وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت توجه متولیان امر به بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: در حوزه بیماری ایدز، وزارت بهداشت قربانی کم توجهی، کم کاری یا ناتوانی سایر متولیانی است که در بخش‌های خود مراقبت لازم را انجام نمی‌دهند و مردم دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

وزارت بهداشت قربانی کم‌توجهی متولیان آسیب‌های اجتماعی

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت توجه متولیان امر به بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: در حوزه بیماری ایدز، وزارت بهداشت قربانی کم توجهی، کم کاری یا ناتوانی سایر متولیانی است که در بخش‌های خود مراقبت لازم را انجام نمی‌دهند و مردم دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم روز جهانی ایدز با بیان اینکه همه باید برای کنترل ایدز تلاش کنند، گفت: حتی خود مبتلایان نیز باید سفیری شوند برای سلامت مردم ایران و جهت کنترل ابتلا به این بیماری، در قالب NGOها تلاش کنند.

وی ضمن تشکر از مسوولان و رسانه‌ها گفت: در عین حال از صداوسیما که نقش مهمی در اطلاع‌رسانی به مردم دارد و همچنین از مجلس، آموزش و پرورش و همه کسانی که تریبون دارند و در این زمینه تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم که این فرصت را ایجاد کردند و باور کردند که در این زمینه بیماریم.

وزیر بهداشت افزود: در یک زمانی تلاش می‌شد که درباره بیماری ایدز نگاهی سیاسی وجود داشته باشد و فکر کنیم که این بیماری مربوط به دیگران است، غافل از اینکه بیماری مرز  نمی‌شناسد و هر کجا که بی‌مبالاتی و بی‌بندوباری بیشتر باشد، بیماری‌های واگیر نیز بیشتر شیوع پیدا می‌کند. بی‌مبالاتی از نظر من همان قانون‌گریزی است و در عین حال باید توجه کرد که منطقه ما منطقه‌ای ملتهب بوده و گرفتاری‌های بسیاری دارد. بنابراین نگرانی از اطلاع از ایدز نیز در آن بسیار جدی است.

هاشمی همچنین گفت: همین که اجازه داده شده موضوع ایدز به صورت عریان از صداوسیما پخش شود، جای تشکر دارد؛ چراکه نقش رسانه‌ها بیش از نقش درمانی ما است.

وزیر بهداشت یکی از موضوعات حائز اهمیت در زمینه بیماری ایدز را بحث بیماریابی در کشور عنوان کرد و گفت: بعد از آن باید کانون‌ها و رفتارهایی را که منجر به شیوع این بیماری می‌شود، شناسایی و تلاش کنیم که اولا بیماری ایجاد نشود و اگر هم ایجاد شد، افراد با پرده پوشی کامل بتوانند به مراکز ما مراجعه کرده و خدمات دریافت کنند.

هاشمی با تاکید بر ضرورت اثرگذار کردن سیاست‌هایی که می‌توانند در کاهش بار بیماری ایدز موثر باشند، ادامه داد: به عنوان مثال بحث طلاق در کشور ما بسیار جدی است. همچنین موضوع کودکان کار، مسائل اقتصادی و... کانون تولید این بیماری محسوب می‌شوند و وزارت بهداشت هم قربانی کم توجهی و کم‌کاری یا ناتوانی سایر متولیان حوزه آسیب‌های اجتماعی است؛ به طوری که آنها در بخش‌های خودشان مراقبت‌های لازم را انجام نمی‌دهند و مردم دچارآسیب اجتماعی می‌شوند که یکی از مولودهای این موضوع ابتلا به ایدز است.

وی در همین راستا ادامه داد: بنابراین اتفاقاتی مانند تصافات که در کشور رخ می‌دهد، قابل پیشگیری هستند. در حال حاضر کشور ما از نظر میزان تصادفات رتبه پنجم را در دنیا دارد و حال باید فکر کرد که با ارتباطات سالم و ناسالمی که در فضاهای مختلف وجود دارد، کودکانی که پدر و مادرهایشان را در تصادفات از دست می‌دهند، چگونه می‌خواهند بزرگ شوند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اگر آموزش و پرورش بدون پرده‌پوشی به مسائلی که منجر به آسیب می‌شوند، توجه کند، در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار کمک کننده است، افزود: بنابراین دستگاه‌های مرتبط باید در این حوزه کمک کنند و در این صورت مشکلات‌مان کمتر می‌شود. در عین حال مردم نیز باید توجه لازم را داشته باشند. البته انصافا در حال حاضر تربیت فرزند در کلانشهرها بسیار سخت است، اما بیشتر روی سخنم با مادران است که نقش محوری را در تربیت فرزندان ایفا می‌کند؛ مادران باید مراقبت‌های لازم را در تقویت تربیت فرزندانشان انجام دهند.

هاشمی افزود: در دنیایی که همه در معرض آلودگی هستند، آگاهی‌بخشی، نظارت، آموزش، محبت و... بهترین راه‌های موثر برای جلوگیری از این آلودگی هستند. از طرفی سیاست‌مداران نیز باید در سیاست گذاری‌هایشان مردم را به سوی یک زندگی سالم و با آرامش نسبی سوق دهند. البته مشکل ما فقط ایدز نیست بلکه باید به سایر بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های نوظهور نیز توجه کنیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha