وزیر بهداشت: در حادثه تصادف دو قطار در سمنان همه قصورات تنها در یک بی‌مسئولیتی فرد خلاصه شد و صحبت‌های دیگری مطرح نشده است. ان‌شاءالله سایر ارگان‌ها در این زمینه درست عمل کرده باشند.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت: در حادثه تصادف دو قطار در سمنان همه قصورات تنها در یک بی‌مسئولیتی فرد خلاصه شد و صحبت‌های دیگری مطرح نشده است. ان‌شاءالله سایر ارگان‌ها در این زمینه درست عمل کرده باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، قاضی‌زاده هاشمی در دومین کنگره تروما اظهار داشت: مشکل تروما منحصر به دفاع مقدس نیست و این مسأله در کشور ما در حال تبدیل شدن به یک مصیبت بزرگ برای خانواده‌های ایرانی شده است.

وی افزود: بدتر از آن شرایطی بوده که در نظام سلامت میلیاردها تومان برای درمان برخی از بیماری‌ها هزینه می‌شود در حالی که به مسأله پیشگیری از سوانح ترومایی که مهمترین ‌آن حوادث جاده‌ای است توجه چندانی نمی‌شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در سال حدود 18 هزار نفر بر اثر حوادث ترومایی می‌میرند و 200 هزار معلول با گرفتاری روحی شدید تا آخر عمر خود با معلولیت سر می‌کنند لذا پیشگیری در زمینه تروما بسیار حائز اهمیت است.

هاشمی، گفت: در خصوص بحث‌های پیشگیرانه و درمان تروما حرف‌های خوبی زده می‌شود اما جای عمل خالی است باید مسئولین برای کنترل تروما صرفاً به امر درمان نپردازند بلکه پیشگیری باید جزو اولویت اصلی در این زمینه باشد.

وی به حادثه تروریستی حله عراق اشاره کرد و گفت: شاید حوادث ترافیکی نظیر سانحه روز گذشته اتوبوس راهیان نور یا برخورد قطارها در سمنان تا حدی قابل پیشگیری باشد ولی برای حادثه اربعین این مسأله قابل پیشگیری نبوده چرا که همه ما اطلاع داریم که راهپیمایی اربعین با چه شرایطی و با چه امنیت کاملی برای زائران برگزار شد اما بعد از آن نگاه امنیتی کمی فروکش کرد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: فروکش کردن نگاه امنیتی بعد از مراسم اربعین سبب بروز حمله تروریستی در آن سوی مرزها شد و متأسفانه مردم ما زود به برخی از مسائل عادت می‌کنند لذا در این میان نباید بگوییم کار قضا و قدر بوده و صرفاً صلوات نفرستیم.

هاشمی گفت: سالها اتومبیل می‌سازیم در حالی که می‌توانیم تحقیق کنیم کدام اتومبیل‌ها بیشترین بار حوادث را به وجود آورده البته اگر حرفی در این زمینه گفته شود می‌گویند اشتغال را از بین می‌برید.

وی تصریح کرد: کوتاهی‌ها در این زمینه بار مالی بر دوش سلامت گذاشته است که این مسائل قابل کنترل است. البته به شرطی که رانت یا خط ویژه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد.

وزیر بهداشت گفت: در موضوع صنعت و نظایر آن مالیات محدود ایجاد می‌کنیم تا کنترل‌هایی صورت گیرد اما این مسأله به شرطی قابل قبول است که تبعیضی وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه سالها آمار تصادفات ثابت مانده ولی متأسفانه اکنون پنجمین کشور دنیا با بیشترین میزان کشته‌های تصادفات و معلولیت سوانح ترافیکی هستیم همچنین از نظر وجود قربانیان سنین پایین در این زمینه بالاترین رتبه را داریم.

هاشمی اضافه کرد: سؤال من به عنوان وزیر بهداشت این است که ما در کجای این نظام تصمیم‌گیری قرار داریم؟! هیچ جا؛ باید آنقدر بایستیم که اتومبیلی تصادف کند یا حادثه ترافیکی روی دهد و برویم درمان کنیم. نظام بیمه‌ای هم ذخایرش در این زمینه محدود است پس چرا اقدامات پیشگیرانه صورت نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد موتورسیکلت مهمترین عامل مرگ و میر در کشور  است اما چرا مسئولان تولید آن را متوقف نمی‌کنند در حالی که می دانند این وسیله اصلی‌ترین علت مرگ و میر جوانان بوده است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در این زمینه فقط رد برخی مباحث از صنعت سؤال می‌شود و این مسأله مطرح نیست که چه کسی اجازه تولید می‌دهد و همه انتظار از حوزه درمان دارند.

هاشمی گفت: در حادثه تصادف دو قطار در سمنان همه قصورات تنها در یک بی‌مسئولیتی فرد خلاصه شد و صحبت‌های دیگری مطرح نشده است. ان‌شاءالله سایر ارگان‌ها در این زمینه درست عمل کرده باشند.

وی افزود: قطعاً در استانی که این حادثه رخ داده است ستاد بحرانی وجود داشته و حالا برای ما سؤال مهم این است که اورژانس در زمان بروز حادثه در چه زمانی حضور یافته و یا آب آتش‌نشانی آن لحظه کجا بوده است.

 وزیر بهداشت اضافه کرد: ستاد کنترل ترافیک جاده‌ای مسئول ساماندهی سریع وضعیت جاده‌ای و راهگشایی برای تیم اورژانس است آن لحظه کجا بوده و به طور کلی چگونه این بحران مدیریت شده است.

هاشمی تصریح کرد: باید در این زمینه برخوردی شود تا درس عبرتی باشد و در واقع از بروز چنین حوادثی پیشگیری شود. لذا اگر خاطی در این زمینه است خواهشاً دل‌رحمی نکنید و همانطور که انقلابی هستید انقلابی رفتار کنید و نوع عملکرد بازدارنده باشد نه دلسوزانه.

وی با اشاره به اینکه با افزایش تولید خودروها حوادث تروما و کشته‌های ناشی از آن برای مردم نوعی عادت شده است، گفت: افراد جامعه به شنیدن این اخبار عادت کرده‌اند مثلاً به شنیدن این مسأله که هفته‌ای دو هواپیما سقوط کند و همه افراد آن بمیرند امری عادی تلقی شده است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: همکاری قوه مقننه، مجریه و قضاییه متأسفانه تأسف‌آور است البته اگر بگویم برایم حاشیه‌ساز می‌شود و اگر نگویم هم نمی‌شود.

هاشمی گفت: در چنین کشوری که با فرهنگ و تمدن انقلابی غنی دارند جوانانمان در بهترین دهه سنی به راحتی در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند.

وی عنوان کرد شاید درست نباشد بگویم ولی مردم ما به قضا و قدر معتقدند و با وجود اینکه مردم نجیبی داریم زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد می‌گویند قدر بوده و راضی می‌شوند در حالی که مهمترین مسأله پیشگیری از حوادث است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha