ایدز، بیماری پنهانی که آمار آن در سال های گذشته سیر صعودی داشته است و جنوب آذربایجان شرقی نیز گریبانگیر این بیماری بوده است.

من مبتلا به ایدزم

سلامت نیوز:ایدز، بیماری پنهانی که آمار آن در سال های گذشته سیر صعودی داشته است و جنوب آذربایجان شرقی نیز گریبانگیر این بیماری بوده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،بر اساس اعلام رسمی مقام های مسوول، آمار ایذر در جنوب آذربایجان از جمله مراغه در سال جاری نسبت به سال 1393 شاهد افزایش سه برابری بوده است.


امروزه آنچه که اغلب مبتلایان به ایدز را در شهرستان ها آزار می دهد، تحمل درد نگاه‌ ها و رفتاری است که از سر ناآگاهی و کم‌اطلاعی جامعه از ایدز به متوجه آنان است.


رضا، اهل مراغه یک مبتلا به ویروس اچ آی وی یا همان ناقل بیماری ایدز است که در گفت و گویی دوستانه مشکلات زندگی با این بیماری را تشریح کرد.
رضا را یکی از مسئولان مرکز بهبودی اطهر معرفی کرد و گفت: دوست دارد فقط با همین نام در گزارش شرکت کند.


قرار ما با رضا یک دیدار عصرانه شد؛ او دارای زن و 2 فرزند هست که مبتلا به ایدز نیستند؛ او مدتی را در زندان بسر برده و از بدبیاری در کار و بار و زند گی اش می گوید.
رضا از 4 سال قبل میزبان ویروس اچ آی وی، ناقل بیماری ایدز، است؛ از او به عنوان یک فرد مبتلا از میزان آشنایی اش با این بیماری و اینکه چقدر مسئولان بهداشت در این خصوص او را حمایت و راهنمایی کرده اند، می پرسم و او می گوید: مسئولان بهداشتی این را به من آموختند که بدانم ایدز یک واقعیت است.


ایدز در همین نزدیکی است، ایدز بیماری مختص معتادان تزریقی و افراد دارای رفتارهای پر خطر جنسی نیست، هر چند منشاء توزیع آلودگی باشند، ایدز نه تابو است نه هیولای قرن، ایدز یک بیماری است که با ساده ‌ترین روش‌های ممکن مجال حضور ندارد.


وی ادامه داد: کافی است خود مراقبتی را سرلوحه کار قرار دهیم، متعهد باشیم و روش‌ های انتقال را دست کم نگیریم و با خودپنداری، تشخیص را به ظاهر سالم افراد منوط نکنیم.


این بیمار مبتلا به ایدز افزود: ایدز ممکن است در ناباورانه ‌ترین شکل ممکن به واسطه یک سهل انگاری، بی‌ مبالاتی و ساده ‌انگاری ما را به شعله هایش بکشد.
وعده ما با رضا در باز نشر این گفت ‌و گو رعایت جانب امانت بود، چرا که آنچه مهم است، توصیه ‌های فردی بود که با آثار و تبعات سنگین این بیماری دست و پنجه نرم می‌ کند و به خوبی می ‌داند ایدز سرمایه ‌های جامعه را نشانه گرفته است.


رضا در حالی که آخرین جرعه استکان چایش را سر می کشید، آه بلندی کرد و گفت: مسئولان بهداشت در درمان ما جدی هستند و این بیماری را برای ما همچون بیماری دیابت می دانند که باید مراقبت بسیاری کنیم.


مدیرعامل مرکز بهبودی اطهر مراغه نیز در این باره گفت: بیماران معتادی که به مرکز بهبودی ترک اعتیاد آورده می شوند، ابتدا مورد آزمایش و معاینه قرار می گیرند و در صورت احراز بیماری اچ آی وی با مراقبت های ویژه خارج از کمپ مراحل درمان اعتیاد صورت می گیرد.


فریبا ولی پور افزود: باید انگ‌ ها و تبعیض‌ های اجتماعی ایدز را برداریم و مسئولانه در برابر سلامت جامعه، آستین همت را بالا بزنیم.
وی ادامه داد: کافی است ایدز را جدی بگیریم و بدانیم ایدز در کشور ما رویکرد خود را تغییر داده و از اعتیاد تزریقی به سمت رفتارهای پرخطر و می‌رود تا با موج سوم خود بنیان ‌ها و سرمایه‌های جامعه را هدف بگیرد؛ اگر بیدار نشویم، اگر جدی نگیریم و اگر برای آینده فکری نکنیم، ایدز می‌ رود تا یک فاجعه باشد.
معاون شبکه بهداشت و درمان مراغه نیز با بیان اینکه تا سال 1400 باید آمار مبتلایان ایدز را شناسایی کنیم، گفت: در این خصوص نسبت به شاخص های جهانی عقب هستیم و باید با مساعدت مردم آمار کلی مبتلایان را مشخص کنیم.


احمد مجتهدی افزود: تاکنون تزریق عامل اصلی ابتلا به این ویروس بوده ولی آمار نشان می دهد امروزه رفتارهای ناسالم جنسی 70 درصد عامل ابتلا به این بیماری در شهرستان های مراغه و شهرهای اطراف است.


وی افزود: شرایط خاص منطقه می‌ طلبد نگاه به مقوله ایدز فراگیرتر باشد و در سایه اقدامات فرابخشی، از گسترش این بیماری جلوگیری شود.
رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان مراغه نیز به ایرنا گفت: غفلت از آموزش‌ های لازم و نگرش غیرمنطقی به مقوله ایدز در گذشته، امروزه با توسعه راهبردهای آموزشی و اقدامات فراگیر در فرهنگ‌ سازی و ارتقای سطح دانش مردم جبران شده است.


علی جنتی بیان کرد: اگر چه روند ابتلا به این بیماری و میزان موارد مثبت آن جای نگرانی دارد اما خوشبختانه در سایه اقدامات موثر در چند سال اخیر، فراگیر شدن برنامه‌ های مقابله با ایدز با توسعه همکاری‌ های بین بخشی و مشارکت دستگاه‌ های ذیربط و همکاری شهروندان، نتایج خوبی داشته است، هر چند که معتقدیم این اقدامات کافی نیست و باید تلاش خود را مضاعف کنیم.


وی تشریح کرد: خارج کردن ایدز از تابو و انگ‌ های اجتماعی و قرار گرفتن آن در شمار یک بیماری، سرلوحه رویکردهای آموزشی درمانی در مراغه است و خدمات ارائه شده به این بیماران مانند سایر بیماران است و هیچ نوع جداسازی خاص، تفکیک و یا تبعیض در خدمات رسانی وجود ندارد.


وی در ادامه با اشاره به اهم اقدامات دانشکده علوم پزشکی مراغه به عنوان یکی از متولیان سلامت جامعه در مقوله ایدز، خاطرنشان کرد: هم اکنون با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دارای یک سند مشخص در امر مبارزه و پیشگیری از ایدز هستیم که این امر در دستور کار کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان قرار دارد.


رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه، حمایت از بیماران در همه شاخص‌ های درمانی اجتماعی و توسعه زیرساخت‌ های لازم برای احداث مراکز مشاوره و پایگاه‌ های خدمات بیمارهای رفتاری را از دیگر اهداف این سند برشمرد.


گفت: راه‌ اندازی مرکز مشاوره بیماری ‌های رفتاری در مراغه همچنین آموزش در زمان ازدواج در مراکز مشاوره از جمله اقدامات این دانشکده است.
این مقام مسئول خدمات ارائه شده در این مراکز و پایگاه‌ ها را در زمینه ایدز و بیماری ‌های رفتاری عنوان کرد و گفت: آموزش، مشاوره و آزمایش رایگان به منظور تشخیص اچ‌ ای وی و خدمات کاهش آسیب‌ ها از جمله مواردی است که در این مراکز ارائه می شود.


وی اضافه کرد: همه کسانی که تمایل به کسب اطلاعات در زمینه ایدز و بیماری ‌های رفتاری دارند، از جمله گروه‌ هایی که در معرض بیشترین خطر ابتلای به اچ‌ آی‌ وی هستند، شامل مصرف ‌کنندگان تزریقی مواد مخدر، افراد دارای روابط جنسی غیر ایمن و محافظت نشده و مبتلایان به اچ‌ آی‌ وی، ایدز و خانواده‌های آنها افرادی هستند که می ‌توانند از خدمات مراکز مشاوره بیماری‌ های رفتاری بهره ‌مند شوند.


جنتی با بیان اینکه هر چند هنوز بیشترین میزان ابتلا در بین معتادان تزریقی و از طریق سرنگ‌های مشترک و آلوده است، تاکید کرد: تغییر الگوی ابتلا از اعتیاد تزریقی به انتقال از طریق تماس‌ های جنسی غیرایمن و مشکوک زنگ خطر را برای منطقه به صدا درآورده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان هشترود نیز گفت: مهمترین عامل ایدز در این شهرستان، اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک است.
جواد بابایی افزود: هنوز آمار دقیقی در باره تعداد افراد آلوده به این بیماری در این شهرستان وجود ندارد.
وی گفت : تجهیزات آزمایشگاهی تشخیص سریع رپیت تست اچ آی وی در مراکز آزمایشگاهی هشترود مجهز و یک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری نیز در هشترود راه اندازی شده است.


بیماری نوظهور نیم قرن اخیر با نام ویروس اچ آی وی یا ایدز این روزها برای همه اقشار جامعه تقریبا نامی آشناست.
ایدز با فراگیری 83 میلیونی در کمتر از دو دهه، با سرعت فزاینده ‌ای از آفریقا و آمریکا، همه مرزهای جغرافیایی سراسر جهان را در نوردید و امروزه کمتر کشوری است که با تبعات خاص این به اصطلاح طاعون قرن آشنا نباشد، به طوری که در بیشتر کشورهای جهان، ایدز هم اکنون به عنوان یک بحران اجتماعی مطرح است.


در این میان کشورهای توسعه یافته اگر چه در یک دهه با سرعت فزاینده ‌ای با معضل گسترش پدیده ایدز مواجه بودند، اما در سایه تدابیر اصولی و تکیه بر پیشگیری و درمان اجتماعی توانسته ‌اند ضمن مهار این بیماری، روند ابتلا در جامعه را از سیر صعودی به منحنی نزولی کاهش دهند.


بدون شک مهمترین راهبرد موفقیت کشورهای توسعه یافته در این مقوله، دور کردن ماهیت این بیماری از انگ‌ ها و تبعیض‌های اجتماعی و قرار دادن آن در شمار دیگر بیمارهای رایج عفونی است.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مینا بازگشا ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    0 0
    بسیار گزارش خوب و جالبی بود سپاس