دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳

فردی 38 ساله ام که هفت سال است اعتیاد به مواد مخدر را ترک کرده ام. به خاطر اعتیاد و سوابق زندانی که باعث آن اعتیادم بود، هیچ جا به من کار نمی دادند. به خدا پاکم و دوست دارم حالا از راه حلال پول به دست بیاورم. خدا شاهد اعمالم است که با این بیکاری و بی پولی در این چند سال شرایط پول در آوردن از راه خلاف را یاد داشتم ولی با بی پولی و بیکاری ساختم تا دیگر شرف انسانی را زیر پا نگذارم، از مال حرام دیگر بیزارم ولی هیچ کس باورم نمی کند. بچه من چه گناهی کرده؟ تا کی می توانم با این شرایط کنار بیایم؟

به خاطر گذشته ام به من کار نمی دهند

سلامت نیوز: فردی 38 ساله ام که هفت سال است اعتیاد به مواد مخدر را ترک کرده ام. به خاطر اعتیاد و سوابق زندانی که باعث آن اعتیادم بود، هیچ جا به من کار نمی دادند. به خدا پاکم و دوست دارم حالا از راه حلال پول به دست بیاورم. خدا شاهد اعمالم است که با این بیکاری و بی پولی در این چند سال شرایط پول در آوردن از راه خلاف را یاد داشتم ولی با بی پولی و بیکاری ساختم تا دیگر شرف انسانی را زیر پا نگذارم، از مال حرام دیگر بیزارم ولی هیچ کس باورم نمی کند. بچه من چه گناهی کرده؟ تا کی می توانم با این شرایط کنار بیایم؟

پاسخ اول

زهرا وفایی جهان/ روان‌شناس عمومی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در سوالتان ذکر کردید که داشتن اعتیاد و  حبس باعث بیکاری شما شده است و هم اکنون به دنبال این هستید که از راه حلال امرار معاش کنید. مخاطب گرامی آیا صرفا حبس سبب بیکاری شما شده است؟ به دنبال چه کارهایی هستید؟


خواسته های شغلی تان را بازبینی کنید
مخاطب گرامی، صرفا هفت سال اعتیاد و مدتی حبس علت بیکاری شما نمی تواند باشد زیرا می توانید در مشاغل گوناگون مشغول به کار شوید اما کارفرمای شما از گذشته شما اطلاعی نداشته باشد. صرفا در مشاغلی که نیازمند گواهی عدم سوء پیشینه هستند امکان فعالیت ندارید اما در مشاغل دیگر می توانید شروع به کار کنید. فقط در صورتی که محل زندگی شما منطقه ای کوچک باشد که همه اهالی آن جا همدیگر را می شناسند، می توان گفته شما را که « صرفا حبس سبب بیکاری شماست»، تایید کرد. منظورمان این نیست که دروغ بگویید و به همگان بگویید که سابقه حبس نداشته اید، منظورمان این است که نه دروغ بگویید و نه راستش را زیرا ماجرای حبس سبب شک و شبهه در کارفرما می شود. همچنین، شما در گذشته از راه خلاف قانون امرار معاش می کردید و معمولا مشاغل خلاف قانون، درآمد بیشتری هم دارند. امکان دارد اکنون مایل باشید شغلی باشد که درآمدی مشابه درآمد مشاغل قبلی تان به دست آورید. این مشاغل پردرآمد معمولا به افرادی واگذار می شود که مورد اطمینان باشند. هم اکنون شما به دنبال خلاف و شغل حرام نیستید اما دیدگاه دیگران این نیست و معمولا هر فرد را با توجه به گذشته اش می سنجند.


استعداد و سرمایه تان را بسنجید
در مرحله اول به شما توصیه می کنم که استعدادها و توانایی های خودتان را به اضافه سرمایه مالی که دارید بررسی کنید. سپس مشاغلی را که می توانید در آن ها مشغول به کار شوید (توصیه می شود مشاغلی باشند که نیازمند گواهی عدم سوء پیشینه نیستند) تعیین کنید و بعد جویای کار شوید. شاید شغلی را که الان بخواهید در آن مشغول به کار شوید خیلی ساده و کم درآمد باشد ولی به این فکر کنید که کار کردن در این شغل صرفا برای درست کردن  یک پیشینه خوب برای خودتان است تا بتوانید از طریق این پیشینه خوب در مشاغل دیگر هم مشغول به کار شوید.


حتی به فکر تکرار رفتارهای گذشته تان هم نیفتید
در سوالتان فرمودید که می توانید از راه حرام هم درآمد داشته باشید ولی این کار را نکرده اید. لازم است که بگویم تکرار رفتار گذشته تان سبب می شود بیشتر در وضعیتی مشابه وضعیت فعلی تان فرو بروید. و فرمودید که چگونه و تا کی با این شرایط فعلی ام کنار بیایم؟ لازم است بگویم که قرار نیست که شما با این وضعیت کنار بیایید و محکوم به پذیرش این وضعیت نیستید. مخاطب گرامی تلاش کنید از این وضعیت رها شوید. تلاش کنید و پیشینه خوبی را برای خودتان درست کنید. امیدوارم پاسختان را دریافت کرده باشید.


پاسخ دوم

رضا یعقوبی/ روان‌شناس بالینی

شما بر مشکل بزرگی به نام اعتیاد غلبه و هفت سال پاکی خود را حفظ کرده اید. این یعنی این که امتحان خود را پس داده اید و قادرید کارهای کوچک تر از آن را به راحتی انجام دهید. به نظر من پیدا کردن شغل کاری سخت تر از ترک اعتیاد نیست فقط باید کمی صبر و حوصله داشته باشید و به پیشنهادهایی که در ادامه می آید، توجه کنید.


دیگر دنبال خلاف نروید
پیدا نکردن کار، دلیل کافی برای رفتن به سمت خلاف و مصرف مجدد مواد نیست. اولین فردی که از مصرف مواد آسیب می بیند خود شما هستید. اگر انجام این کار می توانست مشکلات مالی شما را در درازمدت حل کند بدون این که آسیبی به شما یا جامعه برساند، ما خودمان به شما پیشنهاد می کردیم سراغ خلاف بروید ولی خودتان بهتر از هر فردی می دانید که این یک روش اشتباه است و نتیجه ای ندارد.


در گروه های خودیاری فعال  شوید
به طور منظم در گروه های خودیاری مانند « NA » شرکت و سعی کنید از حمایت افراد شرکت کننده و راهنمای خودتان بهره ببرید تا بتوانید مشغول کار شوید. ماهیت این گروه ها این است که هیچ کمکی از بیرون دریافت نمی کند و هدفش این است تا افراد را مستقل و با اعتماد به نفس بار آورد. مشکلات و سختی ها برای انسان های بزرگ مانند ضرباتی است که آهنگر به آهن گداخته وارد می آورد تا از آن شیئی باارزش بسازد.


اشتباهات تان را تکرار نکنید
برای این که دیگران به شما اعتماد کنند شاید لازم باشد زمان بیشتری صبر کنید. حس اعتماد گاهی با گذر زمان ایجاد می شود و گاه با اثبات خودتان به دیگران. یکی از موثرترین کارها در این که افراد دیدگاهشان درباره شما تغییر کند این است که اشتباهات خود را تکرار نکنید.


هیچ گاه برای یادگیری دیر نیست!
اگر حتی دیگران به شما کار نمی دهند با وجود این باید به فکر ایجاد کردن یک کار یا خلق آن باشید نه این که منتظر باشید دیگران به شما کار بدهند. تغییر دیدگاه مردم کار زمانبری است و نمی توان انتظار داشت تا به سرعت تغییر کند. شما از تمام فرصت هایی که در اختیار دارید استفاده کنید و بیش از این که به محدودیت هایتان فکر کنید به موقعیت هایی فکر کنید که می توانید از آن استفاده کنید؛ برای مثال به موسسات کاریابی مراجعه کنید و سابقه کاری خودتان را به آن ها بگویید. این کار می تواند فرصت های جدیدی برای شما ایجاد کند. اگر لازم است مهارت جدیدی را بیاموزید. هیچ گاه برای یادگیری و آموختن دیر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha