سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

هر چند زندگی دانشجویان در خوابگاه منجر به اجتماعی شدن آنها می‌شود، اما ورود به زندگی جمعی آن هم بدون تجربه قبلی مخاطراتی را به همراه دارد که همیشه دانشجویان از آن به تلخی یاد می‌کنند. به نظر می‌رسد که برای رفع مشکلات موجود در این حوزه باید دانشجویان خود را با شرایط وفق داده و تنها با مسائل کنار بیایند. این گزارش به مناسبت روز دانشجو حرف‌‌های دانشجویان خوابگاهی را بازتاب داده و از طرف دیگر، به مسائل زندگی جمعی آنها نیز پرداخته است.

۲ روی سکه زندگی خوابگاهی

سلامت نیوز: هر چند زندگی دانشجویان در خوابگاه منجر به اجتماعی شدن آنها می‌شود، اما ورود به زندگی جمعی آن هم بدون تجربه قبلی مخاطراتی را به همراه دارد که همیشه دانشجویان از آن به تلخی یاد می‌کنند. به نظر می‌رسد که برای رفع مشکلات موجود در این حوزه باید دانشجویان خود را با شرایط وفق داده و تنها با مسائل کنار بیایند. این گزارش به مناسبت روز دانشجو حرف‌‌های دانشجویان خوابگاهی را بازتاب داده و از طرف دیگر، به مسائل زندگی جمعی آنها نیز پرداخته است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: اگر به اطراف خود دقت کنید قطعا دانشجویانی را در اقوام و یا سطح شهر خود می‌یابید که برای تحصیل به شهر دیگری مهاجرت کرده اند. در نگاه اول شاید زندگی دانشجویی مملو از خاطرات شیرین و کسب تجربه‌های دلنشین باشد، اما این سکه روی دیگری هم دارد که تنها دانشجویان از آن باخبرند و آن زندگی در خوابگاهی است که باید با انواع رفتارهای متفاوت دست و پنجه نرم کرد، رفتارهایی که گاهی دست روی نقطه‌ای می‌گذارند که با اعصاب برخی دانشجویان بازی می‌شود و در این میان ماجراهایی شکل می‌گیرند که سر دراز دارند. گرچه عوامل زیادی در شکل گیری انواع ناملایمات در خوابگاه نقش دارد، اما باید این را پذیرفت که زندگی جمعی هم منحصر به خود است و دانشجویان تنها باید آستانه تحمل خود را بالا برده تا بتوانند بدون دغدغه خاطر از این مرحله گذر کنند، چرا که زندگی در خوابگاه تا پایان دوره دانشجویی همراه آنهاست و چاره ای ندارند جز اینکه هضم انواع مسائل را با خود تمرین کنند. از سوی دیگر، حضور و تداوم در زندگی جمعی مهارت‌هایی را می‌طلبد که به وفور فقدان آن در میان دانشجویان احساس می‌شود، آن‌چنان که هیچ‌گاه در میان کتب درسی حرفی از آن به میان نیامده و دانش آموزان به یکباره پس از پایان تحصیل در مدارس رهسپار محیطی می‌شوند که کاملا از نحوه تعاملات با دیگران بی خبرند. محیطی که از آن به خوابگاه تعبیر می‌شود، اما افراد ساعات زیادی از شبانه روز را در آن سپری می‌کنند و ممکن است ناخواسته وارد حواشی ای شوند که بیرون آمدن از آن تبعاتی را به دنبال دارد. بر همین اساس ضروری است به جای خرده گرفتن به دانشجویان و به کار بردن القابی به دور از شان انسانی مسائل آموزشی را زیر سوال برد، چرا که مهارت‌های ارتباطی به حدی در آنها کمرنگ است که افراد بدون کوچک‌ترین آشنایی با سبک‌های رفتاری به دنیای جمعی پرتاپ می‌شوند. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه دانشجویان می‌توانند بدون دانش و مهارت لازم با انواع فرهنگ‌ها و برخوردها در خوابگاه کنار بیایند در حالی که هیچ آموزشی در این زمینه ندیده اند.

حضور فرهنگ‌های مختلف در خوابگاه

ساحل پرواره ۲۱ ساله دانشجوی ترم سه رشته مهندسی بهداشت محیط است. کرمانشاهی است، اما در شهر همدان درس می‌خواند. او درباره مشکلات زندگی جمعی در خوابگاه می‌گوید: وقتی از محیط خانه جدا شده و دانشجویان به خوابگاه وارد می‌شوند، سلیقه‌ها متفاوت است و بر همین اساس مشکلات زیاد می‌شود، اما چاره‌ای نیست و باید تا پایان تحصیل با این شرایط کنار آمد. غزل نمدیان دانشجوی ۲۲ ساله‌ای است که ترم پنج رشته ادبیات انگلیسی است. ساکن کرج است و در دانشگاه فردوسی مشهد درس می‌خواند. از او می‌پرسیم مشکلات زندگی جمعی در خوابگاه چیست که می‌گوید: بسیاری اوقات وسایل گم می‌شوند و درس خواندن در زمان امتحانات سخت است، چرا که تناسبی بین روزهای امتحانات دانشجویان وجود ندارد. از سوی دیگر، در خوابگاه دانشجویان از هر قشری هستند و اعتماد به افراد به سختی صورت می‌گیرد. غزل اظهار می‌کند: دانشجویان مجبورند برای تحصیل از خانواده دور شوند ولی باید این تنهایی و دور بودن از خانواده را به نحوی جبران کرد پس چه بهتر که با هم اتاقی‌ها دوست باشند تا سختی‌ها از بین برود. نیلوفر باقری ۲۰ ساله دانشجوی ترم پنج ادبیات انگلیسی است. او در معرفی خود می‌گوید: ساکن کرج هستم و اکنون در کرج درس می‌خوانم ولی قبلا در نیشابور مشغول به تحصیل بودم. او در مورد زندگی جمعی دانشجویان می‌افزاید: بزرگ‌ترین مشکل در خوابگاه وجود فرهنگ‌های مختلف است، اینکه باید با آنها کنار بیایی و مشکلات را تحمل کنی. این مساله منجر به هرج و مرج، بی نظمی و اختلاف عادت‌ها بین افراد می‌شود. او ادامه می‌دهد: مسئولیت‌های سنگین، دوری از زندگی شخصی، افراد غیر قابل اعتماد و حتی گاهی انحرافات اخلاقی دیگران مشکلات خوابگاه را دو چندان می‌کند. این دانشجو به مزایای زندگی جمعی دانشجویان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: زندگی جمعی باعث می‌شود که خود را با اخلاق و عقاید مختلف وفق دهی و این مساله منجر به اجتماعی شدن می‌شود، حس سازگاری با محیط را بالا می‌برد و یاد می‌گیری که به جای مشاجره راه‌های ارتباط برقرار کردن با دیگران را امتحان کنی. نیلوفر با بیان اینکه دانشجویان در خوابگاه زندگی مستقل را تجربه می‌کنند، ادامه می‌دهد: وقتی دانشجویان می‌پذیرند که در خوابگاه زندگی کنند باید با شرایط آن کنار بیایند، چون علاوه بر مزایا، معایب خاص خودش را هم دارد.

ضعف ریشه‌ای در زندگی گروهی

یحیی نوش آبادی۲۳ ساله و ساکن تهران است که در رشته معماری در شهر همدان درس می‌خواند. او درباره زندگی جمعی دانشجویان می‌گوید: زندگی جمعی بر پایه اعتماد و همکاری شکل می‌گیرد و به اعتقاد من افرادی که توان ضعیفی در همکاری و کار گروهی دارند به دلیل ضعف مالی در تهیه منزل شخصی در خوابگاه جمع می‌شوند. این دانشجو ادامه می‌دهد: جامعه ما در زندگی گروهی به شدت دچار ضعف ریشه ای است که از دروس تحصیلی ما نشات می‌گیرد و همه مشکلات دانشجویان به دلیل عدم ناهماهنگی در سبک زندگی و وجود نداشتن احترام به حقوق افراد شکل می‌گیرد. مهدی باقری ۲۰ ساله دانشجوی ترم دو رشته معماری است. ساکن تهران است و در ساری درس می‌خواند. از مشکلات زندگی در خوابگاه می‌گوید: خودخواهی برخی افراد خوابگاهی و ناسازگاری برنامه‌های دانشجویان با هم از مشکلات عمده زندگی جمعی است. البته نظافت سرویس‌های بهداشتی و کیفیت پایین غذاها هم در زمره مشکلات خوابگاهی قرار دارد. او درباره تطبیق دانشجویان با زندگی جمعی ادامه می‌دهد: من سعی کردم به دیگران کاری نداشته باشم، با برنامه‌های خودم جلو بروم و نگذارم کسی در کارهایم دخالت کند. سجاد گوگردی، ۲۲ ساله، ساکن فردیس و دانشجوی ترم دو رشته مکانیک خودرو است که در دانشگاه شهید خدادادی انزلی درس می‌خواند. او درباره مشکلات زندگی در خوابگاه می‌گوید: یکی از مشکلات کلی در خوابگاه تحمل کردن اخلاق و فرهنگ‌های مختلف است، چون معمولا در اتاق‌ها تعداد افراد ساکن زیاد است که باید با آنها کنار آمد تا به آدم سخت نگذرد. رعایت نکردن نظافت فردی و عمومی هم جای خود را دارد که باید این شرایط را تحمل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha