معاون بهداشتی وزیر بهداشت در توضیح شیوع اچ‌آی‌وی / ایدز در کشور گفت: افزایش موارد این بیماری در موج سوم ایدز در کشور زنگ خطر بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

نگرانی از کاهش سن ابتلا به ایدز/تاکنون۸۸۰۰ ایرانی مبتلا به ایدز جان باخته‌اند

سلامت نیوز:معاون بهداشتی وزیر بهداشت در توضیح شیوع اچ‌آی‌وی / ایدز در کشور گفت: افزایش موارد این بیماری در موج سوم ایدز در کشور زنگ خطر بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در مراسم روز جهانی ایدز با بیان اینکه شیوع اچ‌آی‌وی / ایدز رو به گسترش است، گفت: این در حالیست که در مجموع شیوع آن در دنیا ۵۰ درصد کاهش یافته است، اما در منطقه مدیترانه شرقی شیوع این بیماری رو به افزایش است.

وی، موج سوم اچ‌آی‌وی / ایدز را انتقال آن از راه تماس جنسی عنوان کرد و گفت :در مدت سه دهه شیوع اچ‌آی‌وی / ایدز جنسی در ایران از ۱۸.۶ درصد به ۴۰ درصد رسیده است و این زنگ خطر بزرگی برایمان محسوب می‌شود.

افزایش موارد بیماری در زنان

سیاری با اشاره به افزایش دو برابری ابتلا به اچ‌آی‌وی / ایدز طی سه دهه گذشته در بین زنان کشور گفت: میزان ابتلا به این بیماری در بین زنان از ۱۶ درصد به ۳۱ درصد رسیده است و همه باید از این موضوع نگران باشیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه سن ابتلا به ایدز در کشور رو به کاهش است، گفت: این موضوعی است که معاون سلامت وزارت بهداشت در سال ۸۱ به آن اشاره کرده بود و من هم امروز همین موضوع را اعلام می کنم و نگران هستم. در عین حال مسئله مهم توجه به حاشیه شهرهاست؛ چراکه آسیب‌های اجتماعی در این مناطق رو به افزایش است.

تاثیر سریال "پریا" بر افزایش مراجعات به مراکز مشاوره ایدز

وی به پخش سریال پریا از صدا و سیما در چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: زمانی که این سریال پخش می‌شد میزان مراجعه به مراکز مشاوره ایدز و انجام تست‌های این بیماری ۴ برابر افزایش یافته بود. بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که اگر رسانه‌ها و هنرمندان از برنامه‌های وزارت بهداشت حمایت کنند، می‌توانیم به هدف ۹۰.۹۰.۹۰ برسیم.

سیاری با بیان اینکه به طور کلی در زمینه کنترل ایدز نسبت به سایر کشورها عقب هستیم، اظهار کرد: دلیل این موضوع برخی محدودیت‌های فرهنگی و مذهبی است؛ در حالیکه قرآن و منابع فرهنگی ما خیلی از این مسائل را مطرح کرده‌اند و می‌توانیم از آنها بهره بریم. بنابراین اگر به این مسئله توجه کنیم تا ۱۵ سال دیگر می‌توانیم بیماری ایدز را مهار کنیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش نقطه قوت وزارت بهداشت را شبکه بهداشتی دانست و گفت: ما در قالب طرح تحول نظام سلامت، ۱۵ برنامه داریم که یکی از آنها کنترل شیوع بیماری اچ‌آی‌وی / ایدز است که در شبکه ادغام شده است. همچنین برای هر ۳۰۰۰ نفر یک مراقب سلامت تعریف شده و برنامه چهارم کنترل ایدز نیز به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسیده است. بر این اساس ما مصر به اجرای این برنامه‌ها هستیم.

وی، ادامه داد: در قالب طرح تحول نظام سلامت برای ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در حاشیه شهرها سیستم ایجاد کردیم که این موضوع بزرگ‌ترین نقطه اتکا ماست.

۸۸۰۰ ایرانی مبتلا به ایدز تا کنون جان باخته‌اند

سیاری، با بیان اینکه ۷۸ میلیون نفر در دنیا به اچ‌آی‌وی / ایدز مبتلا هستند، گفت: ۳۵ میلیون نفر این افراد فوت کرده‌اند و در ایران نیز ۸۸۰۰ نفر از مبتلایان به این بیماری فوت کردند و ۱۸ هزار نفر را هم تحت درمان داریم.

سیاری، معتادان به ویژه معتادان تزریقی، افرادی که رفتار پرخطر جنسی دارند و نوزادانی را که از مادران مبتلا متولد می‌شوند را سه گروه در معرض خطر این بیماری خواند و افزود: بر این اساس ما برای مراقبت از مادران باردار برنامه مفصلی داریم. البته نیازمند اطلاع رسانی در رسانه‌ها، آموزش و پرورش و آموزش عالی هستیم تا بتوانیم طی ۱۵ سال آینده به آرمان کنترل شیوع اپیدمی ایدز دست یابیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha