آمارهای نگران کننده‌ای از سوی مسئولان بهداشت و درمان کشور مطرح شده است. از یک سو وزیر بهداشت اعلام کرد که هر هفته ۵۰۰ نفر در کشور به علت سوانح و حوادث جانشان را از دست می‌دهند و از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت در مورد آخرین آمارها از حوادث ترافیکی، آمار مرگ و میرهای ناشی از حوادث به‌ویژه تصادفات در کشور را از مجموع آمار مرگ‌های ناشی از سه بیماری ایدز، سل و مالاریا بیشتر اعلام کرد.

هر ٣١ دقیقه یک ایرانی بر اثر تصادف می‌میرد

سلامت نیوز: آمارهای نگران کننده‌ای از سوی مسئولان بهداشت و درمان کشور مطرح شده است. از یک سو وزیر بهداشت اعلام کرد که هر هفته ۵۰۰ نفر در کشور به علت سوانح و حوادث جانشان را از دست می‌دهند و از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت در مورد آخرین آمارها از حوادث ترافیکی، آمار مرگ و میرهای ناشی از حوادث به‌ویژه تصادفات در کشور را از مجموع آمار مرگ‌های ناشی از سه بیماری ایدز، سل و مالاریا بیشتر اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: حسن قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به جان باختن تعداد زیادی از نیروهای جوان و کارآمد کشور در حوادث و سوانح جاده ای در هر سال گفت: هر سال در کشور حدود ۱۸ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر بر اثر این حوادث، دچار معلولیت می‌شوند و گرفتاری‌های زیادی از نظر روحی، روانی و اجتماعی برای مردم و کشور به وجود می‌آید و جای تاسف و غصه دارد که چنین نیروهای جوانی را که برای آنها هزینه‌های زیادی شده از دست می‌دهیم. او افزود: اگر به آمار تلفات جاده ای در کشور توجه کنیم متوجه می‌شویم که کدام خودرو بیشتر دچار حادثه شده و اگر از ایمن بودن آن اطمینان نداریم، چرا اجازه تولید آن را می‌دهیم؟ بنابراین اگر نتوانیم در بخش پیشگیری، اقدامات ویژه ای را انجام دهیم در بخش درمان نیز ناتوان خواهیم بود. وزیر بهداشت تصریح کرد: هر هفته در کشور بر اثر حوادث و سوانح، به اندازه سرنشینان دو هواپیما یعنی ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین باید بیشتر از درمان، بر پیشگیری توجه و تاکید داشته باشیم و باید تصمیمات پیشگیرانه ای در مجلس و دولت تصویب شود و متاسفانه هر کجا که اشتباهی اتفاق می‌افتاد به دلیل اینکه از مردم رای می‌خواهیم و یا می‌خواهیم محبوب بمانیم، اشتباه‌ها را نادیده می‌گیریم و آن را تایید می‌کنیم.

حوادث مرگبارند

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث به ویژه تصادفات در کشور از مجموع آمار مرگ‌های ناشی از سه بیماری ایدز، سل و مالاریا بیشتر است. ایرج حریرچی اظهار کرد: ۹ درصد کل مرگ و میرها و ۱۲درصد بار بیماری‌ها به علت حوادث و به ویژه حوادث ترافیکی است. در گروه سنی ۱۵ تا ۴۴سال، بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ها ناشی از حوادث است. مرگ ناشی از حوادث، بیش از دو برابر مرگ‌های ناشی از سه بیماری ایدز، سل و مالاریاست. او افزود: با اینکه کشورهای توسعه‌یافته این را کاهش داده‌اند، ولی پیش بینی می‌شود که حوادث ترافیکی به عامل هفتم مرگ و میر تبدیل ‌شود. به طور تقریبی بیشتر مرگ‌ها در کشورهای جهان سوم به دلیل همین حوادث است. همچنین مردان نیز به طور معنی داری بیش از دوبرابر از بین می‌روند. حریرچی تصریح کرد: شایع‌ترین علت مرگ ناشی از حوادث، مربوط به حوادث ترافیکی، ضربه، سقوط، خشونت و سایر موارد است. ۵۰درصد علت مرگ‌های غیرطبیعی ناشی از حوادث حمل و نقل است.

دارای رتبه هشتم در مرگ ناشی از حوادث ترافیکی هستیم

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه حوادث ترافیکی با توجه به شدت آن یکی از بیماری‌های مهم محسوب می‌شود، ادامه داد: علت اصلی از دست رفتن سال‌های عمر در کشور، در درجه اول حوادث ترافیکی و سومین علت مرگ پس از سکته‌های مغزی و قلبی اعلام شده است. به گفته حریرچی، ایران از نظر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی، به نسبت جمعیت، در رتبه هشتم دنیا قرار دارد. او در عین حال از کاهش آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی طی یک دهه اخیر خبر داد و گفت: در سال ۸۴ این آمار برابر ۲۷هزار و ۷۵۵ نفر بودکه در سال ۹۳ به ۱۶ هزار و ۸۷۲ و در سال ۹۴ به ۱۶هزار و ۵۸۴ مورد رسید. به طور متوسط هر ۳۱ دقیقه، یک ایرانی به دلیل حوادث ترافیکی از بین می‌رود و هر چهار دقیقه، یک خانواده از تصادفات جان سالم به در می‌برد. حریرچی خاطرنشان کرد: اگر در مجموع، یک کیلومتر سرعت خودروها در کشور کاهش یابد، چهار تا پنج درصد تصادفات کم می‌شود. استفاده از کمربند ایمنی ۴۰تا ۵۰ درصد صدمات و ۴۰تا ۶۰ درصد صدمات کشنده را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از صندلی مخصوص کودک در ماشین تا ۷۱ درصد و کلاه ایمنی تا ۷۰ درصد خطر صدمات را کاهش می‌دهد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، شیوع نزاع‌های خیابانی در کشور بالاست و درصد زیادی از آنها نیز بدون قصد قبلی صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha