کارشناس اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تشریح چگونگی شناخت زعفران اصل نسبت به فروش پودرهای مشابه زعفران به صورت دستفروشی در متروها با قیمت‌های بسیار پایین به فروش می‌رسند، هشدار داد.

راه های شناسایی زعفران اصل از تقلبی

سلامت نیوز: کارشناس اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تشریح چگونگی شناخت زعفران اصل نسبت به فروش پودرهای مشابه زعفران به صورت دستفروشی در متروها با قیمت‌های بسیار پایین به فروش می‌رسند، هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، مینو حاجیان - کارشناس فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی غذا و دارو در مورد تقلبات زعفران اظهار داشت: این محصول که از پرچم گل‌های گیاه زعفران تهیه می‌شود در معرض تقلب‌های زیادی قرار می‌گیرد.

حاجیان اظهار داشت: برای تقلب در زعفران از پرچم گیاه گل رنگ و گیاهان مشابه استفاده می‌کنند و آن را با زعفران مخلوط می‌کنند و عده ای دیگر از ریشک‌های اطراف ذرت استفاده کرده و آن را با رنگ‌های مصنوعی به رنگ زعفران در می‌آوردند. ریشک ذرت مستقیم ولی پرچم زعفران انحنا دارد. سرشاخه‌های کلاله زعفران سه شاخه و قسمت بالای آن شیپوری بوده که هر چه پایین تر می‌آید باریکتر می‌شود. همچنین زعفران دارای مقداری طعم تند است.

کارشناس اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: چنانچه زعفران پورد شده باشد اصالت آن تنها با دستگاه‌های آزمایشگاهی قابل تشخیص هستند. زعفران به‌ویژه بعد از آسیاب شدن باید دور از نور و رطوبت و در جام شیشه ای نگهداری شد؛ زیرا با توجه به اسانس ( مواد معطر ) زعفران قابل تبخیر شدن است در صورت نگهداری نامناسب به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزه آن کاسته می‌شود و مرغوبیت آن از دست می‌رود.

حاجیان عنوان کرد: مصرف کنندگان زعفران در زمان خرید زعفران باید به نوع بسته بندی و مشخصات درج شده بر روی بسته‌ها، از جمله داشتن شماره پروانه ساخت و پروانه بهره برداری از سازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و انقضاء و آدرس کارخانه تولید کننده توجه کنند.

وی تصریح کرد: پودرهای مشابه زعفران که در اماکن مختلف از جمله به صورت دستفروشی در متروها با قیمت‌های بسیار پایین به فروش می‌رسند و برخی از مردم اقدام به خریداری از آنها می‌کنند و فاقد پروانه ساخت و مشخصات برچسب گذاری هستند به هیچ عنوان مورد تأیید نیست. این پودرها کاملاً تقلبی و از رنگ‌های شیمیایی تشکیل شدند.

کارشناس اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پایان به ایفدانا گفت: مصرف کنندگان برای اطمینان از سلامت زعفران، باید آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند و به مشخصات برچسب که شامل تاریخ تولید، انقضاء، پروانه ساخت، آدرس واحد تولیدی همراه با شماره تماس و آرم سازمان غذا و دارو است دقت شود. بسته بندی محصولات تقلبی فاقد مشخصات کامل و صحیح تولید کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha