یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 199806

مسئول برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: اگر تمامی منابع مالی تامین شود انتظار داریم در پایان سال ۹۶ تراز آب دریاچه ارومیه از سطح فعلی نیز حدود ۳۵ سانتی‌متر بیشتر شود.

سلامت نیوز:مسئول برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: اگر تمامی منابع مالی تامین شود انتظار داریم در پایان سال ۹۶ تراز آب دریاچه ارومیه از سطح فعلی نیز حدود ۳۵ سانتی‌متر بیشتر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،مسعود تجریشی  درباره آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه و برنامه‌های انجام شده و پیش‌رو اظهار کرد: در انتهای سومین سالی هستیم که قرار بود دریاچه ارومیه در حالت تثبیت قرار بگیرد و برنامه‌های مهمی در دست اقدام داریم.

وی خاطرنشان کرد: در طی 20 سال منتهی به سال 1392 هر سال تراز آب دریاچه 40 سانتیمتر افت پیدا می‌کرد و این به صورتی بود که طی مدت ذکر شده، تراز آب دریاچه حدود هشت متر کاهش پیدا کرد.

مسئول برنامه‌ریز ی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: برنامه ما از سال 92 تاکنون این است که مانع کاهش 40 سانتی‌متری آب دریاچه در هر سال شویم.

تجریشی افزود: هم‌اکنون سطح دریاچه ارومیه حدود 2 هزار  کیلومتر مربع است که نسبت به سال گذشته نزدیک به 40 سانتی‌متر به تراز آن اضافه شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر به هدف تثبیت دریاچه رسیده‌ایم اما کار اصلی ما از امسال آغاز می‌شود یعنی ما نه تنها باید دریاچه را در حالت تثبیت نگه داریم بلکه باید تراز آب دریاچه را افزایش دهیم.

مسئول برنامه‌ریز‌ی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه برنامه‌های ستاد احیای دریاچه در حال انجام است، اظهار کرد: حتی برنامه‌های گروه فنی نیز مورد تایید دولت قرار گرفته بود اما کار اساسی ما از مهر ماه شروع می‌شود.

تجریشی افزود: طبق برنامه‌ریزی باید هشت درصد دیگر در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کنیم البته در دو سال اخیر، 16 درصد را صرفه‌جویی کردیم و این رقم امسال 24 درصد می‌شود.

وی تصریح کرد: انتظار داریم امسال از سدهای حوزه آبریز نیز حدود 400 میلیون متر‌مکعب آب به سمت دریاچه انتقال یابد و تمامی کارهای اولیه برای این مهم انجام شده و آب پشت سدها قرار گرفته است؛ امیدواریم آب در ماههای بهمن و اسفند منتقل شود.

مسئول برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: اگر هم منابع مالی تامین شود، می‌توانیم با باقیمانده کارهای اجرایی که بخشی از لایروبی‌ها است آب را به دریاچه برسانیم.

تجریشی با بیان اینکه برخی پروژه‌های دیگر هم برای انتقال آب به دریاچه ارومیه وجود دارد، عنوان کرد: دو سد آبی مدنظر است که کارهای اجرایی آن انجام گرفته و اگر به موقع تامین اعتبار شود می‌توانیم 90 میلیون متر‌مکعب آب به سمت دریاچه منتقل کنیم.

وی درباره اینکه اگر اقدامات به موقع انجام شود، تراز سطح دریاچه چه میزانی خواهد شد، گفت: اگر تمامی منابع مالی تامین شود انتظار داریم در پایان سال 96 تراز آب دریاچه از سطح فعلی نیز حدود 35 سانتی‌متر بیشتر شود البته تمامی برنامه‌ریزی‌ها در حالی است که دریاچه سالانه 1.2 دهم متر تبخیر دارد.

مسئول برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: با وجود اینکه امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به  42 سانتی‌متر تراز آب بیشتر است اما این اقدامات ما حدود 35 تا 40 سانتی‌متر تراز آب را رشد می‌دهد.

تجریشی افزود: همچنان تبخیری که از دریاچه صورت می‌گیرد در میزان بالایی قرار دارد بنابراین اقدامات امسال یعنی سال آبی و سال بعدی را بسیار مهم می‌دانیم.

وی توضیح داد: اقداماتی که مدنظر است موجب خواهد شد که در دریاچه به نقطه صفر برسیم یعنی هر آبی که وارد دریاچه می‌شود سطح و عمق پایدار می‌گیرد.

مسئول برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: در حال حاضر نیز سطح و عمق پایدار در دریاچه نداریم و این مهم تا دو سال آینده نیز وجود ندارد یعنی هنوز دریاچه با کاستی‌هایی روبه‌رو می‌شود که در هر صورت باید آبهای جدید ورود پیدا کند تا دریاچه همیشه آب داشته باشد.

تجریشی درباره میزان بودجه تعیین شده برای دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: پیشنهاد ما برای سال 95 در ابتدا 3 هزار میلیارد تومان بود که با شرایط اقتصادی کشور و با برگزاری جلسات مختلف به 1700 میلیارد تومان رسید.

وی افزود: قرار بود این مبلغ تعیین شده برای دریاچه ارومیه از سه منبع بودجه سنواتی دستگاه اجرایی، صندوق توسعه و قانون ماده 1012(اعتبار مدیریت بحران) تامین شود که هنوز بودجه سنواتی محقق نشده است.

مسئول برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: تا به امروز فقط از ردیف صندوق توسعه منابع مالی تامین اعتبار شده البته دولت نیز تاکید کرده بود که 300 میلیارد تومان از ماده 1012 تامین کند که هنوز موافقتنامه‌های آن رد و بدل نشده و قول داده‌اند که هر چه زودتر پرداخت شود.

تجریشی درباره این پرسش که اگر منابع مالی برای احیای دریاچه ارومیه تامین نشود به آن سطح تراز نمی‌رسیم، گفت: مطمئناً به آن برنامه مورد نظر نمی‌رسیم چرا که به برنامه رسیدن الزاماتی دارد.

وی اضافه کرد: به طور حتم دستگاههای اجرایی برای لایروبی، برای آموزش و ترویج و کاهش مصرف آب نیازمند تامین منابع مالی هستند.

مسئول برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره اظهارات کردوانی که گفته بود دریاچه ارومیه به هدف نهایی نمی‌رسد و تبدیل به دریاچه نمک می‌شود، اظهار کرد: وی دو مبحث را داشته‌اند؛ نخست اینکه دریاچه اگر پرآب شود نمک را حل می‌کند و وقتی نمک را حل کرد نمک بازگشت خواهد داشت و باعث شوری آب خانه‌ها می‌شود اما نکته‌ای که ایشان توجه نکرده‌اند این است که سطح آب  دریاچه پایین است و امکان بازگشت وجود ندارد.

تجریشی تصریح کرد: با توجه به مطالعات انجام شده و تحقیقات سازمانهای بین‌المللی عمر آب دریاچه ارومیه دو سال است و هیچ وقت از آب خانه‌ها، آب وارد دریاچه نشده و مطالعات علمی شده است.

وی خاطرنشان کرد: آقای دکتر کردوانی به طور کل قبول کرده‌اند کشور خشک شود و چون کویرشناس هستند این تصور ذهنی را دارند.

مسئول برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه توضیح داد: طی سالهای گذشته، دانشمندان کشورهای مختلف مطالعات زیادی در رابطه با رسوبات دریاچه ارومیه انجام داده‌اند.

تجریشی تصریح کرد: با توجه به تحقیقات کامل انجام شده، دریاچه ارومیه هیچ وقت خشک نشده البته علت خشک شدن دریاچه ارومیه به این برمی‌گردد که ما آب را برای کشاورزی استفاده می‌کنیم و این آب بیش از نیاز محصولات به‌دست آمده است.

وی اضافه کرد: بنابراین باید به این توجه کنیم که کشاورزان ما در منطقه به اندازه کافی آب مصرف کنند و سپس از فناوریهایی استفاده کنیم که کشاورزان با همان آب کمتر، محصول متناسب را داشته باشند؛ به طور حتم می‌توانیم هم کشاورزان را داشته باشیم و هم دریاچه را احیاء کنیم.

مسئول برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره ورود برخی تکنولوژی‌ها برای احیای دریاچه ارومیه گفت: از همین امسال برخی کارها شروع شده است؛ در زمینه کشاورزی و بهبود وضعیت کشت و آگاه‌سازی کشاورزان نیز کارهای مهمی انجام شده است.

تجریشی تصریح کرد: احیای دریاچه ارومیه، احیای این تفکر است که من می‌توانم کشوری داشته باشم که هم کشاورزی، هم تالاب و هم منابع طبیعی داشته باشد؛ مردم هم نسبت به مباحث محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه حساس‌تر و مطالبه‌گر باشند تا محیط زیست بهتر و معیشت قوی‌تر داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha