دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بیش از 50 درصد زندانی‌ها، بیش از 60 درصد سرقت ها و 50 درصد طلاق های ما به دلیل اعتیاد است و در سایر بزه ها نیز اعتیاد فاکتور مهمی محسوب می شود و به همین خاطر کاهش اعتیاد می تواند در کاهش سایر بزهکاری ها موثر باشد.

اعتیاد عامل 50درصد طلاق ها،سرقت ها و زندانی هاست

سلامت نیوز:دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بیش از 50 درصد زندانی‌ها، بیش از 60 درصد سرقت ها و 50 درصد طلاق های ما به دلیل اعتیاد است و در سایر بزه ها نیز اعتیاد فاکتور مهمی محسوب می شود و به همین خاطر کاهش اعتیاد می تواند در کاهش سایر بزهکاری ها موثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ، عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش ملی صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، با بیان اینکه مبارزه با اعتیاد مقوله‌ای بین‌المللی و بلیه‌ای است که همه کشورها با آن مواجه‌اند گفت: به همین دلیل UNODC در سازمان ملل، مبارزه با اعتیاد در سطح جهان را دنبال می کند.

وی افزود: در این میان ایران موقعیت ویژه‌ای دارد و در همسایگی افغانستان و در مسیر ترانزیت مواد مخدر است و آسیب بیشتری را متحمل می‌شود. ما هزینه های اجتماعی و اقتصادی و انسانی بسیاری می‌پردازیم، با این حال مجامع جهانی کمکهای شایان توجهی ارائه نمی‌کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه به لحاظ شیوع شناسی اعتیاد، از نرم‌های جهانی پایین تر هستیم و نشان دهنده آن است که خانواده به عنوان کانون حمایت کننده نقش مهمی را ایفا می‌کند اظهار کرد: مقام معظم رهبری چهار جلسه سه ساعته با مسئولین امر و سران قوا پیرامون آسیبهای اجتماعی داشته‌اند و پنج اولویت تعیین کرده‌اند که نخستین آن مواد مخدر بوده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: بیش از 50 درصد زندانی‌ها، بیش از 60 درصد سرقت ها و 50 درصد طلاق های ما به دلیل اعتیاد است و در سایر بزه ها نیز اعتیاد فاکتور مهمی محسوب می شود و به همین خاطر کاهش اعتیاد می تواند در کاهش سایر بزهکاری ها موثر باشد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تاکید دولت و رئیس جمهور، پیشگیری و صیانت است گفت: پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت را دنبال می‌کنیم. در بهترین شرایط و بر اساس استانداردهای بین المللی وقتی فرد معتاد را درمان می کنیم حداکثر 20 درصد پاک می مانند و هزینه های اجتماعی و اقتصادی و انسانی بسیاری را تحمیل می کنند و تاکید رئیس جمهور بر صیانت نیز از این جهت است.

وی ادامه داد: به همین خاطر بحث اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را سرلوحه قرار دادیم و با سمن ها و اصناف مختلف ارتباط برقرار کردیم؛ تشکیل این حجم از سمن ها نشان دهنده عزم دولت برای جلب مشارکت اقشار جامعه برای سازماندهی امر مبارزه است.

وی با بیان اینکه نتیجه سه سال فعالیت ما این است که توانسته ایم جلوی رشد اعتیاد را بگیریم گفت: با اولویت بندی مناطق و تامین منابع و تجهیزات لازم توانسته ایم بیش از 2000 تن مواد مخدر در کشور را طی سال های 92 تا 94 کشف کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در حیطه درمان در کنار مراکز معتادان متجاهر، مراکز ماده 15 سهم بسیار زیادی دارند و بیش از 80 درصد درمان توسط سمن‌های مردمی اداره می شود.

دبیرکا ستاد مبارزه با مواد مخدر به حضور فعال در مجامع بین المللی برای جلب مشارکت ها اشاره و اظهار کرد: سیاست اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در مجامع جهانی مورد توجه است.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه عمده‌ترین علت بازگشت مجدد به اعتیاد عدم پذیرش بهبود یافتگان از سوی خانواده و جامعه است و حوزه صیانت را در دستور کار قرار دادیم گفت: بیکاری نیز یکی دیگر از علل بازگشت به اعتیاد است که اقدامات خوبی انجام شده تا کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی این افراد را جذب کنند.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه مطمئن و موثر این معضل اجتماعی، پیشگیری است گفت: در این میان خانواده ها نقش موثری دارند و اگر آگاهی لازم کسب کنند می توانند در پیشگیری کمک کنند. پس از آن آموزش و پرورش عامل مهمی است و اکنون اقدامات و برنامه هایی را در دستورکار قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha