیرساخت‌های مختلف شهری و روستایی را برای مسئولان به صدا درآورد که نیاز رسیدگی مسئولان به این بخش را بیش‌ازپیش کرده است. طوفانی با حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت، روز جمعه مناطقی از مازندران را درنوردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha