مسئول فنی مرکز ژنتیک و تشخیص قبل از تولد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه درصد قابل توجهی از معلولیت‌ها حاصل ازدواج‌های فامیلی است، گفت: از نظر علم ژنتیک درصد بروز بیماری‌های ژنتیکی در ازدواج‌های فامیلی بالاتر از سایر ازدواج‌ها است.

درصد قابل توجهی از معلولیت‌ها ناشی از مشکلات ژنتیکی است

سلامت نیوز:مسئول فنی مرکز ژنتیک و تشخیص قبل از تولد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه درصد قابل توجهی از معلولیت‌ها حاصل ازدواج‌های فامیلی است، گفت: از نظر علم ژنتیک درصد بروز بیماری‌های ژنتیکی در ازدواج‌های فامیلی بالاتر از سایر ازدواج‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر رضا علی‌بخشی  با بیان اینکه اکثر معلولیت‌ها زمینه ارثی دارند، اظهار کرد: از نظر علم ژنتیک درصد قابل توجهی از معلولیت‌ها ناشی از مشکلات ژنتیکی است.

علی‌بخشی با اشاره به اینکه همه معلولیت‌ها مادرزادی نیستند، ادامه داد: در برخی از معلولیت‌ها ممکن است نوزاد هنگام تولد سالم بوده و در دوران دیگر زندگی گرفتار معلولیت شود، حتی برخی از معلولیت‌ها ممکن است در دوران بزرگسالی افراد بروز پیدا کند.

مسئول فنی مرکز ژنتیک و تشخیص قبل از تولد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به بالا بودن درصد ازدواج های فامیلی در کشور، تاکید کرد: با توجه به اینکه ریسک خطر در ازدواج‌های فامیلی بالاتر از سایر ازدواج ها است، خانواده‌ها باید قبل از برگزاری هر نوع مراسم یا حتی قبل از ایجاد دلبستگی و علاقه بین دختر و پسر نسبت به انجام آزمایش‌های ژنتیک اقدام کنند.

وی مشاوره قبل از ازدواج را در  ازدواج‌های فامیلی ضروری عنوان کرد و افزود: در ازدواج های فامیلی میزان ابتلای فرزندان به بیماری های ژنتیکی بیشتر از سایر ازدواج‌ها است. هرچه نسبت فامیلی زوجین نزدیک‌تر باشد، احتمال بروز بیماری‌های تک ژنی و مادرزادی ژنتیکی در فرزندانشان بالاتر است.

مسئول فنی مرکز ژنتیک و تشخیص قبل از تولد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: البته از نظر علمی احتمال تولد فرزندان سالم در ازدواج‌های فامیلی هم وجود دارد، اما ریسک تولد فرزندانی که مبتلا به بیماری‌های غیرقابل درمان ژنتیکی هستند، در ازدواج های فامیلی بالاتر است.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه در ازدواج های غیرفامیلی هم چنانچه زوجین سابقه بیماری ژنتیکی در خانواده شان باشد نیاز به مشاوره و انجام آزمایشات ژنتیکی وجود دارد، گفت: انجام آزمایش‌های ژنتیک در مواردی تاکید می‌شود که یا در خانواده یکی از زوجین معلولیتی وجود داشته باشد یا اینکه زوجین با هم فامیل باشند.

مسئول فنی مرکز ژنتیک و تشخیص قبل از تولد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه در استان برخی از آزمایش‌های ژنتیک قابل انجام است، گفت: آزمایش‌هایی نظیر کاریوتیپ، آمنیوسنتز، ناشنوایی، pku و ... در استان انجام می‌شود.

وی یکی از مشکلات موجود در زمینه انجام آزمایش‌های ژنتیک را مشکلات مربوط به پوشش بیمه‌ای این نوع از آزمایش‌ها عنوان کرد و افزود: اکثر بیمه‌ها از بستن قرارداد در زمینه پوشش مربوط به این آزمایشات خودداری می‌کنند.

علی‌بخشی خواستار توجه بیشتر بیمه‌ها به این موضوع در راستای ایجاد شرایط بهتر در زمینه انجام آزمایش های ژنتیک توسط خانواده‌ها شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha