به دنبال شیوع آنفلوآنزای مرغی یا فوق حاد پرندگان در ایران از ابتدای آذرماه، اقدامات ضروری سازمان حفاظت محیط زیست به منظور مقابله با این بیماری آغاز شد. در حقیقت از آنجا که تنها متهمان انتقال این بیماری از منطقه‌ای به منطقه‌ دیگر پرندگان مهاجر هستند و این بیماری به عنوان بیماری مشترک میان انسان و حیوان شناخته می‌شود، این سازمان به عنوان متولی پرندگان مهاجر اقدامات لازم برای مقابله با شیوع این بیماری را در کشور انجام داد.

تمهیدات محیط زیست برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای پرندگان

سلامت نیوز:به دنبال شیوع آنفلوآنزای مرغی یا فوق حاد پرندگان در ایران از ابتدای آذرماه، اقدامات ضروری سازمان حفاظت محیط زیست به منظور مقابله با این بیماری آغاز شد. در حقیقت از آنجا که تنها متهمان انتقال این بیماری از منطقه‌ای به منطقه‌ دیگر پرندگان مهاجر هستند و این بیماری به عنوان بیماری مشترک میان انسان و حیوان شناخته می‌شود، این سازمان به عنوان متولی پرندگان مهاجر اقدامات لازم برای مقابله با شیوع این بیماری را در کشور انجام داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا،علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست  ضمن اشاره به تمهیدات سازمان حفاظت محیط زیست به منظور جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در کشور، از ممنوعیت صدور پروانه شکار در همه استان‌های کشورخبر داد و تاکید کرد: در شرایط کنونی شکار پرندگان حتی با داشتن مجوز تخلف محسوب می‌شود.

وی در این باره تصریح کرد: اخیرا سازمان دامپزشکی کشور با توجه به مشاهده برخی موارد، به ما اعلام کرد که ویروس آنفلوآنزای فوق حاد، از کشورهای روسیه و هند وارد ایران شده است و پرندگان مهاجر حامل ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد هستند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طبیعتا در چنین شرایطی حفظ جان شهروندان در اولویت ما قرار دارد، گفت: به منظور جلوگیری از به خطر افتادن جان شکارچیان و خانواده‌های آنها و حتی دیگر افراد جامعه، دستور توقف و ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر داده شد تا از گسترش ویروس جلوگیری شود و تبعات بهداشتی و سلامتی در پی نداشته باشد.

ممنوعیت صدور پروانه شکار پرندگان

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: روز شنبه 13 آذر به ادارات کل محیط زیست استان‌ها بخشنامه کردیم که از صدور پروانه شکار خودداری کنند.

تیموری  با اشاره به اینکه شکارچیانی که پروانه شکار دریافت کرده‌اند تا اطلاع ثانوی از شکار اجتناب کنند، افزود: از سازمان دامپزشکی در این زمینه استعلام می‌گیریم، بنابراین در شرایط کنونی نه تنها ارائه مجوز نداریم بلکه شکار برای شکارچیانی که پروانه شکار دریافت کرده‌اند نیز منتفی است چون این بیماری بسیار خطرناک است و ممکن است خود شکارچیان و خانواده آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

شکار پرندگان حتی با داشتن پروانه شکار تخلف محسوب می‌شود

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: شکارچیانی که پروانه شکار دریافت کرده‌اند تا زمانی که مشکل به طور کامل رفع نشده حق شکار ندارند و چون سازمان حفاظت محیط زیست شکار پرندگان را ممنوع اعلام کرده شکارچیانی که حتی با داشتن پروانه شکار اقدام به شکار کنند متخلف محسوب می‌شوند و با آنها برخورد می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha