باران می‌بارد و تا چشم کار می‌کند خودروها در صف ترافیک معابر و بزرگراه‌های پایتخت جا خوش‌ کرده‌اند. زمان به کندی می‌گذرد و محاسبات شهروندان برای زندگی‌ روزانه‌شان به هم خورده است؛ این وضعیت این روزهای تهرانی‌هاست.کارشناسان که برای هر پدیده‌ای دلیل دارند، معتقدند ترافیک در نیمه‌دوم سال همیشه گریبان‌گیر‌تر است. اما مشاور سابق شهردار تهران در امور حمل‌و‌نقل‌و‌ترافیک فکر می‌کند چاره باز شدن این گره کور در دست مدیریت شهری است. کافی است آنها کمی هم به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی فکر کنند.

گره ترافیکی پایتخت به دست چه کسی باز می‌شود؟

سلامت نیوز:باران می‌بارد و تا چشم کار می‌کند خودروها در صف ترافیک معابر و بزرگراه‌های پایتخت جا خوش‌ کرده‌اند. زمان به کندی می‌گذرد و محاسبات شهروندان برای زندگی‌ روزانه‌شان به هم خورده است؛ این وضعیت این روزهای تهرانی‌هاست.کارشناسان که برای هر پدیده‌ای دلیل دارند، معتقدند ترافیک در نیمه‌دوم سال همیشه گریبان‌گیر‌تر است. اما مشاور سابق شهردار تهران در امور حمل‌و‌نقل‌و‌ترافیک فکر می‌کند چاره باز شدن این گره کور در دست مدیریت شهری است. کافی است آنها کمی هم به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی فکر کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، طی هفته‌های اخیر پایتخت‌نشینان شاهد چند گره ترافیکی سنگین بودند. اول آذر ماه بود که برف و باران پایتخت‌نشینان را غافلگیر کرد و ترافیک صبحگاهی که به طور معمول تا ساعت 9 صبح در پایتخت تخلیه می‌شود تا ساعت‌های طولانی ادامه داشت.

به گفته نوشین سرور، مدیر مرکز کنترل و نظارت ترافیک شهرداری تهران طول ترافیک صبحگاهی در پایتخت در آن روز با توجه به بارش برف در نقاط مختلف شهر به 240 کیلومتر رسیده بود.

هنوز چند روز از آن ترافیک طاقت‌فرسا نگذشته بود که هفتم آذر ماه شهروندان تهرانی از ظهر شاهد بار ترافیکی سنگینی در پایتخت بودند. در ساعت‌های اولیه شب هفتم‌آذر سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ علت این ترافیک را استفاده از خودروهای شخصی به دلیل سرمای هوا و شرکت مردم در مراسم‌ مذهبی عنوان کرد.

ترافیکی که امروز بیش از گذشته بلای جان پایتخت‌نشینان شده است از نظر مسئولان دلایل متفاوتی دارد، برخی معتقدند ترافیک در پایتخت در نیمه‌دوم سال افزایش پیدا می‌کند و عده‌‌ای دیگر این ترافیک را ناشی از افزایش خودرو‌های تک سرنشین می‌دانند.

مهرداد تقی‌زاده، کارشناس حوزه حمل‌ونقل و ترافیک معتقد است مشکل ترافیکی در تهران یک موضوع طبیعی اما کاملا منفی است. او در این باره می‌گوید: تهران به یک شهر خودرو محور تبدیل شده است. زمانی که شهرداری تهران هزینه‌های زیادی را صرف ساخت بزرگراه، پل و تونل می‌کند و در واقع مردم را به استفاده از خودروهای شخصی سوق می‌دهد.

او با بیان اینکه در مشکل ترافیکی پایتخت مسایل مربوط به ‌آب‌و‌هوا هم تاثیر‌گذار است، اضافه می‌کند: اما مشکل اصلی موجی است که درباره استفاده از خودروهای شخصی در سایر کلانشهرها از جمله تهران به وجود آمده است.

توسعه نیافتن حمل و نقل عمومی نقش اول ترافیک در تهران

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل و ترافیک توسعه پیدا نکردن حمل و نقل عمومی را علت اصلی بروز ترافیک در پایتخت می‌داند و می‌گوید: افزایش معابر برای استفاده از خودروهای شخصی یک اشتباه مهم است. وقتی ما این معابر را توسعه می‌دهیم مطلوبیتی برای استفاده از خودروهای شخصی ایجاد می‌شود. نه تنها در تهران بلکه در همه‌ شهرهای دنیا مردم به استفاده از خودروهای شخصی بیشتر تمایل دارند.

تقی‌زاده در واکنش به اظهارات مسئولان مدیریت شهری درباره نبود بودجه برای افزایش سامانه حمل‌و‌نقل عمومی می‌گوید: مسئولان می‌توانند پولی را که صرف توسعه معابر شهری می‌کنند برای توسعه حمل و نقل عمومی صرف کنند. آنها می‌توانند با توسعه خطوط اتوبوس‌رانی، مترو یا راه اندازی طرح ریلی ترانوا از مشکل ترافیکی تهران بکاهند.

او با توجه به وضعیت نامناسب وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت توضیح می‌دهد: ازدحام در داخل واگن‌های مترو بسیار به چشم می‌آید؛ ما حتی نتوانستیم سرفاصله ورود قطار به ایستگاه‌ها را به 2 دقیقه برسانیم. مدیران می‌گویند پولی برای افزایش واگن‌ها نداریم پس چرا برای ساخت زیر‌گذر، پل‌ها و ... پول کافی وجود دارد؟

مشاور عالی سابق شهردار تهران در امور حمل‌و‌نقل‌و‌ترافیک با بیان اینکه نصیحت مردم به استفاده از خودروهای شخصی در حالی که وضعیت حمل و نقل عمومی نامناسب است، امری بیهوده به نظر می‌رسد، ادامه می‌دهد: شبکه حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت ناقص است و مردم در برخی از مناطق به حمل و نقل عمومی دسترسی ندارند.

او معتقد است این روند افزایش ترافیک در پایتخت ادامه‌دار خواهد بود و این مشکل با شرایطی که وجود دارد؛ حل نشدنی است. تقی‌زاده با اشاره به اینکه مردم بارها نشان داده‌اند فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی به خوبی در آنها نهادینه شده است، اضافه می‌کند: برخی از روزها که تصمیم می‌گیرم از اتوبوس‌های بی‌آر‌تی استفاده کنم باید دقایق طولانی را صرف کنم تا پس از آمدن چند اتوبوس به اسختی(بابت ازدحام جمعیت)سوار یکی از آنها شوم و این ناشی از کمبود اتوبوس‌ها در تهران است.

نقش پلیس راهور در ترافیک

تقی‌زاده مدعی است باید نگرش مدیران شهری درباره توسعه حمل و نقل شهری و توسعه معابر تغییر پیدا کند. او به نقش پلیس راهنمایی و رانندگی هم در مشکلات ترافیکی پایتخت اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از مشکلات ترافیکی پایتخت دستکاری چراغ‌های هوشمند توسط پلیس راهور است که این حرکت در واقع خاصیت این چراغ‌ها را از بین می‌برد.

مشاور سابق عالی شهردار تهران در امور حمل‌و‌نقل‌و‌ترافیک به حضور ماموران پلیس راهور در رمپ‌های بزرگراهی اشاره می‌کند و می‌گوید: حضور ماموران در رمپ‌ها ترافیک‌زا است، در کشورهای دیگر هم کنترل رمپ وجود دارد اما شیوه کنترل در کشور ما باید اصلاح شود.

پایتخت نشنیان سال‌هاست که با ترافیک دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند اما هنوز چاره‌ای برای آن اندیشیده‌ نشده و کافی است چند ساعتی هم باران و برف بیاید تا ماندن در ترافیک به ساعت‌های طولانی برسد. تهرانی‌ها یا باید منتظر تمهیدات مدیریت شهری باشند تا برای ترافیک بالاخره چاره‌ای بیابند یا حتیالمقدور با همین وضعیت حمل و نقل عمومی کنار بیایند تا مجبور نشوند وقت خود را در ترافیک‌های کیلومتری شهرشان بگذارنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha