ر پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ابراز نگرانی و هشدار كارشناسان درباره تاثیر منفی امواج بر سلامت انسان‌ها، یك مقام شركت ارتباطات سیار ضمن ابراز اطمینان نسبت به امواج تلفن همراه در ایران آمادگی شركت متبوعش را برای اندازه‌گیری میزان سنجش امواج آنتن‌ها و دكل‌های تلفن همراه براساس درخواست مردم هر منطقه اعلام كرد.

بررسی امواج دكل‌های تلفن همراه با درخواست مردم

به گزارش سلامت نیوز ؛ سیدحسن سیدموسوی، مدیركل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شركت ارتباطات سیار در مورد اقدامات انجام‌شده برای اندازه‌گیری انرژی تشعشعی ناشی از سایت‌های BTS به مهر گفت: مطالعات مقادیر اندازه‌گیری شده با حدود استاندارد باید در بدترین شرایط از نظر فاصله از سایت‌ها و ارتفاع قرارگیری و شرایط آب و هوایی صورت گیرد.

وی افزود: همراه اول نیز هم‌اكنون با دراختیار داشتن دستگاه‌های متعدد، اندازه‌گیری پارامترهای الكترومغناطیسی شبكه و مقایسه آنها با حدود استاندارد ICNIRP را انجام می‌دهد. این اپراتور اقدامات لازم را برای انجام اندازه‌گیری‌های اختصاصی شبكه تحت پوشش خود انجام داده و حسب درخواست شهروندان آماده انجام اندازه‌گیری در مكان‌های مورد نظر است.

با وجود اینكه مسئولان ارتباطات سیار در كشور معتقدند این تشعشعات كمترین تاثیر را بر سلامتی انسان‌ها دارند اما كارشناسانی در كشور با این امر مخالف هستند تا جایی كه شورای شهر تهران نیز این موضوع را در دست بررسی دارد.

از سوی دیگر دكتر منیره پورجواد، رئیس بیمارستان ام‌البنین مشهد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مطالعات انجام شده روی امواج الكترومغناطیسی نشان داده است كه این امواج، طیف وسیعی از بیماری‌ها، از آسیب DNA تا انواع ناهنجاری‌های مادرزادی و سرطان‌ها را باعث می‌شود.

به‌گفته وی تشعشعات تلفن همراه روی 100 گونه از پروتئین‌های موجود در سلول‌های رشد یافته در آزمایشگاه كه از خون شناور انسان گرفته شده است، اثر می‌گذارد.

پورجواد اضافه كرد: پزشكان توصیه كرده‌اند كه زنان باردار روزانه بیشتر از 8 ساعت در معرض امواج الكترومغناطیسی كه در رایانه، تلفن همراه، دستگاه‌های مایكروویو و به میزان بسیار كم در تلویزیون وجود دارد، قرار نگیرند زیرا این امواج ممكن است روی رشد جنین تاثیر‌گذار باشد.

این متخصص زنان، با اشاره به خطرات ناشی از تشعشعات تلفن همراه بر سلامتی انسان اظهارداشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد كه استفاده از تلفن همراه و تشعشعات ناشی از آن خطرات فراوانی دارد از جمله اینكه خطر افزایش فعالیت‌ مغز را طی اوایل خواب با حركات چشمی آهسته دو برابر می‌كند،

همچنین سرطان مغز و ایجاد تومورهای مغزی در سمتی كه بیشتر از تلفن همراه استفاده می‌شود، زیاد شده و به اعصاب دور گوش آسیب‌های جدی وارد می‌كند و نیز تومورهای اعصاب شنوایی در استفاده‌كنندگان از تلفن همراه حدود 3 برابر افزایش می‌یابد.

وی افزود: بعد از 35 دقیقه قرارگیری در معرض تلفن همراه، ضربان قلب، فشار خون سیستولی، دیاستولی و جریان مویرگی افزایش می‌یابد. استاد گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشكی مشهد در ادامه به خطر تلفن همراه برای كودكان اشاره كرد و گفت: نتایج برخی مطالعات حاكی از آن است كه كودكانی كه از تلفن همراه استفاده می‌كنند در معرض خطر ابتلا به صرع، كاهش حافظه و اختلالات خواب و مشكلات دیگر سلامتی هستند.

وی با اشاره به اثرات زیانبار امواج الكترومغناطیسی شامل امواج رادار، مایكروویو و... روی سلامتی خاطرنشان كرد: بیشترین اثرات حیاتی امواج الكترومغناطیسی ناشی از امواج ماكروویو، سیستم‌های راداری، امواج رادیویی روی نظامیان و افرادی است كه در نزدیكی ایستگاه‌ها زندگی می‌كنند.

همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha