یک میلیارد نفر در سراسر جهان از کمبود ویتامین دی رنج می برند و این آمار را محققان مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد اعلام کرده اند.

7 علامت هشدار دهنده عدم دریافت کافی نور خورشید

سلامت نیوز:یک میلیارد نفر در سراسر جهان از کمبود ویتامین دی رنج می برند و این آمار را محققان مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد اعلام کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،این در حالی است که عدم دریافت کافی نور خورشید و در نتیجه آن، عدم سنتز کافی ویتامین دی منجر به بروز علائم جسمی و روانی خواهد شد:

احساس افسردگی: ابتلا به اختلال عاطفی فصلی در فصول سرد سال بیشتر است و نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی که در نتیجه عدم دریافت کافی نور خورشید در فصول سرد، دچار فقر ویتامین دی می شوند، 10 برابر بیش از سایرین در معرض خطر افسردگی هستند. سطوح پایین ویتامین دی با کاهش سطح سروتونین و ابتلا به افسردگی ارتباط مستقیم دارد.

افزایش وزن: نور خورشید منجر به تامین اسید نیتریک می شود؛ ماده مغذی که سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و مانع پرخوری می شود. مطالعاتی که در مجله آمریکایی دیابت منتشر شده، نشان می دهد قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به جلوگیری از افزایش وزن و دفع دیابت می شود.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان: محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد اعلام کرده اند مردانی که دچار کمبود ویتامین دی ناشی از عدم دریافت نور خورشید هستند، دو برابر بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. به گفته این محققان قرار گیری روزانه 15 دقیقه در معرض نور خورشید به طور محافظت شده (همراه با استفاده از کرم های ضد آفتاب)، خطر ابتلا به سرطان های سینه، پروستات و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

درد استخوان: خطر ابتلا به آرتریت و فیبرومیالژیا (درد مزمن عضله و خستگی)، در بزرگسالانی که از کمبود ویتامین دی به دلیل عدم قرار گیری در معرض نور خورشید رنج می برند، بیشتر است. مواد مغذی مانند کلسیم و کلاژن برای ساخت استخوان ها ضروری هستند اما بدون دریافت دوز مناسب ویتامین دی، این اتفاق نمی افتد.

ضعف سیستم ایمنی بدن: اجتناب از نور خورشید می تواند شما را سریع تر بیمار کند در حالی که دوز مناسب از ویتامین دی منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و شانس ابتلا به عفونت های در حال توسعه و آنفلوآنزا را کاهش می دهد.

ابتلا به اختلالات خواب: فقدان نور خورشید و قرار گیری طولانی مدت در معرض نور مصنوعی یا صفحه های نمایش الکترونیکی باعث مشکلات جدی خواب می شود ضمن این که ریتم شبانه روزی و ساعت داخلی بدن را نیز بهم می زند.

تعریق بیش از حد: این علامت، یکی از نشانه های کلاسیک عدم دریافت کافی نور خورشید است. حتی سطوح متوسط و پایین کمبود ویتامین دی، علاوه بر تعریق بیش از حد، مشکلات شگفت آور بهداشتی از جمله دیابت، آرتروز و سرطان را به همراه دارد.

منبع:prevention

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • amir ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    مطلب بسیار مفیدی بود