مدیرکل بهزیستی استان تهران به پیشگیری از معلولیت‌ها با اجباری شدن مشاوره ژنتیک تاکید کرد.

استان تهران دارنده رتبه نهم در سالمندی جمعیت

سلامت نیوز:مدیرکل بهزیستی استان تهران به پیشگیری از معلولیت‌ها با اجباری شدن مشاوره ژنتیک تاکید کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اصغر باقری در نشست خبری که به مناسبت هفته جهانی معلولان در محل بهزیستی استان تهران برگزار شد، گفت: درحال حاضر 148 هزار و 263 پرونده در رابطه با معلولیت در بهزیستی استان تهران تشکیل شده که 12 هزار مورد آن در رابطه با نابینایی،حدود 54 هزار پرونده جسمی-حرکتی، حدود 38 هزار پرونده مربوط به معلولیت ذهنی، حدود 8 هزار پرونده مربوط به بیماران روانی، 21 هزار و 400 مورد در رابطه با ناشنوایی و حدود 13 هزار پرونده در رابطه با معلولیت‌های گفتاری تشکیل شده است.


 وی در ادامه با بیان آنکه در حال حاضر 216 مرکز برای نگهداری معلولان جسمی، روانی، ضایعه نخاعی و سالمندان در استان تهران فعال است افزود: 19 هزار و 94 نفر در این آسایشگاه‌ها نگهداری می‌شوند.

 

وی در ادامه در خصوص نیاز های بهزیستی استان تهران در زمینه مراکز نگهداری روزانه و شبانه روزی اظهار کرد: در رابطه با مراکز توانبخشی جسمی و حرکتی به 25 مرکز، در رابطه با ضایعه نخاعی به 5 مرکز و به طور کلی به 52 مرکز در سطح استان تهران نیاز داریم.

باقری در ارتباط با پشت نوبتی‌های خدمات این سازمان نیز اظهار کرد: در حال حاضر 4869 معلول پشت نوبت دریافت خدمات هستند و 44 هزار و 264 معلول مستمری‌ بگیرند که رقم مستمری آن ها از 53 تا 100 هزار تومان است؛ این در حالیست که اعتبارات این سازمان در حوزه توانبخشی 108 میلیارد تومان است و در حال حاضر در حوزه تجهیزات و لوازم توانبخشی به سمت صفر کردن پشت نوبتی‌ها حرکت می کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران هم چنین بر اجباری شدن مشاوره ژنتیک تاکید کرد و گفت: در 6 ماهه امسال 50 هزار و 773 نفر خدمات ژنتیک دریافت کردند، هم چنین آنکه در سال گذشته 141 هزار و 161 خانواده آموزش پیشگیری از تولد کودک معلول را دریافت کرده‌اند؛ غربالگری بینایی نیز برای 10 هزار و 82 نفر و غربالگری شنوایی برای 41 هزار و 981 نفر اجرا شده است.

وی با بیان آنکه طرح جدیدی را با موضوع توانبخشی مبتنی بر جامعه در بهزیستی استان تهران در حال پیگیری است گفت: این طرح در راستای افزایش مسئولیت پذیری اجتماع در قبال معلولان بوده و در این طرح معلولان در سطح محلات آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند و در حال حاضر 6 هزار و 713 معلول در این طرح شناسایی شده است.

باقری همچنین اظهار کرد: رفع موانع معماری شهری و مناسب‌سازی برای معلولان نیز بسیار اهمیت دارد که نیاز داریم شهرداری، تشکل‌های معلولان، استانداری و معاونت عمرانی وزارت کشور بسترهای لازم را فراهم کنند.

وی ادامه داد: استان تهران از نظر سالمندی رتبه 9 را در کشور دارد و در حال حاضر به سمت سالمندی می‌رویم؛ به همین دلیل شورای ساماندهی سالمندی استان تهران برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه در جهت اتخاذ تدابیر مناسب انجام می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران هم چنین از اجرای پایلوت برنامه پیشگیری از آلزایمر در استان تهران خبرداد و گفت: 809 بیمار مبتلا به اوتیسم نیز در سطح استان شناسایی شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha