سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 200067

دبیر اجرایی هفدهمین کنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا گفت: 70 درصد مردم کشورمان دچار سوء تغذیه از دو نوع کم خوری یا پرخوری هستند.

70 درصد ایرانی ها سوء تغذیه دارند

سلامت نیوز: دبیر اجرایی هفدهمین کنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا گفت: 70 درصد مردم کشورمان دچار سوء تغذیه از دو نوع کم خوری یا پرخوری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر مهدی شادنوش روز سه شنبه در هفدهمین کنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا افزود: سوء تغذیه، فقط کم خوری نیست بلکه به پرخوری نیز اطلاق می شود و بطوریقین میزان افراد با وزن طبیعی در جامعه کم شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه رفتن به رستوران و استفاده از فست فودها (غذاهای آماده) یکی از تفریحات جامعه شده است درحالیکه تغذیه سالم مردم یکی از دغدغه های نظام سلامت به شمار می آید.
شادنوش افزود: تغذیه نامناسب یکی از عوامل بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، دیابت و بیماری های کلیوی است .تغذیه ، آنقدر مهم است که حتی نباید از نقش آن در حوادث ترافیکی غافل شد؛ بطورمثال مردم باید بدانند که چه مدت بعد از غذاخوردن می توانند رانندگی کنند تا تمرکز لازم را داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون در راستای تشکیل پرونده سلامت ، تمام اطلاعات تغذیه ای افراد در حال ثبت است و امیدواریم این امور به صورت جدی پیگیری شود.
وی ادامه داد: بسیاری از زمینه های پیشگیری از بیماری ها را با یک تغذیه مناسب در دوران کودکی و نوجوانی می توان فراهم کرد.
دبیر اجرایی هفدهمین کنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا همچنین به بی تحرکی هم اشاره کرد که در کنار عادات بد غذایی، سلامت افراد جامعه را به خطر انداخته است.

**تغذیه بالینی در کشور باید تقویت شود
دبیر اجرایی هفدهمین کنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا به تغذیه بالینی در بیمارستان ها هم اشاره کرد که در جهان ، پیگیری تخصصی تغذیه بیماران امر بسیار مهمی به شمار می رود اما این مساله در ایران نو پاست. وی در این خصوص تاکید کرد: میزان کالری دریافت بیماران بطور تخصصی باید پیگیری شود که متاسفانه این امر در کشور ما ضعیف است.
شادنوش افزود: موفقیتی در حوزه تغذیه بالینی، نداشته ایم و حتی در بیمارستان ها، تغذیه بیماران بعد از عمل های جراحی پیچیده و دارای چند بیماری، پیگیری تخصصی نمی شود و پزشکان در حد اطلاعات خود بیماران را مدیریت می کنند.
وی همچنین با اشاره به ثبت انجمن علمی تغذیه در وزارت بهداشت طی هفته های اخیر ، ابراز امیدواری کرد که با فعالیت این انجمن، امور تغذیه ای در جامعه به صورت منسجم تری پیگیری شود.
به گفته دبیر اجرایی هفدهمین کنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا، جامعه تغذیه ای کشور طی سال های گذشته بیشتر توجه خود را به تحقیق و پژوهش معطوف کرده و اکنون زمان آن رسیده است که پژوهش ها و آموزش ها عملیاتی شود.
شادنوش یادآور شد: تغذیه طی ماه های گذشته در قالب طرح تحول سلامت وارد شبکه بهداشتی و درمانی کشور شده و اکنون حضور کارشناسان تغذیه در پایگاه های بهداشتی الزامی است.
هفدهمین کنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا از امروز با حضور مهمانانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، لهستان، چک ، تایلند، بلژیک ، اندونزی و هلند در هتل المپیک تهران آغاز شد و تا سه روز ادامه دارد.
آخرین دستاوردها در زمینه تغذیه در بیماران بدحال و بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه و سایر بخش های درمانی به منظور کاهش میزان سوء تغذیه و مرگ و میر در این کنگره ارائه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha