مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از انعقاد تفاهم‌نامه این سازمان با کانون جهادگران به منظور ترویج خیرین آبخیزداری خبر داد و گفت: 736 روستا در استان فارس آب شرب ندارند و با تانکر به آنها آب منتقل می‌شود.

736 روستای استان فارس آب شرب ندارند/ ورود خیرین به حوزه آبخیزداری

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از انعقاد تفاهم‌نامه این سازمان با کانون جهادگران به منظور ترویج خیرین آبخیزداری خبر داد و گفت: 736 روستا در استان فارس آب شرب ندارند و با تانکر به آنها آب منتقل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمدعلی فتاحی اردکانی با اشاره به اینکه خیرین آبخیزداری افرادی هستند که برای کار خیر در بحث آبخیزداری هزینه می‌کنند، گفت: این افراد باعث می‌شوند خیر ماندگارتری از خود به جای بگذارند. آب مایه حیات است و در صورت وجود آب در هر منطقه می‌توان کارهای دیگر را هم با اتکا به آن شروع کرد.

وی اظهار کرد: ساخت مدرسه، مساجد و پرداختن به ازدواج جوانان همگی امور خیر محسوب می‌شوند ولی آبخیزداری در زمره خیراتی است که خیری پرفایده، کم هزینه، ماندگار و منشأ سایر خیرات است.

این مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه از ابتدای دهه 80 بحث خیرین آبخیزداری را از استان هرمزگان شروع کردیم، گفت: خیرین این استان در حال حاضر مجمعی تشکیل داده و این کار را پیگیری می‌کنند. ما نیز دنبال گسترش این طرح در کل کشور هستیم و تاکنون شش استان هرمزگان، فارس، مرکزی، گلستان، خراسان رضوی و کرمان  در این زمینه فعال شده‌اند.

فتاحی در ادامه  از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان جنگل‌ها و کانون جهادگران در روز  سه‌شنبه 16 آذر، خبر داد و گفت: این کانون سازمان مردم‌نهادی است که مشتمل بر جهادگران قدیمی و بازنشسته جهاد سازندگی است که اعضای این کانون جزو افراد خوشنامی هستند که سابقه کار در روستاها را دارند و هم بین روستاییان شناخته شده هستند. این افراد از آنجا که با نوع کار آشنایی دارند کار تسهیل‌گری را در زمینه آبخیزداری انجام می‌دهند.

وی افزود: اعضای کانون جهادگران واسطه ارتباطی ما با خیرین هستند. در حقیقت سازمان جنگل‌ها بحث‌های مربوط به نظارت‌های فنی را کنترل و پیگیری می‌کند. خیرین نیز تامین مالی را برای آبخوان‌داری انجام می‌دهند. سه شنبه 16 آذر علاوه بر انعقاد تفاهم‌نامه با کانون جهادگران یک مورد طرح خیرین آبخیزداری در شهرستان گراش و روستای آقصه استان فارس اجرایی خواهد شد. طی این طرح 150 هزار متر مکعب آب استحصال و تغذیه آبخوان صورت می‌گیرد.

فتاحی با تاکید بر اینکه آبخوان‌داری علاوه بر تامین آب شرب، احیای کشاورزی منطقه را به دنبال خواهد داشت، گفت: آبخیزداری نیاز پایداری را تامین می‌کند و باعث رونق امور اقتصادی متعدد می‌شود. در حال حاضر در استان فارس 736 روستا آب شرب ندارند و با تانکر به آنها آب منتقل می‌شود بنابراین ضروری است که آبخوان‌داری در اولویت خیرین قرار گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha