یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 19982

رئیس مركز تحقیقات سرطان زنان با بیان این كه هم اكنون سرطان گردن رحم دومین علت مرگ زنان پس از سرطان پستان در دنیا است، گفت: سالیانه 500 هزار نفر در دنیا به سرطان گردن رحم مبتلا می‌شوند كه نیمی از این افراد جان خود را براثر این بیماری از دست می‌دهند.

سرطان گردن رحم، دومین علت مرگ زنان در دنیا

دكتر قائم مقامی یك جراح و متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص انكولوژی زنان در گفت‌وگو با ایسنا ، با تاكید بر این كه سرطان گردن رحم در كشورهای در حال توسعه جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان به شمار می‌آید، اظهار كرد: این سرطان در رده سنی 15 تا 44 سال (سنین باروری) بروز می‌كند، البته با غربالگری (پیشگیری ثانویه) می‌توان از میزان مرگ ناشی از آن كاست.

به گزارش سلامت نیوز ، وی با تاكید بر این كه 80 درصد مرگ ومیر سرطان گردن رحم در كشورهای در حال توسعه است، گفت: در كشورهای توسعه یافته نظیر كشورهای اروپایی و غربی با انجام پاپ اسمیر توانسته‌اند مرگ و میر ناشی از سرطان را به میزان قابل توجهی (75 درصد) كاهش دهند.

رییس مركز تحقیقات سرطان زنان با تاكید بر ضرورت تشخیص و درمان زودهنگام سرطان گردن رحم، افزود: برای تبدیل یك سلول پیش سرطانی به نوع مهاجم 10 سال زمان نیاز است.

دكتر قائم مقامی با بیان این كه با تشخیص زودهنگام، امكان درمان جراحی و سرپایی سرطان گردن رحم وجود دارد، افزود: غربالگری، پیشگیری ثانویه و واكسیناسیون علیه ویروس زگیل تناسلی (یك عامل خطر برای ابتلا به سرطان گردن رحم) پیشگیری اولیه است.

وی با بیان این كه هنوز تست پاپ اسمیر با 20 تا 30 درصد موارد منفی كاذب جزو تست‌های تشخیصی به شمار می‌آید، گفت: البته نتایج این تست می‌تواند به علت تكنیك غلط نمونه‌برداری؛ این كه بسیاری از سلول‌های كنده شده به همراه آبسلانگ (وسیله نمونه گیری) دور ریخته شود و یا سلول به درستی بر روی لام كشیده نشود، یا ممانعت رویت سلول‌های اپی‌تلیال به علت پوشش سلول‌های التهابی و خونی و نیز در نهایت دیر ثابت كردن سلول‌های نمونه گیری نتیجه گزارش با نتیجه واقعی می‌تواند مغایرت داشته باشد.

دكتر قائم مقامی به زنان در سنین باروری توصیه كرد: پس از داشتن نخستین تجربه تماس جنسی سالیانه (تا سه بار) با انجام پاپ اسمیر از عدم ابتلای خود به سرطان گردن رحم اطمینان حاصل كنند و چنانچه تا سه سال نتیجه تست منفی شد، بنابر نظر پزشك معالج هر سه سال یك بار این تست تكرار شود.


رییس مركز تحقیقات سرطان زنان تست Liquid Base یا "تین پرپ" را روش دیگری برای تشخیص زودهنگام سرطان گردن رحم عنوان كرد و افزود: در این روش با استفاده از Brush و با چرخش دورانی 360 درجه بر روی دهانه رحم سلول‌های اپی تلیالی (پوششی) كنده و در داخل مایع غوطه‌ور می‌شود و برخلاف پاپ اسمیر هیچ سلولی از دست نمی رود.

وی با بیان این كه در این شیوه از نمونه گیری سلول‌های التهابی، خونی و حتی موكوس باعث محو شدن سلول‌های اپی تلیالی (پوششی) دهانه رحم نمی‌شود، گفت: هر چند این روش در ابتدا طرفداران بسیاری داشت، اما مطالعات بعدی نشان داد كه نمونه‌گیری به این روش ارجحیت زیادی نسبت به پاپ اسمیر ندارد.

دكتر قائم مقامی با اشاره به مسایل فرهنگی، اخلاقی و شیوع بی‌بندوباری‌ها و افزایش روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده، گفت: امروز شاهد افزایش ابتلای افراد به زگیل‌های مقاربتی ( یك ریسك فاكتور) برای ابتلا به سرطان گردن رحم هستیم.

رییس مركز تحقیقات سرطان زنان با بیان این كه هم‌اكنون كشورهای غربی پیشگیری اولیه (واكسیناسیون) را مد نظر قرار داده‌اند، افزود: اگر سرطان گردن رحم به حال خود رها شود در سال 2010 میلادی شیوع این سرطان بیش از 45 درصد افزایش می‌یابد كه بیشترین سهم آن مربوط به كشورهای در حال توسعه است. (52 درصد كشورهای در حال توسعه و 11 درصد كشورهای غربی)

وی برای كاهش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم، پیشگیری ثانویه (غربالگری) و پیشگیری اولیه (واكسیناسیون) را الزامی بر شمرد و افزود: واكسن سه گانه زگیل مقاربتی در فاصله سنی 9 تا 26 سال علیه چهار ویروس زگیل (18، 16، 6 و 11 ) تزریق و به میزان 75 درصد از بروز سرطان دهانه رحم می‌كاهد.

دكتر قائم مقامی نوبت واكسیناسیون HPV را به ترتیب صفر، دو ماه بعد و سپس 6 ماه بعد عنوان كرد و افزود: ویروس 16 و 18 تا 75 درصد و ویروس‌های 11 و 6 به میزان كمتر در بروز سرطان گردن رحم دخالت دارند.

این انكولوژیست زنان با تاكید بر ضرورت تزریق این واكسن در سال‌های پیش از ازدواج‌، یادآور شد: پاپیلوما ویروس (ویروس زگیل) حتی خطر بروز سرطان واژن، ولو، مقعد و پوست پرینه را افزایش می‌دهد.

وی علت افزایش شیوع زگیل‌های مقاربتی را روابط جنسی ناكامل عنوان كرد و افزود: نخستین قدم برای شناسایی ضایعات مشكوك بر روی دهانه رحم، انجام كولپوسكپی (دیدن گردن رحم با میكروسكوپ‌های سه بعدی و درشت نمایی 6 تا 16 برابر ) و در صورت تایید با استفاده از محلول اسیداستیك سه تا پنج درصد، سلول‌های غیرطبیعی و پیش سرطانی به رنگ سفید در‌می‌آید(اصطلاحا «استووایت») كه می‌توان با تكه‌برداری مانع از پیشرفت سرطان شد.

این انكولوژیست زنان با بیان این كه با شناسایی ضایعات پره سرطانی و درمان جراحی سرپایی (تكه برداری ) می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت در پایان یادآور شد: در مراحل پیشرفته‌تر غدد لنفاوی و با دست‌اندازی و متاستاز سایر بافت‌ها درگیر می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha