دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 199975

اگر در شهرهای شلوغ و پرجمعیت زندگی می‌کنید، به‌شدت در معرض آلودگی هوا قرار دارید.

بخور نخورهای روزهای خاکستری

سلامت نیوز: اگر در شهرهای شلوغ و پرجمعیت زندگی می‌کنید، به‌شدت در معرض آلودگی هوا قرار دارید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، آلودگی هوا شاید به چشم نیاید اما می‌تواند به ریه‌های شما راه یافته و بدنتان را از سموم انباشته كند. همچنین می‌تواند پوست شما را خسته و بیمار كرده و شما را مستعد بیماری‌های جدی مثل سرطان یا مشكلات قلبی و عروقی كند. در این بین شما می‌توانید با تدابیر تغذیه‌ای تا حدی از عوارض آلودگی هوا بكاهید و سلامتی‌تان را حفظ كنید. اگر می‌خواهید بدانید با خوردن و نخوردن چه موادی می‌توانید در مقابل آلودگی هوا مقاوم شوید، این راهنما را بخوانید.

    لبنیات؛ دوست سلامتی شما

لبنیات فقط برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری نیستند. آنها به جنگ آلاینده‌ها می‌روند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كنند. لبنیات سرشار از فسفر و منیزیم هستند كه بدن را در مقابل مسمومیت آلاینده‌ها حفظ می‌كنند. علاوه بر این، مصرف شیر و فراورده‌های آن باعث نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می‌شود و زمینه را برای رشد و نمو باكتری‌های مفید فراهم كرده و التهابات و بیماری‌های دستگاه گوارش را كاهش می‌دهند. بنابراین روزانه 3فنجان شیر، دوغ یا ماست بخورید. مصرف لبنیات پروبیوتیك و لبنیات كم‌چرب تأثیر به‌مراتب بیشتری روی جلوگیری از تأثیر آلاینده‌ها روی بدن دارد.

    گوگرد را فراموش نكنید

غذاهایی كه تركیبات گوگردی دارند تا حد بسیار زیادی از تأثیرات آلودگی بر بدنتان كم می‌كنند. گوگرد یكی از 3عنصر معدنی اصلی در بدن به شمار می‌رود كه سنگ بنای سلامتی است و به تنفس بافت‌ها و دفع سموم بدن كمك می‌كند. در واقع گوگرد به‌عنوان یك سم زدای مؤثر در بدن شناخته می‌شود و خوردن مواد غذایی حاوی گوگرد شما را شاداب و سالم و مقاوم می‌كند. سیر، پیاز، تره‌فرنگی، كلم و شلغم حاوی مقدار زیادی گوگرد هستند كه می‌توانند از دستگاه تنفسی شما محافظت كنند. بد نیست بدانید كه بوی بدی كه این مواد غذایی دارند، دقیقا به‌خاطر همان گوگرد پرفایده‌ای است كه در آنها وجود دارد. با دانستن این نكته شاید از این به بعد راحت‌تر بوی این مواد را تحمل كنید!

    نخوردنی‌های هوای آلوده

بدترین كاری كه در روزهای آلوده می‌توانید برای سلامتی بدنتان انجام دهید، خوردن تنقلات و غذاهای چرب است. مصرف چنین غذاهایی توان بدنی و مقاومت ایمنی شما را پایین می‌آورند و مانع از جذب عناصر مفید در بدن می‌شوند. سوسیس و كالباس، چیپس و پفك، غذاهای سرخ كرده و فست فودی و كم پروتئین بدترین انتخاب‌ها هستند و در مقابل، غذاهای دریایی، گوشت مرغ و گوساله و تخم مرغ با دورچین سبزیجات‌تازه، انتخاب‌های سالم و مطمئنی هستند. یادتان باشد در كنار تمام اینها، آب كافی بنوشید تا كلیه‌هایتان به‌كار بیفتند و املاح و ذرات آلوده را سریع‌تر از بدنتان خارج كنند. در طب سنتی گفته می‌شود برای دفع مواد آلوده از بدن بهترین راه خوردن غذاهای ملیّن و پیشگیری از خوردن غذاهای یبوست‌آور است. بنابراین در این روزها بهتر است دور عدس، سیب‌زمینی، ماكارونی، میوه‌های ترش، موز سفت، سنجد و خرمالوی گس را خط بكشید.

    پاكسازی هوا با گیاهان و میوه‌ها

این نسخه، خوراكی نیست اما خوراكی‌ها ركن اصلی آن هستند. برای كاهش آلودگی هوای خانه می‌توانید از بخورهای سنتی استفاده كنید. مخلوط آب و گلاب را روی گاز بجوشانید تا هوای خانه را پر كند. نارنج، لیمو و پیاز را حلقه‌حلقه كرده و در گوشه و كنار خانه بگذارید تا آلودگی‌های تنفسی را جذب كنند. ریحان و شوید را در آب ریخته و روی بخاری بگذارید تا كم‌كم داغ شوند و بخارات آنها خانه را پر كند. حالا كه حرف از پاكسازی هوای خانه شد، بد نیست بدانید با نگهداری برخی گیاهان در خانه می‌توانید هوا را تصفیه كرده و اكسیژن بیشتری در خانه تولید كنید. نخل اریكا، فیكوس (بنجامین و بونسای‌های غده‌ای از انواع فیكوس هستند)، پیچك انگلیسی یا همان پاپیتال (عشقه)، نخل خرمای زینتی، سرخس و گیاه سوسنِ صلح، توانایی جذب مواد و گازهای سمی و بهینه‌سازی‌ هوای محیط را دارند. این گیاهان درست مثل یك فیلتر عمل می‌كنند. برگ‌های آنها هوا را جذب كرده و به این ترتیب سموم و مواد زائد را از هوا می‌گیرند و در ساختار خود ذخیره می‌كنند. هر چه اندازه برگ‌ها (یا تراكم آنها) بزرگ‌تر باشد میزان هوایی كه فیلتر می‌كنند بیشتر است.

    تا می‌توانید میوه و سبزیجات بخورید

در روزهای آلودگی هوا شاید هیچ‌چیز به اندازه ویتامینC برایتان مفید نباشد. ویتامینC یكی از با كیفیت‌ترین آنتی‌اكسیدان‌هاست كه ایمنی بدن شما را بالاتر می‌برد. حتما می‌دانید كه آنتی‌اكسیدان باعث حفاظت بدن در برابر رادیكال‌های آزاد می‌شود. این رادیكال‌های آزاد وقتی در هوای آلوده نفس می‌كشید، به مقدار زیاد در بدن شما تولید می‌شوند و زمینه‌ساز ابتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. بهترین منابع دریافت ویتامینC مركبات، كیوی، گوجه فرنگی، سبزی‌های پهن برگ و تیره‌رنگ (مثل اسفناج، كاهو و بروكلی) هستند. میوه‌هایی مثل سیب، انار و انواع توت‌ها هم به‌دلیل آنكه سرشار از پكتین هستند به كاهش عوارض آلودگی هوا كمك زیادی می‌كنند. البته درباره تأثیر ویتامینC و آنتی‌اكسیدان آن یك تبصره هم وجود دارد: در افراد سیگاری تأثیر این ویتامین بسیار كم است؛ چون دود سیگار بخش اعظمی از این ویتامین دریافتی را از بین می‌برد. به جز ویتامینC باید ویتامینE را هم دریابید. ویتامینE با اكسیژن تركیب می‌شود و رادیكال‌های آزاد را از بین می‌برد. مارچوبه، جوانه گندم، آجیل‌ها، غذاهای دریایی،زیتون، ذرت و سیب‌زمینی منابع خوبی از این ویتامین هستند.

    نسخه طب سنتی برای آلودگی هوا

در هوای آلوده خوردن برخی دمنوش‌ها می‌تواند به سلامتی بیشتر كمك و عوارض آلودگی هوا را كمتر كند.
بابونه و آویشن: بابونه و آویشن بازكننده مجاری تنفسی هستند و از آسم پیشگیری می‌كنند. مخاط مری را نرم كرده و سوزش گلویتان را تسكین می‌دهند؛ بنابراین نوشیدن این دمنوش‌ها را فراموش نكنید.
گل گاوزبان: دمنوش گل گاوزبان و سنبل‌الطیب مانع گرفتگی عروق می‌شوند و قلب را تسكین می‌دهند. اگر در روزهای آلوده احساس می‌كنید نفس كم می‌آورید، روزی 3-2فنجان دمنوش گل گاوزبان و سنبل‌الطیب بنوشید.
نعناع و اسفناج: چند پر از نعناع و اسفناج تازه را در قوری بریزید و روی آن آب جوش ریخته تا دم بكشد و بعد از یك ربع بنوشید. این دمنوش سرشار از آنتی‌اكسیدان است و مجاری تنفسی‌تان را باز می‌كند.
به جز این دمنوش‌ها، نوشیدن عرق كاسنی و شاتره هم به بهتر كار كردن كلیه‌هایتان كمك كرده و باعث می‌شود مواد سمی و ذرات‌آلوده سریع‌تر از بدنتان دفع شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha