سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 200027

یك جراح لثه گفت: حفره دهان محل ورود مواد غذایی به سیستم گوارشی ست و از مجموعه ای از ارگان های مختلف تشکیل شده است.

سلامت «دهان و دندان» حلقه گمشده در سلامت عمومی

سلامت نیوز:یك جراح لثه  گفت: حفره دهان محل ورود مواد غذایی به سیستم گوارشی ست و از مجموعه ای از ارگان های مختلف تشکیل شده است.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر بهزاد هوشمند، جراح لثه در گفتگو با برنامه «فراسو» شبكه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: در این مجموعه از همه مهم تر، از نگاه عفونت، بیماری های نسوج نگهدارنده دندان است. دندان ها توسط نسوج به استخوان فک متصل می شود.


وی ادامه داد: این نسج اجازه می دهد، دندان حرکت مختصری در جای خود داشته باشد. در نتیجه فرد می تواند با عمل جویدن، لقمه را از دهان وارد دستگاه گوارش کند.


این جراح لثه در ادامه تصریح كرد: اما اگر در اثر عدم رعایت مناسب بهداشت، تغذیه و مصرف سیگار و عادات مضره بهداشتی شرایطی ایجاد شود که چسبندگی بافت لثه به بافت استخوان و بافت زیرین یعنی بافت حمایت کننده دندان از بین برود، لثه از دندان فاصله گرفته و شیاری تشکیل می شود که می گویند پاکت پرودنتال یا پاکت لثه که در قدیم می گفتند، لثه پیوره گفته می شد.


وی با تاكید بر اینكه در این کیسه عفونت های بی هوازی شکل می گیرد، گفت: این کیسه شرایطی ایجاد می کند که مواد غذایی باقی مانده و بقایای میکروارگانیسم که در شرایط عادی بیماریزا نیستند، ایجاد عفونت در محل می کند.


با بیان اینكه در حقیقت حلقه گمشده در سلامت عمومی مردم به سلامت دهان و دندان مربوط است، ادامه داد: یکی از شایع ترین اپیدمی عفونی عموم بشر، در کنار پوسیدگی دندان، عفونت های لثه است؛ که فراموش می شود.


وی در پایان با بیان اینكه دندان باید در جای سالمی قرار گیرد، اظهارداشت: به طور کلی، عفونت لثه را نباید ساده تلقی کرد؛ چون میکروارگانیسم های این ناحیه محصولاتی تولید می کنند كه اثرتش را بر همه ارگان های بدن- حتی ارگان های دور دست، مانند قلب، مغز، کبد و مفاصل می گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha