عدم‌انتشار آمار حساب ملی سلامت از سال ۹۲ به بعد و چرایی به‌روز نشدن آن، که جزو وعده‌های سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود با رسانه‌ها بود، ابهام‌ها درباره هزینه‌های طرح تحول سلامت را بیشتر کرده است.

تعلل مرکز آمار در انتشارحساب‌های ملی سلامت

سلامت نیوز: عدم‌انتشار آمار حساب ملی سلامت از سال ۹۲ به بعد و چرایی به‌روز نشدن آن، که جزو وعده‌های سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود با رسانه‌ها بود، ابهام‌ها درباره هزینه‌های طرح تحول سلامت را بیشتر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خود با اصحاب رسانه كه در حاشیه نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، وعده داد آمار حساب‌های ملی سلامت سال‌های ۹۳ و ۹۴ طبق قراردادی‌كه با مركز ملی آمار بسته شده تا پایان آبان‌ماه منتشر شود؛ اتفاقی كه با به نیمه رسیدن‌ ماه آذر، هنوز رخ نداده است.

حریرچی در رابطه با انتشار حساب ملی سلامت اولین بار در دی‌ماه سال گذشته وعده داده بود كه «به‌زودی حساب‌های ملی سلامت اعلام می‌شود». اما 6 ماه پس‌ از آن و در خرداد 95، وزیر بهداشت در یك برنامه تلویزیونی از مزایای آمار لحظه‌به‌لحظه سخن به میان آورد و اعلام کرد كه «آمار وزارت بهداشت از حساب ملی سلامت به‌روز است. ولی جهت اعلام دقیق‌تر آمار، منتظر انتشار حساب ملی سلامت از سوی مرکز آمار می‌مانیم».

حساب ملی سلامت، داده‌ها و اطلاعات را به‌صورت جامع و كامل از نظام سلامت برای دوره معینی در اختیار سیاستگذاران این حوزه قرار می‌دهد. این داده‌ها و اطلاعات می‌تواند به تصمیم‌گیری در این زمینه كمك كند. آخرین بار، حساب ملی سلامت دوره 1390-1388از سوی مركز آمار ایران در سال 94منتشر شده است. اما نكته مهم درباره عدم‌انتشار اطلاعات مربوط به سال‌های بعد از 1391 را باید در اجرای طرح تحول سلامت و اختلافاتی كه بین وزارت بهداشت و منتقدان وجود دارد، جست‌وجو كرد.

وزارت بهداشت همواره كاهش پرداختی از جیب بیماران را به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد بیماران مطرح می‌كند، درحالی‌كه این ادعا از سوی برخی كارشناسان با تردیدهایی مواجه است. به‌طور مثال طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت، با بیان اینكه « هدف كاهش پرداخت از جیب مردم پس از اجرای طرح تحول از لحاظ آماری محقق نشده»، معتقد است كه هزینه‌های طرح تحول سلامت، بسیار بیش از آن چیزی است كه در ابتدا تصور می‌شد. وی در توضیح این مسئله می‌گوید: اگرچه در طرح تحول سلامت پرداختی از جیب مردم ۲۰ تا ۳۰هزار تومان كمتر شده ولی از سوی دیگر، بر سایر هزینه‌ها ۹۰۰ هزار تومان اضافه شده كه این پول نهایتا از جیب مردم می‌رود.

طریقت منفرد برای تأیید این ادعای خود مثالی را مطرح می‌كند و می‌گوید: در بحث دارو كه استراتژیك‌ترین كالای كشور است گردش مالی دارو در سال ۹۱ كمتر از ۵ هزار میلیارد تومان بوده و سهم پرداختی مردم ۲ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان و سهم بیمه ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. در سال ۹۳ نیز گردش مالی دارو از ۵ هزار میلیارد تومان به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده كه ۵ هزار میلیارد تومان سهم بیمه‌ها و ۷ هزار میلیارد تومان پرداختی مردم بوده و این نشان می‌دهد كه پرداختی مردم كم نشده است. منتقدان می‌گویند اگرچه در ظاهر پرداختی از جیب مردم كمتر شده، اما افزایش هزینه‌های سلامت كه پس از رشد 200درصدی تعرفه‌ها شدت بیشتری گرفت، باعث می‌شود تا از بودجه عمومی، سرانه بیشتری به بخش سلامت اختصاص یابد؛ سرانه‌ای كه بخشی از آن در جیب پزشكان نجومی می‌رود.

    سخنگوی وزارت بهداشت: بیمه باید پوشش بدهد

پاسخ مدیران وزارت بهداشت به انتقادات از نحوه اجرای طرح تحول سلامت، عموما بر محور كاهش پرداختی مستقیم از جیب مردم و بیمه‌شدن چندمیلیون نفر از كسانی كه تحت پوشش نبوده‌اند، استوار است. به‌طور مثال حریرچی در همان نشست خبری كه وعده انتشار حساب ملی سلامت از سال 92به بعد را داده بود، از منتقدان این سؤال را مطرح كرد كه «آیا آرزوی ما نبوده است كه همه مردم بیمه شوند؟»

وی با بیان اینكه بعد از طرح تحول 9میلیون نفر بیمه شده جدید داریم، گفت: ۹۰ درصد از این افراد، درآمد ماهانه حدود یك‌میلیون تومان دارند و همه خدماتی كه دریافت كردند، به قیمت دولتی دریافت شده كه در سال اول 2000میلیارد هزینه‌ بیمه‌شان شده و پیش‌بینی می‌شود به 3600میلیارد در سال 95برسد. حریرچی كه از عدم‌همراهی بیمه‌ها نیز گلایه مند است، در این نشست، تیغ انتقادات را به سمت بیمه‌ها نشانه رفت و گفت: تكلیف قانونی ما این بود كه پرداخت از جیب مردم را كاهش دهیم. وقتی این كار را انجام می‌دهیم، خب، هزینه دارد و بیمه باید هزینه آن را پوشش دهد.

اظهارات ایرج حریرچی و سخنان مشابه مسئولان وزارت بهداشت، واكنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. عبدالرضا مصری وزیر اسبق رفاه كه اكنون نماینده مجلس است، نداشتن مصوبه قانونی را یكی‌از معضلات طرح تحول سلامت می‌داند. این در حالی است كه مدیران بیمه‌ها به‌خصوص سازمان بیمه سلامت، از عملكرد وزارت بهداشت راضی نیستند و اختلافاتی كه در ماه‌های اخیر بین آنها پیش آمده، نشان از همین ناهماهنگی دارد.

    30درصد هزینه مردم به سمت بیمه‌ها رفت

محمد جهانگیری، رئیس دبیرخانه شورای‌عالی بیمه: به طرح تحول نظام سلامت نقدهای زیادی وارد شده اما باید بدانیم كه این طرح فقط اجرای قانون بوده است. قبل از آغاز طرح تحول و در سال ۹۲ براساس آمار حساب‌های ملی سلامت حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد هزینه‌كرد حوزه سلامت بوده است كه از این میزان ۱۸ درصدش را بیمه‌ها و ۲۰ درصدش را دولت پرداخت می‌كرد و بقیه آن را مردم از جیب‌شان می‌دادند؛ به‌طوری كه پرداخت از جیب مردم بین ۵۵ تا ۶۵ درصد بود.در آن زمان در آمارهای رسمی اعلام می‌شد كه پرداخت از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی ۳۷درصد از همان تعرفه‌های ناقص گذشته بود اما در واقع پرداخت از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی به ۴۲ درصد می‌رسید؛ چراكه مردم برای تأمین دارو، تجهیزات پزشكی و... باید به بیرون از بیمارستان مراجعه می‌كردند. از طرفی در طرح تحول نظام سلامت می‌بینیم كه ۱۱ میلیون نفر بیمه شده‌اند اما سرانه آنها را دولت پرداخت نكرده است. همچنین ۱۲۰۰ خدمت را وارد كتاب ارزشگذاری نسبی كردیم و ۳۰۰ قلم دارو را نیز تحت پوشش قرار دادیم و تعرفه‌ها نیز اصلاح شدند و در نهایت بعد از انجام این كارها سهم پرداخت از جیب مردم به 7درصد رسید و ۳۰ درصد آن به صندوق بیمه‌ها آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha