رییس سازمان غذا و دارو به برخی سوالات داروسازان درباره طرح تحول سلامت، پاسخ داد.

بیمه‌ها بدهی‌شان را با داروخانه ها را صاف کنند

سلامت نیوز:رییس سازمان غذا و دارو به برخی سوالات داروسازان درباره طرح تحول سلامت، پاسخ داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر رسول دیناروند در پاسخ به برخی اظهارنظرها که بعضا از سوی داروسازان مطرح شده و اعلام می‌شود که در طرح تحول نظام سلامت جایگاهی برای داروسازان در نظر گرفته نشده، گفت: در این زمینه اشتباهی که برخی افراد مرتکب می‌شوند و متاسفانه این اشتباه به دلیل جوسازی مخالفان طرح تحول نظام سلامت انجام شده، این است که گمان می‌کنند طرح تحول سلامت برای قشر پزشک کشور ایجاد شده است.

هدف طرح تحول "مردم" است

وی افزود: این درحالیست که چنین اظهارنظری درست نیست؛ چرا که هدف طرح تحول نظام سلامت مردم هستند. یعنی ما برای کاهش فشار بر مردم، افزایش عدالت در دسترسی جهت دریافت خدمات سلامت، ارتقای کیفیت، راحتی و آسایش مردم و کاهش هزینه از جیب مردم این طرح را اجرا کردیم. بنابراین هدف طرح تحول نظام سلامت این نیست که اقشار پزشکی یا عده‌ای خاص درآمدشان کم یا زیاد شود، بلکه هدف رفاه مردم در حوزه بهداشت و درمان است.

با زیرمیزی برخورد نمی‌شد، زیرا...

دیناروند با اشاره به افزایش تعرفه‌های پزشکی در قالب طرح تحول سلامت، ‌ ادامه داد: حال در قالب طرح تحول  سلامت تعرفه‌های پزشکی هم اصلاح شد. باید توجه کرد که برخی از این تعرفه‌ها در گذشته بسیار غیرمنطقی و به‌ گونه‌ای بود که بسیاری از پزشکان به دریافت زیرمیزی از بیماران اقدام می‌کردند و مبارزه با زیرمیزی هم به صورت جدی انجام نمی‌شد؛ چرا که خیلی‌ها می‌دانستند وقتی برای خدمتی هزینه و تعرفه تعیین شده، غیرعادلانه است، نمی‌توان پزشکانی را که زیر میزی دریافت می‌کنند سرکوب کنیم و به این شکل این اقدام را توجیه می‌کردند. این در حالی بود که بعد از اصلاح تعرفه‌ها، با معضل زیرمیزی هم مبارزه شد و در حال حاضر می‌بینیم که تقریبا زیرمیزی جمع شده است.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین اظهار کرد: حال اگر عده‌ای فکر می‌کنند؛ اصلاح تعرفه‌ها در جهت افزایش درآمد پزشکان بوده است، درست نیست. در عین حال باید توجه کرد که در گذشته و پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، ‌ درآمد پزشکان ترکیبی از تعرفه کم و زیرمیزی زیاد بوده است، اما در حال حاضر تعرفه‌ها اصلاح و با زیرمیزی هم مقابله شده است. بر این اساس تاکید می‌کنم که درآمد پزشکان افزایش پیدا نکرده، بلکه درآمدشان اصلاح و  قانونی شده است تا دیگر شاهد دریافت زیرمیزی از مردم نباشیم.

ایستادگی محکم وزارت بهداشت برای حق داروسازان

دیناروند با بیان اینکه انصافا هدف طرح تحول سلامت این نیست که تنها بخشی از جامعه پزشکی از این طرح بهره‌مند شوند، افزود: حال برخی داروسازان هم اعتراض‌هایی در این زمینه دارند و اعلام می‌کنند که چرا در این مسیر تعرفه‌های داروسازی اصلاح نشد. در پاسخشان باید گفت که اگر برخی دوستان یادشان رفته، یادآوری می‌کنم که برای حفظ تعرفه حق فنی داروسازان، وزارت بهداشت ایستادگی سنگینی انجام داد؛ چرا که دیوان عدالت اداری تعرفه حق فنی را باطل کرده بود، اما وزیر بهداشت بخش‌نامه جدیدی داد و این تعرفه را مجددا زنده کرد. بنابراین وزارت بهداشت در این زمینه ایستادگی و مذاکرات مفصلی را با دیوان عدالت برگزار کرد و نهایتا اجازه نداد تا این حق قانونی داروسازان پایمال و باطل شود.

وی همچنین اگفت: در ضمن در کتاب ارزشگذاری نسبی هم برای خدمات داروسازی تعرفه تعیین کرده‌ایم؛ به طوریکه در حال حاضر چندین کد خدمتی در کتاب ارزشگذاری با عنوان خدمات دارویی دارای تعرفه، اضافه شده است. بنابراین اگر بخواهیم اصلاح تعرفه‌ها را در چارچوب طرح تحول نظلام سلامت نگاه کنیم، این کار برای داروسازان هم انجام شد. در عین حال تلاش کردیم تا در مکانیزم‌های قیمت‌گذاری دارو و مکانیزم‌های حاشیه سود بخش‌های مختلف، به گونه‌ای رفتار کنیم که داروسازان آسیب نبینند.

دیناروند با بیان اینکه در حال حاضر اعتراض جدی داروسازان عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها است، اظهار کرد: حال برخی فکر می‌کنند این تعویق مطالبات مربوط به طرح تحول است، اما اینطور نیست. وقتی بیمه‌ها پول ارائه‌کنندگان خدمت را نمی‌دهند، نباید بگوییم چرا طرح تحول سلامت این بلا را سر ما آورد، بلکه باید بگوییم چرا بیمه‌ها وظایفی را که در این حوزه برعهده دارند، انجام نمی‌دهند.

بیمه‌ها بدهی‌شان با بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها را صاف کنند

وی با تاکید بر اینکه بالاخره بیمه باید بدهی‌اش را با بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها صاف کند، افزود: در حال حاضر بیمه سلامت ادعا می‌کند که ۸۰۰۰ میلیارد تومان کمبود دارد. از طرفی در اصلاحیه بودجه سال ۹۵ پیش‌بینی شده که این کمبود را به صورت اوراق بهادار پرداخت کنند، اما متاسفانه این موضوع هم هنوز اجرایی نشده است. بنابراین خیلی بد است؛ در جایی که برای مردم رضایت‌مندی ایجاد شده و دولت موفق بوده، ما با برخی از ندانم‌کاری‌هایی روبروی هستیم که به اعتماد و رضایتمندی مردم آسیب می‌زند و در عین حال برای خود دولت هم خوب نیست.

قصه ناتمام داروخانه‌های گیاهی

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال ایسنا درباره سرنوشت داروخانه‌های گیاهی و اعتراضاتی که نسبت به این موضوع مطرح شد، گفت: برخی اعتراضات به اقداماتی است که برخی داروسازان نسبت به آن حساس هستند، اما اجرایی هم نشده‌اند. به عنوان مثال اعتراض‌هایی که نسبت به تاسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای می‌شود از همین نوع است. به طوریکه سه سال است مرتبا اعتراضاتی در این باره می‌شنویم و برخی می‌گویند داروخانه‌های زنجیره‌ای خطر بزرگی هستند. این درحالیست که داروخانه‌های زنجیره‌ای اصلا تاسیس نشدند و اتفاقا اگر اکنون داروخانه‌های زنجیره‌ای وجود دارند، خلاف ضابطه است. به این صورت که ممکن است عده‌ای در ظاهر در این باره هیچ مشکلی نداشته و هر کدام موسس یک داروخانه هستند، ‌ اما در باطن ممکن است چهار یا  پنج داروخانه به یک فرد خاص متعلق باشد و به این صورت چنین داروخانه‌هایی وجود داشته باشند، اما ضابطه چنین کاری وجود ندارد.

دیناروند تاکید کرد: بنابراین برخی اعتراضات به مسائلی است که هنوز ضابطه‌ای برایشان تدوین نشده است. بر این اساس درباره داروخانه‌های گیاهی نیز شورای طب سنتی وزارت بهداشت مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن اجازه داده می‌شود که داروخانه‌های گیاهی تاسیس شوند. در این زمینه آقای وزیر هم آیین‌نامه‌ای را ابلاغ کردند که این آیین‌نامه برای اجرایی شدن باید اولا ضوابطش تدوین شود و برای تدوین ضوابط آن هم باید نظرات خود داروسازان گرفته شود.

وی با بیان اینکه البته داروسازان اعتراضاتی هم به این موضوع داشتند و این مساله در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم مطرح شد، گفت: بر این اساس بر مبنای نظرات ذینفعان این موضوع، یعنی هم کسانی که کارشان داروسازی سنتی است و طرفدار تاسیس این داروخانه‌ها هستند و هم کسانی که داروساز عمومی و مخالف این داروخانه‌ها هستند، بتوانند به جمع‌بندی‌هایی برای ابلاغ ضوابط آن برسند که البته نمی‌دانم این موضوع چه زمانی به پایان می‌رسد.

دیناروند تاکید کرد که هنوز ضوابط این کار تدوین نشده و هنوز داروخانه گیاهی بر طبق این ضوابط تاسیس نشده‌اند. البته در گذشته ضوابط تاسیس داروخانه سنتی را داشتیم که قدمتش به ۱۶ سال گذشته بازمی‌گردد و برای آن آیین‌نامه‌ای ابلاغ شده بود. بنابراین این موضوع جدید نیست و حتی چند داروخانه طبیعی هم در کشور وجود دارد که متعلق به چند دانشگاه علوم پزشکی بوده و سمبلیک هستند و تاسیس‌شان هم مربوط به الان نیست.



  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha