دكتر رجب آكداغ وزیر بهداشت تركیه پیش از عزیمت به تهران به خبرنگار ایرنا در آنكارا گفت: تركیه برای توسعه همكاری با ایران در زمینه بهداشت و سلامت اهمیت ویژه‌ای قائل است و دوكشور با امضای سندی بستر لازم را برای این همكاری‌ها را فراهم كنند.

وزیر بهداشت تركیه از توسعه همكاری در بخش سلامت با ایران خبر داد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، آكداغ چهارشنبه شب در صدر هیاتی متشكل از قایم مقام وزیر ، مدیركل روابط بین‌المللی ، مسوولین و كارشناسان حوزه بهداشت و سلامت تركیه عازم تهران شد.
وی در پاسخ به دعوت خانم وحید دستجردی وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشكی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌كند.
وزیر بهداشت تركیه قبل از ترك آنكارا به مقصد تهران با تاكید بر این كه ایران برای تركیه یك دوست قدیمی است و مردم ایران نیز نزد مردم تركیه، عزیز و گرامی هستند، گفت: ایران و تركیه دو كشور قدرتمند و دارای سنت كشورداری ارزنده‌ای هستند كه باید مناسبات خود را متناسب با توانایی‌ها و امكانات بالقوه و علائق مشترك خود رشد و توسعه دهند.
وی با تاكید بر این كه موضوع بهداشت و سلامت، یكی از مهمترین موضوعاتی است كه دوكشور می‌توانند با جدیت در دستور كار همكاریهای دوجانبه خود قرار دهند، افزود: خوشبختانه در دوره جدید شاهد توسعه مناسبات دوكشور در زمینه‌های متعدد هستیم، ولی این همكاری را نتوانسته‌ایم همسو با رشد كلی در مناسبات ایجاد كنیم.
وزیر بهداشت تركیه با اشاره به این كه ایران و تركیه در سالهای  ۹۰ میلادی دو سند همكاری در زمینه بهداشت و سلامت داشته‌اند كه متاسفانه جامه عمل نپوشیده است افزود: اكنون هدف ما شروع فصل جدیدی در مناسبات دوكشور در حوزه سلامت است.
آكداغ با اشاره به همكاری دو كشور درحوادث غیر مترقبه از جمله امداد رسانی زلزله بم گفت: هر دوكشور از اراده لازم برای همكاری متقابل و فوری در صورت بروز حوادث غیرمترقبه برخوردار می‌باشند، ولی در ورای این مسائل باید همكاریهای دوكشور را توسعه دهیم.
او با اشاره به طرح عظیم تغییر و تحول در نظام سلامت تركیه گفت: تركیه در هشت سال اخیر اقدامات بزرگی را در راه اصلاح نظام سلامت داشته و ما شاهد موفقیتهای بسیار خوب ایران نیز در زمینه بهداشت و سلامت هستیم.
آكداغ گفت: همكاری در مسائل مربوط به نیروی انسانی فعال در حوزه سلامت نیز امری بسیار مهم است كه می‌توانیم در این زمینه همبستگی متقابلی را داشته باشیم. یعنی زمینه‌های آموزش مشترك، فعالیت مشترك این نیروها را در قالب طرحهای مختلف همكاری تعریف كنیم. در زمینه صنایع داروسازی، تجهیزات پزشكی، امر پژوهش و تحقیق در بهداشت و سلامت، زمینه‌ها و امكانات بالقوه همكاری بین دوكشور است كه باید به جدیت بستر لازم برای این همكاریها بین دوكشور فراهم آورده شود.
وزیر بهداشت تركیه در ادامه گفت: صنایع داروسازی و صنایع ملزومات و تجهیزات پزشكی ایران و تركیه در دوره جدید از رشد خوبی برخوردار بوده است و تركیه هم اكنون صادرات خوبی را در این زمینه به ویژه به كشورهای اروپایی دارد.
وی در ادامه در پاسخ به اینكه محتوای سند همكاری كه قرار است در تهران به امضا برسد، چه خواهد بود؟ با اشاره به دیدار ماه می‌گذشته خود با خانم دستجردی در حاشیه اجلاس سازمان بهداشت جهانی در سوئیس گفت: در این گفت و گوی كوتاه مشخص شد كه دوكشور نقاط مشترك بسیار زیادی را برای همكاری در حوزه بهداشت و سلامت دارند. لذا تصمیم گرفتیم از نزدیك و بطور مفصل برای این همكاریها گفت و گو و با امضای سندی نقشه راه این همكاریها را ترسیم كنیم.
آكداغ با تاكید بر اهمیت نقش توسعه بهداشت و سلامت در جوامع بشری و نقش آن در پیشرفت و سعادت كشورها گفت: خدمات بهداشتی اولیه، یعنی خدماتی كه در مراقبتهای اولیه داده می‌شود، طرح پزشك خانواده و تقویت نظام‌های بهداشتی از حوزه‌هایی است كه دوكشور با توجه به اصلاحات مهمی كه در نظام سلامت خود داده اند؟ در این زمینه‌ها به تبادل تجربیات خود خواهند پرداخت.
وی افزود: در زمینه صنابع داروسازی، تولید و توسعه لوازم و تجهیزات پزشكی، آموزش متقابل پرسنل سلامت، توسعه فناوریهای پزشكی، همكاری در مدیریت حوادث و بلایای طبیعی، از جمله موضوعات همكاری است كه در پروتكل همكاری گنجانیده خواهد شد.
آكداغ گفت: برای تسریع در امر شناسایی متقابل ظرفیتها و زمینه‌های همكاری دوجانبه در حوزه سلامت، پیشنهاد تشكیل كمیته‌ای كارشناسی متشكل از تعداد مشخصی از نیروهای كار آزموده و مجرب در حوزه سلامت و مدیریت سلامت را خواهیم داد تا این كمیته بتواند به سرعت زمینه‌های رشد و توسعه همكاریهای دوكشور در حوزه سلامت را شناسایی و برای مسوولین منتقل كند.
وزیر بهداشت تركیه گفت: امضای موافقتنامه همكاری بین دوكشور گام اول و مهمی در تبیین اراده سیاسی دوكشور در این زمینه خواهد بود و كمینه مذكور می تواند اجرای این موافقتنامه را دنبال كند.
خبرنگار ایرنا با اشاره به پیشرفتهای ایران در حوزه پزشكی و جذب گردشگر در حوزه سلامت پرسید، آیا با توجه به تواناییها و ظرفیتهای ایران در امر پزشكی موضوع سرمایه گذاریهای مشترك دوكشور در زمینه بهداری و حوزه گردشگری سلامت نیز مطرح خواهد بود؟، گفت: تركیه همواره مشوق بخش خصوصی برای فعالیت در همه حوزه هاست و باید به صراحت بگویم اگر بخش خصوصی زمینه كاری خوب را در بخش سلامت در ایران ببیند و تسهیلات سرمایه‌گذاری نیز برای آن داده شود، هیچ تردیدی در این زمینه از خود نشان نخواهد داد.
او گفت: شركتهای ساختمانی و خدمات مهندسی تركیه فعالیتهای زیادی را در كشورهای مختلف در احداث بیمارستانها و مراكز درمانی داشته‌اند و در دوره اخیر نیز داوطلب مدیریتهای بیمارستانی بعد از ساخت نیز شده اند، لذا اگر بستر لازم در ایران فراهم شود، بالطبع سرمایه لازم نیز به ایران سرازیر خواهد شد.
وزیر بهداشت تركیه در ادامه در پاسخ به سووالی در خصوص طرح تغییر وتحول در بخش سلامت تركیه گفت: در هشت سال گذشته ما با اجرای این طرح، سعی كردیم با اصلاحات اساسی، نظام سلامت پویا و قابل مدیریتی برای تركیه تامین كنیم.
وی با اشاره به گزارش پژوهشی جدید سازمان توسعه و همكاریهای اقتصادی (او .ئی.سی.دی) از پنج كشور فنلاند، كره، سوئیس، مكزیك و تركیه گفت: در این گزارش اجرای طرح تغییر و تحول تركیه در زمینه سلامت بسیار موفقیت آمیز توصیف شده است.
آكداغ گفت: یكی از مهمترین این اقدامات ادغام نظام بیمه‌های اجتماعی متفاوت دولتی در زیر یك چتر بود كه طی آن سازمان تامین اجتماعی؟ صندوق بازنشستگان دولت و سازمان بیمه اصناف و كسبه بایكدیگر ادغام شد. دوم خدمات اورژانس در سطح تركیه گسترش داده شد و برای عموم رایگان گردید كه اكنون حتی بخش خصوصی نیز اجازه دریافت پول از بیماران اورژانسی را ندارد.
سوم بخش مراقبتهای اولیه پزشكی در سطح تركیه گسترش داده شد و پزشك خانواده نیز به اجرا درآمد.
او یكی دیگر از این اقدامات مهم را نیز تصویب و اجرای قانون محدودسازی استفاده از سیگار در محل‌های سرپوشیده عمومی بود كه با تقدیر جهانی روبه رو شد.
آكداغ طرح دیگر را مبارزه با چاقی اعلام كرد و گفت: در این راه نیز طرحی برای اجرا آماده می‌شود.
وی با اشاره به اینكه هزینه‌های سلامت دولت در دوره جدید بیش از پنج برابر افزایش یافته است، گفت: برنامه ریزیهای مهمی در زمینه برآورد هزینه ها شده و برنامه‌های میان مدتی تدوین شده است كه هزینه‌ها را قابل پیش بینی كرده است.
آكداغ گفت: وزارت بهداشت تركیه در دوره جدید به استفاده از فناوری پیشرفته و ارتقای كیفیت ارائه خدمات درمانی و تجهیز بیمارستانها اهمیت جدی می‌دهد و بودجه لازم را نیز برای این كار تخصیص داده است.
وی در پاسخ به سووالی در خصوص زمینه‌سازی برای فعالیت متقابل پزشكان ایرانی و تركیه‌ای در دو كشور گفت: براساس قوانین فعلی تركیه بجز ابتاع تركیه، اتباع خارجی نمی‌توانند طبابت كنند كه در صدد هستیم تا با تعریف قوانین جدید در این امر نیز تسهیلاتی ایجاد كنیم.
وزیر بهداشت تركیه در خاتمه گفت: سفرش به ایران چهار روزه است و از مراكز پزشكی به ویژه مراكز پیوند اعضا در شهرهای تهران و اصفهان بازدید كرده و در جلسات مشترك با مخاطبین ایرانی متقابلا اطلاعاتی از نظام‌های سلامت در ایران و تركیه را به یكدیگر ارائه خواهند داد.
وی ابراز امیداوری كرد: سفرش به توسعه و تعمیق هرچه بشتر مناسبتهای دوكشور در همه زمینه كمك كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha