یک کلاهبردار حرفه‌ای که با جعل مدارک، بیش از ۲۰‌ میلیارد ریال از ۸۰ متقاضی بازنشستگی کلاهبرداری کرده بود، دستگیر شد.

کلاهبرداری ۲۰‌ میلیاردی از ۸۰ متقاضی بازنشستگی

سلامت نیوز: یک کلاهبردار حرفه‌ای که با جعل مدارک، بیش از ۲۰‌ میلیارد ریال از ۸۰ متقاضی بازنشستگی کلاهبرداری کرده بود، دستگیر شد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: سردار عبدالرضا آقاخانی، فرمانده انتظامی استان اصفهان، گفت: چندی‌پیش شهروندی به یکی از کلانتری‌های شهرستان نجف‌آباد مراجعه و عنوان کرد فردی تحت عنوان کارگزار بیمه با تنظیم قرارداد صوری در قبال دریافت مبلغ ۱۵‌ میلیون تومان به وی متعهد شده که سنوات پرداخت بیمه ۲۰ساله او را تا سقف ۳۰ سال به اداره بیمه پرداخت و وی را بازنشسته کند اما این فرد پس از دریافت وجوه متواری شده و به هیچ‌کدام از تعهداتش عمل نکرده است.

وی افزود: بلافاصله پس از اظهارات مال‌باخته پرونده به اداره جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ارجاع شد و کارآگاهان به صورت ویژه موضوع را بررسی کردند که در جریان رسیدگی نیز ۲۰ نفر از افرادی که به وسیله متهم مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند به پلیس آگاهی استان اصفهان مراجعه و شکایتی را اعلام کردند. سردار آقاخانی گفت: در تحقیقات صورت‌گرفته مشخص شد متهم که اهل یکی از استان‌های جنوبی کشور است، دارای مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی بود و از سال ۸۹ با جعل ده‌ها نام و عنوان مختلف برای خود مدارک شناسایی فراهم و فعالیت تبهکارانه خود را به صورت رسمی آغاز کرده است.

این مقام انتظامی ادامه داد: این کلاهبردار حرفه‌ای با استفاده از مهرهای جعلی توانسته بود شش شرکت تجاری را در اداره ثبت شرکت‌ها به نام خود ثبت کند و همچنین با استفاده از مهرهای جعلی خود را کارگزار و کارمند بیمه، فردی مهم و مالک چندین شرکت، کارگاه و صاحب نفوذ در اداره کار به افراد و کارکنان بیمه معرفی کند.

وی درباره نحوه کلاهبرداری متهم اظهار کرد: این فرد متقاضیان بازنشستگی را جلوی شعب بیمه تأمین اجتماعی در شهرستان‌های زرین‌شهر، نجف‌آباد، اصفهان و... تعقیب و پس از اطلاع از مشکل آنان با تنظیم قرارداد افراد را متقاعد می‌کرد که از طریق شرکت‌های خود نسبت به باقی‌مانده سنوات بیمه‌ای آنان تا سقف ۳۰ سال اقدام می‌کند. وی ادامه داد: متهم با ترفندهای خاص اقدام به جلب اعتماد طعمه‌های خود کرده و مبالغی بالای صد میلیون ریال را به بهانه جریمه تعیین‌شده از سوی اداره بیمه از طریق کارت به کارت، چک و به صورت دستی از آنان دریافت و سپس با تعویض خط و گوشی موبایل خود را مخفی می‌کرد.


سردار آقاخانی با بیان اینکه استفاده از نام‌های جعلی و چهره‌های متفاوت از سوی متهم دستگیری وی را با مشکل مواجه کرده بود، گفت: سرانجام پس از چندین ماه تلاش شبانه‌روزی کارآگاهان، مخفیگاه این کلاهبردار در یکی از محله‌های شهر اصفهان شناسایی و در هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر و در بازرسی از محل نیز تعداد ۲۰ عدد مهر جعلی، پرونده‌ها، اسناد و مدارک اخذشده از مال‌باختگان، تعدادی فرم‌های خام مربوط به ادارات بیمه، کار و امور اجتماعی و بیش از ۱۵ جلد کتب حقوقی کشف شد. 

وی افزود: متهم در تحقیقات صورت‌گرفته به صراحت به کلاهبرداری از متقاضیان بازنشستگی و همچنین جعل مهرهای ادارات و شرکت‌های مختلف اعتراف کرد.  این مقام انتظامی با بیان اینکه در مجموع ۲۰‌ میلیارد ریال کلاهبرداری به وسیله متهم صورت گرفته بود، تأکید کرد: تاکنون ۸۰ نفر از افرادی که به وسیله متهم مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، از شهرستان‌های مختلف استان اصفهان و همچنین استان‌های دیگر کشور شناسایی شده‌اند که با مسدودشدن تمامی حساب‌ها و توقیف اموال و املاک متهم تلاش برای بازگرداندن وجوه به مال‌باختگان ادامه دارد.  وی آگاهی کامل متهم از قانون بازنشستگی، فن بیان بالای متهم در ادای مطالب و عملی‌کردن نقشه‌های خود به صورت حرفه‌ای، طمع‌ورزی مال‌باختگان و وسوسه بازنشستگی با وعده حقوق‌های بالای ۴۰‌ میلیون ریال، قانونی‌جلوه‌دادن اقدامات مجرمانه و ارتباط راحت با کارمندان ادارات و دسترسی به پرونده‌های اشخاص را از جمله دلایل موفقیت این کلاهبردار در کارهای تبهکاری خود عنوان کرد. 

سردار آقاخانی اظهار کرد: متهم پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی تحویل و با صدور قرار روانه زندان شد اما پرونده وی برای کشف ابعاد دیگر این کلاهبرداری باز بوده و رسیدگی به آن همچنان ادامه دارد و افراد دیگری که به این شیوه از آنان کلاهبرداری شده، می‌توانند به پلیس آگاهی استان اصفهان مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha