سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 200012

یکی از نیازهای دوره نوجوانی ارتباط عاطفی است. اگر شما با دیگران به خصوص اعضای خانواده تان روابط عاطفی نداشته باشید کاملاً طبیعی است که احساس تنهایی کنید.

در زندگی هیچ هیجانی ندارم

سلامت نیوز_*زهره اسماعیل‌زاده:  یکی از نیازهای دوره نوجوانی ارتباط عاطفی است. اگر شما با دیگران به خصوص اعضای خانواده تان روابط عاطفی نداشته باشید کاملاً طبیعی است که احساس تنهایی کنید.


به گزارش سلامت نیوز، یکی از خوانندگان روزنامه خراسان نوشت: دختری 15 ساله هستم. مدتی است که فکر می کنم خیلی تنها هستم و حتی دوستی ندارم که با او تفریح داشته باشم. در خانواده هم هیچ تفریح و هیجانی ندارم.

پاسخ:
نوجوانی سن کسب هویت، استقلال و آگاهی از شخصیت، ارزش ها و باورهاست. یکی از نیازهای دوره نوجوانی ارتباط عاطفی است. اگر شما با دیگران به خصوص اعضای خانواده تان روابط عاطفی نداشته باشید کاملاً طبیعی است که احساس تنهایی کنید بنابراین مسئله شما را بیشتر بررسی می کنیم.

چگونگی گسترش روابط عاطفی

شما با برقراری دوستی مناسب با همسالان، می توانید راه های ارتباط برقرار کردن (کنش متقابل) و همکاری با دیگران را بیاموزید که این امر، سبب اجتماعی شدن شما می شود. توجه داشته باشید که دوست یابی، مهارت اجتماعی به شمار می رود. انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به ارتباط، یکی از نیازهای ضروری انسان هاست و طبیعی است وقتی شما روابط عاطفی نداشته باشید احساس تنهایی کنید. شما احتمالاً نیاز به داشتن روابط عاطفی را پیشتر از این احساس می کردید. در این مورد تامل کنید تاکنون برای ایجاد ارتباط عاطفی با دیگران چه کاری انجام داده اید؟ آیا ارتباط عاطفی داشته اید؟ دوام و بقای ارتباطات عاطفی شما چگونه بوده است؟ اگر ارتباطات عاطفی شما کوتاه است، دلایل آن چه بوده است؟ شما اگر بتوانید الگوی ارتباطات خود را در بیاورید می توانید بفهمید که دلیل ارتباط برقرار نکردن شما چه بوده است. این گونه بهتر می توانید تصمیم گیری کنید که برای بر طرف کردن آن چه کاری می توانید انجام دهید. اگر تا کنون با دوستی ارتباط عاطفی نداشته اید دلایل آن را برای خود دربیاورید. معمولا ارتباط عاطفی اولیه، با اعضای خانواده شکل می گیرد و پیش می رود و بعد در دوره بلوغ و نوجوانی به سمت دوستان می رود و معمولا افراد با چند نفر از دوستان خود که وجوه مشترکی با هم دارند یا تفاوت هایی که برای افراد جالب است، ارتباطات صمیمی تری پیدا می کنند و میزان ارتباط شان با آن ها بیشتر می شود و بدین ترتیب ارتباطات شکل می گیرد. روی این مهارت کار کنید تا بتوانید وارد رابطه شوید و در رابطه بمانید.


برای خودتان هیجان ایجاد کنید
شما در مورد شرایط کنونی خود چیزی نگفتید. این که در حال حاضر مشغول به تحصیل یا فعالیتی هستید یا نه. در مورد توانمندی ها و علائق خود فکر کنید و آن ها را بنویسید. این نکته مهم است که بدانید شما چه کارهای دیگری می توانید انجام دهید تا بتوانید اوقات فراغت خود را غنی و برای خود ایجاد هیجان کنید. وقتی شما انتخاب های بیشتری داشته باشید بهتر می توانید تصمیم گیری کنید.

*روان‌شناس عمومی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha