مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران گفت: رژیم‌های نامناسب غذایی، عوارضی چون سوء تغذیه را به همراه دارد بنابراین باید زیر نظر یك رژیم‌شناس، برنامه غذایی خود را تنظیم كرد.

تك‌خوری و رژیم غذایی نامناسب به سوء تغذیه منجر می‌شود
دكتر برلیانت بزرگمهر در گفت وگو با ایسنا، افزود: برخی افراد تنها یك ماده غذایی را مصرف می‌كنند و به عبارت دیگر تك خوری می‌كنند؛ این در حالیست كه بر اساس توصیه متخصصان، افراد باید از 5 گروه غذایی اصلی شامل شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزی‌ها و میوه‌ها، گوشت و حبوبات و مغز دانه‌ها و تخم مرغ تغذیه كنند البته امكان دارد كه گروهی را جانشین گروه دیگر كرد اما نباید آنها را از برنامه غذایی حذف كرد.

وی تاكید كرد: غذای افرادی كه تك خوری می‌كنند، تنوع غذایی ندارد این در حالیست كه یكی از عوامل بیماری و سوء تغذیه، نداشتن تنوع غذایی است.

مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران با بیان اینكه متابولیسم برخی مواد مغذی با مواد غذایی دیگر كامل می‌شود، گفت: مواد پروتئینی باید با كربوهیدرات‌ها مصرف شوند تا تاثیر لازم را بر بدن داشته باشند یا آهن با مواد اسیدی بهتر جذب می‌شود بنابراین رژیم‌های مبتنی بر تك خوردن نه تنها نیاز بدن را تامین نمی‌كند بلكه باعث ایجاد دلزدگی و در نتیجه حرص و ولع برای مصرف غذاهای مختلف می‌شود.

وی با بیان اینكه رژیم‌های كم كالری نیز نیاز بدن را تامین نمی‌كند، اظهار كرد: ‌این گونه رژیم، بدن را دچار سوء تغذیه می‌كند چون بدن به متابولیسم پایین عادت می‌كند و غذاهای معمولی تكافوی نیاز بدن را نمی‌كند.

بزرگمهر با اشاره به رژیم آب درمانی گفت: این رژیم هم به سوء تغذیه منجر می‌شود. علاوه بر آن، ورم سلولی ایجاد می‌كند به گونه‌ای كه آب داخل سلول زیاد می‌شود و می‌تواند عوارضی چون كوری و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به برخی رژیم‌ها كه مبتنی بر قطع مصرف كربوهیدراتهاست، اظهار كرد: اگر قند و نشاسته از برنامه غذایی حذف شود، سوخت به سلولهای عصبی نمی‌رسد در نتیجه فرد به عوارضی چون كاهش تمركز، ضعیف شدن حافظه و عصبی شدن دچار می‌شود.

بزرگمهر در پایان در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا افرادی كه موضعی چاق هستند می‌توانند نقاط مشخصی از بدن خود را لاغر كنند، اظهار كرد: رژیمهای لاغری غلط باعث سوختن پروتئین به جای چربی می‌شود در نتیجه اندامهایی مانند صورت لاغر می‌شود بنابراین به منظور لاغر كردن نقاط خاصی از بدن، باید زیر نظر رژیم شناس و متخصص تغذیه، رژیم گرفت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha