محققان انگلیسی متوجه شدند که یک داروی رایج شیمی درمانی برای مقابله با سرطان موجب رشد تخمک های جدید در زنان می شود، دستاوردی که می تواند بارقه امیدی برای زنان نابارور باشد.

تحریک رشد تخمک های جوان با یک داروی شیمی درمانی

سلامت نیوز: محققان انگلیسی متوجه شدند که یک داروی رایج شیمی درمانی برای مقابله با سرطان موجب رشد تخمک های جدید در زنان می شود، دستاوردی که می تواند بارقه امیدی برای زنان نابارور باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، رشد تخمک های جدید پیش از این ناممکن تصور می شد، اما در جریان این کشف حیرت انگیز، محققان دانشگاه ایدینبورگ ثابت کردند که می توان زمان را برگرداند و تخمدان ها را به وضعیت قبل از بلوغ برگرداند، وضعیتی که این اندام تازه شروع به تولید تخمک های جدید می کند.


به گزارش روزنامه تلگراف،زنان با تمام تخمک های خود متولد می شوند و به این دلیل است که باروری با افزایش سن دشوار می شود زیرا این یاخته ها پیر می شوند، آسیب می بینند و نهایتا به اتمام می رسند.


اما دانشندان متوجه شدند که زنانی که به دلیل ابتلا به بیماری لنفوم هوچکین با یک ترکیب دارویی موسوم به ABVD تحت شیمی درمانی قرار گرفته بودند، شمار تخمک های آنها 10 برابر زنان سالم بود.


به واقع، این داروی سرطان نه تنها فرصت بچه دار شدن را از بین نبرد، بلکه قدرت باروری آنها را حقیقتا افزایش داد.


همچنین بافت تخمدان زنانی که با این دارو تحت شیمی درمانی قرار گرفته بودند، در وضعیت سالم و شبیه بافت تخمدان زنان جوان بود.
به گمان محققان، شوک ناشی از شیمی درمانی احتمالا سلول های بنیادی در تخمدان ها را به تولید فولیکول های جدید تحریک کرده است. فولیکول ها ساختارهایی توخالی مو- مانندی هستند که هر کدام یک تخمک تولید می کنند.


این مطالعه در مجله journal Human Reproduction, and supported منتشر شده است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha