سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 200002

اگر احساس می کنید همانند گذشته نمی توانید بدوید، وزنه ها سنگین‌تر از گذشته به نظر می رسند، یا استقامت بدنتان کمتر از حد معمول است، به احتمال زیاد بیش از اندازه ورزش می کنید.

نشانه‌هایی که از ورزش بیش از اندازه حکایت دارند

سلامت نیوز: اگر احساس می کنید همانند گذشته نمی توانید بدوید، وزنه ها سنگین‌تر از گذشته به نظر می رسند، یا استقامت بدنتان کمتر از حد معمول است، به احتمال زیاد بیش از اندازه ورزش می کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، هدف از انجام ورزش های مختلف در درجه نخست حفظ و بهبود سلامتی و تناسب اندام است. اما گاهی اوقات ما بیش از اندازه به خود سخت می گیریم و با زیاده‌روی های نابجا فعالیتی که می تواند مفید باشد را تبدیل به چیزی مضر می کنیم.

به گزارش "ریدرز دایجست"، انجام تمرینات ورزشی فواید بسیاری برای انسان به همراه دارد، اما ورزش بیش از اندازه نیز مانند هر چیز دیگر می تواند حکم سم را پیدا کرده و به بدن شما آسیب برساند. برای این که از این شرایط پیشگیری کنید می توانید نشانه های مهم زیر را مد نظر داشته باشید تا از فعالیت ورزشی بیش از اندازه پرهیز کنید.

مصدوم می شوید

دردهای زانو، گرفتگی شانه، درد در کمر و ... پیامی روشن برای شما ارسال می کنند: انجام تمرینات ورزشی مشابه به طور مکرر می تواند به آسیب دیدگی منجر شود. اگر بدن خود را بیش از اندازه زیر فشار قرار دهید یا زمان کافی برای ریکاوری اختصاص ندهید، فشار بیش از اندازه بر عضلات و مفاصل وارد می شود. با انجام تمرینات متنوع از استرس بیش از اندازه بر بخش هایی یکسان از بدن پیشگیری کنید. همچنین، مدت زمان کافی برای استراحت بدن اختصاص دهید و فکر نکنید این مساله شما را به عنوان فردی تنبل معرفی می کند.

عملکردتان افت کرده است

این که مشخص کنیم چه میزان ورزش بیش از اندازه محسوب می شود، دشوار است، اما یکی از نشانه های مشخص آن افت عملکرد بدن در نظر گرفته می شود. اگر احساس می کنید همانند گذشته نمی توانید بدوید، وزنه ها سنگین‌تر از گذشته به نظر می رسند، یا استقامت بدنتان کمتر از حد معمول است، به احتمال زیاد بیش از اندازه ورزش می کنید. عدم اختصاص زمان کافی برای ریکاوری موجب تغییر سطوح هورمونی می شود که می تواند تحلیل عضلات را به همراه داشته باشد. این شرایط کارکرد عضلات را تحت تاثیر قرار می دهد و عملکرد جسمانی شما را کاهش می دهد و حتی خطر آسیب دیدگی را افزایش می دهد.

همواره خسته هستید

تمرینات ورزشی می توانند به طور موقت موجب خستگی شما شوند، اما به عنوان یک قاعده، ورزش کردن باید انرژی بیشتری به شما در طول روز ببخشد. اگر به جای احساس انرژی همواره خسته و بی حوصله هستید، شاید بهتر باشد مدت زمانی که به ورزش کردن اختصاص می دهید را کاهش دهید.

درد عضلانی شدید دارید

دردی که برای چند روز باقی می ماند یکی از نشانگرهای ورزش سخت و بیش از اندازه است. در شرایطی که برخی دردهای عضلانی پس از انجام تمرینات عادی هستند، تجریه درد شدید عضلانی (به عنوان مثال، تا حدی که قادر به صاف کردن دست خود نیستید) می تواند نشانه ای از انجام ورزش بیش از اندازه باشد.

سیستم ایمنی شما ضعیف شده است

آیا با آبریزش بینی یا عطسه های پیاپی مواجه شده اید؟ انجام بیش از اندازه تمرینات ورزشی می تواند مقصر باشد. اگر بیش از حد معمول تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار می گیرید، این می تواند نشانه ای از ورزش کردن بیش از اندازه باشد. اگرچه مطالعات نشان داده اند که ورزش متعادل می تواند با تغییرات مثبت در سیستم ایمنی بدن مرتبط باشد، شواهدی نیز وجود دارند که ورزش بیش از اندازه را با تضعیف سیستم ایمنی پیوند داده اند.

به خوبی نمی خوابید

در شرایطی که ورزش منظم و به اندازه می تواند خواب خوب شبانه را بهبود ببخشد، ورزش بیش از اندازه اثری متضاد بر کیفیت و میزان خواب دارد. ورزش بیش از اندازه محرک یک واکنش استرسی در بدن است و سطوح هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین افزایش می یابند. این شرایط می تواند بر چرخه های خواب-بیداری تاثیرگذار باشد و با بیدار نگه داشتن ما در طول شب کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد.

گرسنه نمی شوید

از دست دادن اشتها یکی از نشانه های اساسی ورزش بیش از اندازه است. ورزش کردن می تواند احساس گرسنگی را کاهش دهد زیرا سطوح هورمون گرلین که مسئولیت تحریک اشتها را بر عهده دارد، کاهش می یابد و سطوح پپتید YY، هورمونی که مسئول سرکوب آن است را افزایش می دهد.

از نظر عاطفی حساس شده اید

اگر احساسات شما نسبت به گذشته تغییر کرده اند - به عنوان مثال اضطراب افزایش یافته، تمرکز کاهش یافته، تحریک پذیری افزایش یافته، و عزت نفس کاهش یافته - شاید بهتر باشد در رژیم ورزشی خود تغییری ایجاد کنید. اگرچه فعالیت جسمانی می تواند سرگرم کننده و لذت بخش باشد، ورزش بیش از اندازه می تواند به فرسودگی روانی منجر شود و زمینه ساز شکل گیری مشکل انگیزشی و نارضایتی از ورزش شود. در حقیقت، تغییر در خلق و خو می تواند از نخستین نشانه های ورزش بیش از اندازه باشد، پیش از آن که بسیاری از نشانه های جسمانی پدیدار شوند.

دوستان و اعضای خانواده نگران شما شده اند

اگر اعضای خانواده، دوستان و همکارانتان به طور مداوم به شما می گویند که بیش از اندازه ورزش می کنید، ممکن است حق با آنها باشد. ورزش کردن نباید بر روابط دوستانه و زندگی اجتماعی شما تاثیر منفی داشته باشد و اگر از ملاقات با افرادی که به شما اهمیت می دهند برای حضور در باشگاه صرف نظر می کنید، شاید زمان آن فرا رسیده باشد تا تعادل را بار دیگر به زندگی خود باز گردانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha