معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:براساس آخرین آمارها سالانه 375 هزار مرگ و میردرکشورداریم که 150 هزار مورد آن یعنی حدود 40 درصد زودرس کمتر از70 سال است.

حدود40 درصد مرگ ومیرها درایران زودرس است/ اضافه وزن 67درصد ایرانی ها

سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:براساس آخرین آمارها سالانه 375 هزار مرگ و میردرکشورداریم که 150 هزار مورد آن یعنی حدود 40 درصد زودرس کمتر از70 سال است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتررضا ملک زاده روز سه شنبه در هفدمین کنگره بین المللی تغذیه انترال و پرانترال آسیا، افزود:از این تعداد مرگ و میر در کشور حدود 95 هزار مورد مربوط به افراد کمتر از50 سال است.
وی ادامه داد که از مجموع فوتی های کمتر از 50 سال ، 35 هزار مورد مربوط به سکته های قلبی و مغزی ، حدود 15 هزار مورد به حوادث و سوانح و حدود 10 هزار مورد مربوط به سرطان ها است.

** 67 درصد ایرانی ها اضافه وزن دارند
وی با اشاره به اینکه 67 درصد ایرانی ها اضافه وزن دارند، گفت: بطور متوسط 30 درصد غذاهایی که ما مصرف می کنیم اضافه است.اغلب ایرانی ها بیش از حد غذا مصرف می کنند.


معاون وزیر بهداشت تاکید کرد که فرهنگ مصرف بهینه باید در کشور نهادینه شود تا مردم ضمن جلوگیری ازاسراف به دنبال سلامتی خود باشند.
وی مهمترین راه پیشگیری از چاقی را درست مصرف کردن غذاها دانست و گفت: تحرک بدنی و ورزش در کاهش چاقی نقش مهمی دارند.

** 70 درصد کالری های از قندها است
وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از انرژی و کالری مصرفی ما از قندها است، افزود: برنج، نان، شرینیجات که ازغذاهای قندی هستتد 70 درصد انرژی و کالری ما را تامین می کنند.
معاون وزیر بهداشت این روند را نامناسب دانست و گفت که غذاهای نامناسب سبب چاقی و این عارضه نیز موجب ابتلا به بیماری هایی مانند قند خون می شود.
وی به اصلاح غذاهای زیان آور در شورای عالی سلامت اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف نمک در دستور کار این شورای قرار گرفته است.
وی ادامه داد که براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی گوشت های صنعتی ، سرطان زا تشخیص داده شده اند.
ملک زاده به وضع مالیات بر سیگار اشاره کرد و گفت که در برخی از کشورها بر نوشابه های گازدار و غذاهای شیرین مالیات وضع شده است.به طور مثال در کشور مکزیک نوعی مالیات بر نوشابه ها وضع شده است.


معاون وزیر بهداشت افزود: بطور کل بیشترین بحثی که در ارتباط با تغذیه در ایران مطرح است میزان سرانه مصرف انرژی است، یعنی مجموعه غذایی که ما در ایران مصرف می کنیم بالاتر از حد مورد نیاز است واز استانداردهای جهانی بالاتر است.
وی اظهار کرد: بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی نزدیک به 3هزار و 600 کیلو کالری سرانه کالری ایرانی ها است.این در حالی است که سرانه کالری در دنیا حدود 2800 کالری است.
وی به میزان مصرف سرانه پروتئین اشاره کرد و گفت: حتی میزان مصرف سرانه پروتئین ما هم از مصرف متوسط جهانی بالاتر است.
ملک زاده با بیان اینکه مشکلی به نام تغذیه در جمعیت سالم خود نداریم اظهار کرد:بیشتر مشکل سوء تغذیه ما برمی گردد به افرادی که بیماری خاصی دارند.
هفدهمین کنگره بین‌المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا (Parenteral and Enteral Nutrition Society of Asia) امروز سه شنبه 16 آذر با شعار مبارزه با سوءتغذیه در بیمارستان در هتل المپیک تهران آغازشد.


تغذیه انترال به روشی اطلاق می‌شود که مواد غذایی از طریق لوله‌های مخصوص وارد سیستم گوارش می شود و روش پارنترال روشی است که مواد غذایی از طریق داخل عروقی به بیماران رسانده شود. در تغذیه انترال لوله استفاده‌شده جهت رساندن مواد غذایی را می‌توان در نقاط مختلف سیستم گوارش از قبیل معده و روده از طریق بینی، دهان و یا جراحی قرارداد. در تغذیه پرنترال که در آن تغذیه از طریق داخل عروقی انجام می‌پذیرد تغذیه از طریق عروق مرکزی یا از عروق محیطی انجام می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha